Transportatorii cer clarificarea excepţiilor de la carantinare pentru şoferii profesionişti
0Transportatorii afiliaţi UNTRR solicitã Guvernului, MAI, MTI şi DSU clarificarea Hotãrârii CNSU nr. 77 din 30.09.2021 prin exceptarea clarã a şoferilor profesionişti de la mãsurile de carantinã.
05.10.2021
Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã Prim-Ministrului României, Florin Cîţu, Ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode, Ministrului interimar al Transporturilor şi Infrastructurii, Dan Vîlceanu şi Secretarului de Stat în Ministerul Afacerilor Interne, Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţã, Raed Arafat, clarificarea Hotãrârii Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţã (CNSU) nr. 77 din 30 septembrie 2021 prin introducerea prevederilor articolului 4, literele b şi c, din Hotãrârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021.
Reamintim cã Hotãrârea CNSU nr. 43 din 1 iulie 2021 a modificat Hotãrârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021, prin eliminarea art. 4, pct b. şi c., ceea ce a condus la perturbarea activitãţii industriei de transport rutier.
Având în vedere cã şoferii de camioane îşi efectueazã activitatea şi odihna în cabinã şi sunt mai izolaţi decât orice altã categorie socialã, UNTRR solicitã reintroducerea în Hotãrârea CNSU nr. 77 din 30.09.2021 a excepţiilor de la mãsura carantinei pentru:
- conducãtorii autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone precum şi conducãtorii autovehiculelor pentru transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului
- conducãtorii auto, care se deplaseazã în interesul desfãşurãrii profesiei din statul de rezidenţã al acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al Uniunii Europene în statul de rezidenţã, indiferent dacã deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu
Şoferii profesionişti sunt exceptaţi în toate ţãrile UE şi non-UE de la mãsurile de carantinare, având în vedere cã stau singuri în cabinã peste 90% din timp. Aceştia au fost în prima linie de la începutul pandemiei, livrând alimentele şi medicamentele necesare pentru populaţie
De exemplu, începând cu data de 03.10.2021, Germania a inclus România în lista zonelor cu risc epidemiologic ridicat (zone de risc, cu incidenţã ridicatã). În acest sens, cetãţenii români au obligaţia de a se înregistra online şi vor intra în autoizolare dacã nu pot prezenta dovada testãrii, vaccinãrii sau vindecãrii de virusul SARS-CoV-2. Cu toate acestea, transportatorii rutieri sunt exceptaţi de la obligaţiile de înregistrare a intrãrii şi de autoizolare.
Mãsurile adoptate de statul român prin Hotãrârea CNSU nr. 43 din 1 iulie 2021 sunt posibile generatoare de abateri de la legislaţia în vigoare. Totodatã, traficul de camioane se va muta în Serbia sau Ungaria, cu implicaţii majore asupra bugetului de stat.
Hotãrârea CNSU nr. 77 din 30 septembrie 2021 introduce o prevedere destul de neclarã – ”conducãtorii auto se excepteazã de la mãsura carantinei dacã prezintã rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu SARS-CoV-2 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea în ţarã, iar deplasarea se realizeazã doar în scop profesional” – ceea ce ar putea duce la o aplicare eronatã şi neuniformã a legislaţiei din partea autoritãţilor de control de la frontiere.
În acest sens, UNTRR solicitã autoritãţilor române emiterea unei noi hotãrâri în care sã fie reintroduse prevederile art. 4, pct. b. şi c. din Hotãrârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021.