Video Tehnologia unică testată pe căile ferate din Elveția ar putea ajunge și în România: Are un potențial energetic uriaș
0Autoritățile elvețiene au dat undă verde unui proiect pilot de trei ani de instalare a panourilor solare detașabile pe o cale ferată din vestul Elveției. Tehnologia unică a generat interes în alte țări.
Un mic start-up elvețian a anunțat că, după zece luni în care au construit prototipuri, au făcut teste, măsurători și au obținut expertize, Oficiul Federal pentru Transporturi (OFT) le-a acordat în sfârșit avizul pentru a începe testarea tehnologiei lor pe o linie de cale ferată deschisă circulației în cantonul Neuchâtel.
Compania va începe implementarea sistemului său de panouri solare detașabile din primăvara anului 2025 pe o porțiune de cale de 100 de metri operată de compania de transport public. Pentru faza inițială de testare de trei ani, pe traverse între șine vor fi introduse 48 de panouri, împreună cu infrastructura electrică, pentru a putea injecta energie în rețeaua locală. Faza inițială de testare este bugetată la 585.000 CHF (681.000 USD).
Aceasta va fi o premieră mondială, a spus CEO-ul Sun-Ways, Joseph Scuderi.
„Va fi prima dată când vor fi instalate panouri solare pe o cale ferată cu trenuri care trec peste ele”, a declarat el pentru swissinfo.ch.
Ideea de a instala panouri solare de-a lungul căilor ferate nu este nouă. Alte două companii, Greenrail din Italia și Bankset Energy din Anglia, au testat panouri fotovoltaice instalate pe traversele de cale ferată. Cu toate acestea, Sun-Ways este primul care a brevetat un sistem detașabil, în colaborare cu EPFL, Institutul Federal Elvețian de Tehnologie Lausanne.
Modulele solare ale companiei pot fi instalate manual sau mecanic folosind o mașină de cale ferată special concepută de Scheuchzer SA, expert în întreținerea căilor ferate. Pretinde că poate instala până la 1.000 m2 de panouri solare pe zi. Fiecare element al instalației de energie solară poate fi, de asemenea, îndepărtat rapid pentru a permite lucrările de întreținere sau pentru a fi înlocuit.
Sun-Ways va începe să își testeze tehnologia în primăvara anului 2025 pe o linie de cale ferată deschisă traficului în apropiere de Buttes, în cantonul Neuchâtel din vestul Elveției. Căile Soarelui
„În orice moment puteți îndepărta panourile pentru a reface sudarea, a scoate un șurub sau a schimba o traversă”, a spus Scuderi.
Proiecte similare și în România
Interesul internațional pentru tehnologia Sun-Ways este în creștere.
„Uneori sunt un pic copleșit de ceea ce se întâmplă”, a spus Scuderi. „Lucrurile se mișcă rapid.”
După ce firma sa a câștigat premii pentru inovație pentru start-up în Franța, un proiect pilot solar a început să se contureze cu compania națională de căi ferate de stat SNCF.
- Sun-Ways este implicată în proiecte similare planificate în Coreea de Sud, Spania și România, în timp ce discuții sunt în curs cu potențiali parteneri din China, Thailanda, Australia și Statele Unite.
Start-up-ul din Vaud a trebuit să creeze mai multe prototipuri pentru a convinge Oficiul Federal de Transport (OFT) să acorde o autorizație pentru demararea proiectului-pilot „Căile Soarelui”.
În Elveția, firma a conceput și un sistem de panouri solare pentru căile ferate private care duc la depozite sau zone industriale. Municipiul Aigle din cantonul Vaud a fost de acord să realizeze un studiu de fezabilitate pentru a instala o centrală solară pe o porțiune de 1.500 de metri de cale privată care deservește zona sa industrială.
Potențial de alimentare a rețelei energetice
Ce fel de impact asupra mediului ar putea avea tehnologia solar-rail? Sun-Ways susține că panourile ar putea fi instalate pe toți cei 5.317 de kilometri ai rețelei feroviare elvețiane. Procedând astfel, rețeaua feroviară națională ar putea produce până la 1 Terawatt-oră (TWh) de energie solară pe an, sau aproximativ 2% din energia electrică consumată în Elveția, se spune.
Purtătorul de cuvânt al FOT, Mark Siegenthaler, nu a putut confirma estimările pe termen lung ale Sun-Way. Dar producția de energie regenerabilă în vecinătatea infrastructurii feroviare este „de binevenită”, a declarat el pentru SWI swissinfo.ch.
Prioritatea, a spus Siegenthaler, este ca Sun-Ways și transN să câștige experiență de la pilotul de trei ani cu privire la aspecte cheie, cum ar fi modul în care se comportă pista în termeni de oboseală și uzură și provocările de întreținere și monitorizare a sistemului de cale.
„Dezvoltarea energiei solare asigură în prezent un 2-3% suplimentar din necesarul de electricitate al Elveției în fiecare an. Electricitatea solară devine astfel, alături de hidroenergie, al doilea pilon al furnizării noastre de energie electrică. Până în 2050, electricitatea solară va putea acoperi 50% din necesarul anual, în ciuda consumului în creștere”, spune Matthias Egli, directorul executiv al Swissolar, asociația profesională elvețiană pentru energie solară.