Scumpirea curentului şi a gazelor creşte interesul românilor pentru izolarea locuinţei. Casa eficientă energetic a ajuns în prim-plan

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Inquam Photos
Foto Inquam Photos

Scumpirea puternică a gazelor şi a energiei electrice a determinat tot mai mulţi români să fie interesaţi de izolarea termică a locuinţelor şi de soluţii pentru reducerea consumului.

Atât în magazinele fizice cât şi în mediul online, cele mai căutate produse au fost, în ianuarie, materialele de izolare termică, polistiren expandat, vata minerală, alături de boilere şi centrale termice şi electrice cu un consum mai redus de energie, becurile led şi panourile solare.

Cum facem să avem o factură mai mică la gaze şi curent? O întrebare pe care şi-o pun tot mai mulţi români. Potrivit experţilor de la Mathaus, pentru a ne eficientiza consumul, trebuie să ne luăm câteva măsuri esenţiale.

În primul rând, ar trebui să folosim electrocasnice cu consum energetic redus (becuri, calorifere, centrale, boilere etc.). Esenţial este, totodată, să stopăm pierderile de căldură din apartamente sau case, prin intermediul unor materiale eficiente.

Dacă în privinţa electronicelor şi electrocasnicelor, soluţiile sunt evidente – folosirea iluminatului LED, a obiectelor care au un consum mai mic (identificat foarte clar, conform legislaţiei), în privinţa izolării termice a locuinţelor, alegerea unor materiale mai bune, cu adevărat eficiente, ţine de informarea corectă şi de expertiză.

,,Ca să îţi reduci factura la utilităţi, este absolut necesar să foloseşti materiale de construcţii eficiente, de la termoizolaţiile interioare şi exterioare, la ferestre şi uşi cu un grad izolator ridicat, instalaţii electrice si termice cu un consum cat mai redus de energie. Este un domeniu în care ofertele sunt diverse şi trebuie adaptate tipului de locuinţă. De aceea este extrem de important să faci alegerea corectă’’, afirmă Cristian Matei, directorul de retail MatHaus.

Atenţie la alegerea calităţii şi compatibilitatea materialelor

Interesul tot mai mare al românilor pentru materialele eficiente energetic a încurajat producătorii să importe soluţii cât mai eficiente.

În alegerea materialelor termoizolante, fie că sunt la cele mai înalte standarde sau se încadrează într-un buget accesibil, cel mai important este ca acestea să fie compatibile, pe cât posibil de la acelaşi producător şi mai ales certificate.

"Potenţialii cumpărători trebuie să înţeleagă că izolarea eficientă a locuinţei este dată de calitatea întregului sistem termoizolator, nu doar de materialul principal cum ar fi vata minerală sau polistirenul. Un sistem termoizolator complet eficient înseamnă că stratul suport este compatibil cu elementul termoizolant, care la rândul său este compatibil cu adezivul sau alte accesorii de prindere.

Performanţele izolaţiei termice sunt direct proporţionale cu grosimea materialului termoizolant ales şi modul cât mai corect în care a fost realizat montajul. Putem spune că în România, standardul de izolaţie a ajuns la 15 cm grosime" afirmă Liviu Chelban, director departament produse pentru termoizolatii si chimice la Arabesque.

Un sistem complet eficient cuprinde, pe lângă materialul de bază, şi stratul final de vopsea sau tencuiala decorativă cu rol atât estetic cât şi de protecţie finală a sistemului termoizolant.

Orice etapă sărită din acest proces sau material de slabă calitate poate afecta eficienţa păstrării confortului termic în locuinţe, mai adaugă experţii. 

In urma unui studiu realizat de o entitate privată, procentele de pierdere a căldurii sunt între 30 - 40% prin pereţi, uşile 10% şi ferestrele 20%, în timp ce prin acoperiş se poate pierde între 15 şi 25% din coeficientul energetic.

Termoizolaţia ajută şi vara

În general, românii iau in calcul să-şi eficientizeze consumul de energie doar iarna. Însă o casă termoizolată corect aduce beneficii şi vara. 

Temperatura din interior rămâne constantă şi vara, fără a mai fi nevoie de utilizarea frecventă a unui sistem de aer condiţionat.

,,Dacă tot ne focusăm pe eficienţa energetică, ar fi bine să folosim produse certificate, din magazinele specializate, şi să rămânem deschişi la noile tehnologii puse la dispoziţie de producători. Industria evoluează simţitor oferind clienţilor sute de alternative la materiale, de la accesorii şi până la materie primă, pe care meşterii adesea le evită din teama de a lucra cu materiale noi. Totuşi, atunci când construieşti sau reabilitezi o casă, calitatea trebuie să se afle în prim-plan’’, arată analiza Mathaus.

