Tarom ar putea primi un nou ajutor de stat, de aproape 8 milioane de euro

Tarom ar putea primi un nou ajutor de stat, de aproape 8 milioane de euro

Foto Shutterstock

Tarom ar putea primi un nou ajutor de stat de aproape 8 milioane de euro, conform unui Memorandum întocmit de ministrul Transporturior, Cătălin Drulă, care a primit deja aviz favorabil din partea Guvernului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Memorandumul cu tema „Acordarea unui ajutor de stat individual Societăţii Comerciale “Compania Naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A pentru pagubele suferite, în perioada 01.07.2020 – 31.12.2020, ca urmare a pandemiei COVID – 19 şi cauzate direct de această pandemie, în baza art. 107 alin.(2) lit.b) din tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene”, a fost prezentat şi avizat în şedinţa de miercuri 25 august a Executivului.
 
În document se stipulează că suma propusă Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat este în cuantum de până la 38.654.017 lei (7.956.776 euro), iar valoarea ajutorului va fi stabilită prin Decizie a Comisiei Europene. 
 
„În situaţia autorizării acestei măsuri de către Comisia Europeană, suma aferentă ajutorului de stat va fi dedusă din valoarea ajutorului de stat individual de restructurare prevăzută în Memorandumul cu tema „Acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare Societăţii Comerciale “Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” S.A., în vederea restabilirii viabilităţii companiei pe termen lung”, aprobat în şedinţa Guvernului din data de 05.11.2020.
 
Anul trecut, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 139/2020 a fost instituit cadrul legal pentru acordarea unui ajutor de stat Societăţii "Compania naţională de transporturi aeriene române - TAROM"- S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19 şi susţinerea activităţii companiei până la 31.12.2020.
 
Conform dispoziţiilor OUG nr. 139/2020, Ministerul Finanţelor a fost autorizat să garanteze, în numele şi contul statului, la solicitarea TAROM, un împrumut contractat de beneficiar în limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare şi de capital necesare susţinerii activităţii până la data de 31.12.2020 şi care nu trebuia să depăşească valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie, stabilite în conformitate cu decizia de autorizare a Comisiei Europene.
 
 Prin Decizia nr. C(2020) 6910 final, Comisia Europeană a autorizat măsura de ajutor de stat în favoarea TAROM, sub formă de garanţie de stat pentru un împrumut în valoare de numai 19.33 milioane euro, ajutor care a compensat parţial prejudiciul suferit de către compania aeriană ca urmare a pandemiei Covid-19, respectiv pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020.
 

În iulie, Tarom anunţa concedieri colective

 
La finalul lunii iulie, Tarom anunţa că a demarat etapa fazei de implementare a măsurii de restructurare a personalului, acţiune care a fost demarată în luna februarie a acestui an şi care reprezintă o componentă esenţială a planului de redresare a TAROM. Planul de redresare a Tarom fusese notificat, pe 28 mai 2021, Comisiei Europene în vederea obţinerii unui ajutor de stat pentru restructurare.
 
În luna februarie a.c., planul de restructurare al Tarom, trimis Comisiei Europene ulterior primirii ajutorului de salvare, prevedea disponibilizarea a 700 intre cei aproape 1.500 de angajaţi, închiderea a 11 agenţii externe, restructurarea urmând să se deruleze în următorii doi ani.
 
În urma ajutorului de salvare primit din partea Comisiei Europene, TAROM a pus în mişcare planul de restructurare. Aproximativ 700 de angajaţi vor fi daţi afară, iar cheltuielile se vor reduce în aproape toate domeniile.
 
TAROM şi-a propus să restructureze un număr de aproximativ 700 salariaţi, prin cele două măsuri/etape (plecări voluntare şi procesul de restructurare personal), după cum au anunţat reporterii Ştirile Pro Tv.
 
Principalele informaţii cuprinse în planul de restructurare:
 
● se estimează că restructurarea de personal se va termina la sfârşitul verii anului 2021.
 
Angajaţi
 
– în luna februarie 2021 – 1.492 salariaţi
– în luna iunie 2020 – 1.753 angajaţi
– anul 2000 – aproape 2.900 angajaţi
– anul 2009 – 2.517 angajaţi
 
La începutul lunii iunie 2020 în TAROM erau 192 posturi de conducere la un total de 1.753 de angajaţi, rezultând astfel o medie de 1 şef la 9 angajaţi (informaţie transmisă în spaţiul public în anul 2020). La ora actuală, în organigrama companiei se regăsesc 130 de posturi de conducere ocupate, la un total de 1.492 angajaţi (1 şef la 11,5 angajaţi).
 
Totodată, prin “redesenarea” organigramei estimăm că vom ajunge la un număr de maximum 50 funcţii de conducere, target-ul final fiind ca media să fie aceea de 1 şef la 16-20 angajaţi, practică des întâlnită într-o companie competitivă similară.
 
Programul de plecări voluntare
 
● a fost iniţiat un program ce viza plecările voluntare, fiind depuse 198 de solicitări privind încetarea voluntară a raporturilor de muncă (14 solicitări au fost anulate). La ora actuală 131 de angajaţi au încetat deja raporturile de muncă, 53 de solicitări fiind în curs de procesare. Totalul angajaţilor TAROM ce vor pleca voluntar: 184.
 
Rambursări/restituiri pasageri
 
– total sume restante 2020: 16 milioane Euro
– sume achitate până la finalul anului 2020: 12,6 milioane Euro
– total sume în curs de procesare: 3,4 milioane Euro
 
Alte măsuri pentru reducerea cheltuielilor:
 
● s-a renunţat la o parte semnificativă din spaţiile închiriate de la CNAB – Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, relocând personalul TAROM ce-şi desfăşura activitatea în aeroport către clădirea aflată în proprietatea TAROM. A rezultat o reducere a cheltuielilor în cuantum de 440.000 Euro/an;
 
● s-a iniţiat procesul privind restructurarea personalului agenţiilor externe, precum şi închiderea agenţiilor neperformante situate în Austria, Franţa, Germania, Grecia, Israel, Italia, Olanda, Marea Britanie, Spania, Turcia şi Ungaria. Procesul se va finaliza în luna mai 2021. Serviciile oferite de agenţiile respective vor fi preluate de către structurile interne TAROM şi în on-line.
 
În timp ce canalul indirect (BSP şi GSA) a rămas relativ constant, vânzările de pe site-ul Tarom au contrabalansat scăderea vânzărilor prin intermediul agenţiilor interne ajungând la aproape 19% şi se aşteaptă să crească în continuare.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările