Transportul feroviar de marfa - avantaje ecologice si economice in contextul aderarii europene
0Relatia dintre serviciile de transport si mediul inconjurator constituie un subiect indelung dezbatut in cadrul structurilor de decizie europene. Impactul pe care transporturile il au asupra mediului
Relatia dintre serviciile de transport si mediul inconjurator constituie un subiect indelung dezbatut in cadrul structurilor de decizie europene. Impactul pe care transporturile il au asupra mediului a devenit un motiv serios de ingrijorare pentru autoritati. in aceasta directie, o solutie de compromis s-a gasit in reorientarea transporturilor catre calea ferata. Cercetari care au avut loc in Austria, Franta si Elvetia arata ca procentul de mortalitate produs de poluarea atmosferica rezultata in urma substantelor emise de vehiculele rutiere este mult mai mare decat procentul de mortalitate al accidentelor rutiere. Mai mult, in jur de 80-90% din intrega cantitate de dioxid de carbon produsa de industria de transport la nivel global si emisa in atmosfera rezulta de la masini si camioane, adica de la vehiculele rutiere. in prezent, piata de transporturi de marfa din Romania se afla intr-o perioada de profunde transformari, acest sector al economiei fiind in plina dezvoltare. Atat transportul rutier, cat si cel feroviar se adapteaza treptat exigentelor economiei de piata, iar in privinta aderarii la Uniunea Europeana, atat capitolul cu privire la politica in domeniul transporturilor, cat si capitolul referitor la protectia mediului inconjurator sunt deschise, in curs de negociere. Avand insa in vedere tendintele de pe piata europeana de transport, este de asteptat ca transportul feroviar sa recupereze din decalajul de pe piata de transport si prin avantajele ecologice pe care le are fata de transportul rutier. Restrictiile impuse de curand transportatorilor rutieri de marfa par a fi astfel un semnal pe care autoritatile il dau in acest sens. Chiar daca transportul rutier este predominant datorita vitezei de transport, SNTFM CFR Marfa incearca sa contraatace la acest capitol, investind in transportul combinat si practicand tarife care sunt de multe ori la jumatate fata de cele solicitate de transportatorii rutieri. in Europa Occidentala, acest tip de transport cunoaste o dezvoltare continua datorita avantajelor de tip ecologic. Recent, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunitatii Cailor Ferate Europene (CER), a declarat la Bucuresti ca Romania nu trebuie sa repete greseala Uniunii Europeane si sa se axeze numai pe transporturile rutiere, aceasta cauzand supraincarcarea traficului rutier. Se pare astfel ca, la fel ca si in EU, viitorul industriei transporturilor in Romania sta in promovarea cailor ferate, cele mai sigure si curate mijloace de transport. Prin arderea combustibililor fosili, deseurile rezultate sunt degajate in atmosfera, in cantitati ce depasesc cu mult capacitatea naturii de a le degrada, ceea ce in schimb duce la cunoscutul efect de sera, la ploi acide, gauri in stratul de ozon, schimbari climatice si altele. Redirectionand transportul de marfa dinspre sosele catre liniile feroviare, se poate rezolva problema supraaglomerarii si a distrugerii soselelor si se pot proteja padurile, conservandu-le pentru generatiile viitoare. in transportul feroviar de marfa se foloseste de patru ori mai putina energie decat camioanele pentru aceeasi cantitate de marfa. Iar din punctul de vedere al sigurantei, caile ferate garanteaza siguranta pentru pasageri si marfa transportata. Un studiu al OECD arata ca TIR-urile sunt mult mai implicate in accidente grave decat orice alt vehicul. La cealalta extrema se afla accidentele de cale ferata, care sunt mult mai rare. Avantajele transportului feroviar de marfa sunt evidente. SNTFM CFR Marfa nu numai ca transporta mai mult, mai sigur si mai ieftin decat transportatorii rutieri, dar si mult mai curat. De aceea, in vederea integrarii europene, calea ferata mai are inca multe de spus pe piata de transporturi, iar investitiile in acest sector nu pot fi decat la fel de sigure ca si calea ferata.