Potrivit specialiştilor, ideea e să te informezi temeinic despre ce ai nevoie, să întrebi un specialist şi să urmăreşti tutorialele din surse avizate, pentru a face o achiziţie optimă, cu un randament optim pe termen mediu şi lung.

Vestea bună este că practica de a căuta pe internet diverse produse şi servicii înainte de a le cumpăra a devenit una obişnuită pentru majoritatea populaţiei.

Pe lista achiziţiilor online au intrat inclusiv materialele pentru termoizolatie, polistiren, vata minerală, vopseaua sau tencuaiala decorativă dar şi materiale de construcţii precum caramida, bca, fier pentru fundaţie şi alte materiale grele. Iar serviciile de transport asigurat până acasă sau la şantierul unde are loc construcţia atârnă greu în luarea deciziei de achiziţie a materialelor.

,,Atenţia celor interesaţi de materialele de construcţii trebuie să se îndrepte, dincolo de preţ, către garanţia oferită de vânzător, , să se asigure că exista stocurile necesare sau informaţia corectă despre termenul de aprovizionare’’, afirmă experţii.

Potrivit specialiştilor Mathaus, brand românesc specializat în vânzarea materialelor pentru construcţii, renovări şi reparaţii, producătorii materialelor termoizolatoare precum vata minerală sau polistiren, asemenea şi altor ramuri din sectorul construcţiilor, se confruntă cu o serie de probleme în aprovizionarea materiei prime.

Motiv pentru care producţia a scăzut, iar stocurile actuale sunt insuficiente pentru a putea acoperi cererea în continuă creştere. Tot în creştere sunt şi preţurile de productie, datorate valului de scumpiri a gazelor, curentului electric si carburantului.

Casa eficientă energetic, în prim-plan

Încă de la Black Friday 2021, românii s-au concentrat pe achiziţiile din această zonă, de la simplul bec led, senzori ambientali, boilere, centrale termice şi electrice mai eficiente, izolaţii pentru ţevi, ferestre şi usi termopan, până la întregul sistem de termoizolaţie cu vata minerală sau polistiren. Cifrele de vânzări confirmă această tendinţă.

Pe segmentul materialelor de construcţii şi amenajări, odată cu creşterea preţurilor la energie si gaze, vânzările de materiale pentru termoizolaţii din magazinele fizice au accelerat cu 10-15% de la o lună la alta,  cele din platformele online dublându-se.

,,Prima lună din 2022 a adus o concentrare semnificativă a cererii pe aceste segmente. Asta în condiţiile în care soluţiile sunt multiple, la preţuri foarte variate, fie că vorbim despre polistiren expandat simplu sau grafitat şi vată minerală, adezivii pentru termosistem şi vopseaua sau tencuiala decorativă, polistiren extrudat, uşi şi ferestre termopan, bolierele şi centralele termice şi electrice eficiente energetic sau panourile solare .  Este un trend pe care îl vedem tot mai puternic în piaţă, pe care îl susţinem şi ni-l dorim să devină tot mai pregnant’’, afirmă Cristian Matei, directorul de retail MatHaus.

Dincolo de oferta de produse din zona de eficienţă energetică, experţii de la Mathaus remarcă interesul clienţilor pentru calitate în faţa preţului atât pentru magazinele fizice cat si pentru serviciile oferite în cazul achiziţiilor online.

“A trecut vremea când cumpărăturile, mai ales cele ce ţin de amenajarea sau construcţia casei, se făceau în funcţie de preţul mai mic. În plus, clienţii au început să îşi dea seama de avantajul şi simplitatea pe care o ai când comanzi online chiar şi materiale de construcţii. Este mai avantajos să stai acasă pentru a supraveghea lucrarea, în timp ce noi prin flota proprie îţi aducem comanda în faţa porţii sau la şantier. Observam şi aici o creştere sănătoasă de la an la an”, afirmă reprezentantul MatHaus.

Experţii de la Mathaus, brand dezvoltat de compania românească Arabesque, cu o expertiză de aproape 30 de ani în piaţa distributiei de materiale pentru construcţii, cu soluţii complete de transport de la depozit până la şantier, susţin că anul 2022 va fi un an atipic atât pentru producători cât şi pentru vânzători şi revânzători.

,,Principala provocare, în prezent, dincolo de focusul pe calitatea materialelor, îl reprezintă asigurarea unor preţuri competitive, în contextul inflaţiei puternice care afectează economia românească’’, mai arată analiza Mathaus. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite