Transportatorii sunt încurajaţi să utilizeze sistemul TIR în cadrul operaţiunilor de transport rutier între UE şi Marea Britanie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: getty images
Foto: getty images

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) şi Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) încurajează transportatorii rutieri să utilizeze sistemul TIR pentru eficientizarea controalelor vamale în cadrul operaţiunilor de transport între Uniunea Europeană (UE) şi Marea Britanie.

Potrivit unui comunicat, publicat de UNTRR, în luna februarie 2021, o firmă de transport rutier poloneză a realizat cu succes un transport de produse medicale între Polonia şi Marea Britanie folosind sistemul TIR, în condiţiile în care lanţul logistic dintre UE şi Marea Britanie este îngreunat din cauza documentelor solicitate de Brexit, întârzieri, lipsa brokerilor vamali şi a garanţiilor de tranzit.

”Sistemul TIR ar putea face o diferenţă reală pentru companiile care efectuează transporturi rutiere între UE şi Marea Britanie, întrucât îmbină o declaraţie vamală şi o garanţie într-un document sigur.”, transmite UNTRR.

Conform transportatorilor, începând cu 1 ianuarie 2021, Marea Britanie nu mai face parte din Uniunea Vamală UE, astfel toate bunurile ce se vor transporta între cele două teritorii vor fi supuse formalităţilor vamale în temeiul dreptului Uniunii. Schimburile comerciale cu Marea Britanie devin operaţiuni de import-export, pentru care se aplică formalităţi vamale.

”Transportul rutier de mărfuri dintr-o ţară non-UE către o ţară UE sau invers poate fi desfăşurat prin utilizarea sistemului TIR, carnetul TIR servind ca declaraţie vamală de tranzit solicitată de vamă şi ca dovadă a existenţei garanţiei necesare. În prezent, Marea Britanie (la fel ca toate celelalte state membre UE) este deja parte contractantă în nume propriu la Convenţia TIR. În plus, odată autorizat să utilizeze Carnete TIR, transportatorul poate beneficia de regimul TIR fără cheltuieli suplimentare în toate cele 77 de Părţi Contractante ale Convenţiei TIR (76 de state din Europa, Asia, Africa plus Uniunea Europeană), unde sistemul de tranzit este operaţional în prezent.”, explică reprezentanţii UNTRR.

Aceştia afirmă că, sistemul TIR economiseşte timp şi bani pentru operatorii de transport şi autorităţile vamale, prin facilitarea trecerilor mai rapide ale frontierei. Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în ţara de plecare şi sunt acceptate de toate ţările de tranzit şi destinaţie, nefiind nevoie de controale fizice la frontieră. 

”Acest lucru înseamnă că mai multe transporturi pot trece prin frontiere în fiecare zi, reducând costurile şi timpul de transport pentru comercianţi şi, la rândul lor, reducând preţurile pentru milioane de utilizatori finali din întreaga lume. Sistemul TIR a redus timpii de transport cu până la 58% şi costurile cu până la 38%.”, menţionează transpoortatori în cadrul comunicatului.

Sursa citată precizează că, începând cu mai 2021, carnetul TIR va fi disponibil şi în versiunea eTIR şi va putea fi utilizat electronic de către firmele de transport rutier.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite