România, Polonia, Slovacia şi Ungaria vor dezvolta o reţea de transport a hidrogenului

România, Polonia, Slovacia şi Ungaria vor dezvolta o reţea de transport a hidrogenului

Operatorii sistemului de transport a gazelor naturale din România, Polonia, Slovacia şi Ungaria vor semna joi un acord pentru dezvoltarea regională a unei reţele de hidrogen.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ca recunoaştere a tranziţiei către energia verde şi a obiectivelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor, patru OTS de gaze naturale din Europa Centrală (Transgaz din România, Gaz-System din Polonia, Eustream din Slovacia şi FGSZ din Ungaria) au convenit asupra un parteneriat strategic pentru a explora posibilităţile de a-şi decarboniza operaţiunile, de a transporta gaze verzi şi de a investiga potenţialul transportului de CO2. 
 
Memorandumul de Înţelegere comun va fi semnat joi, 7 aprilie, la Budapesta, potrivit informaţiilor obţinute de „Adevărul”.
 
Pe baza iniţiativei OTS gaze naturale din România, Transgaz, cooperarea dintre cele patru părţi, maghiară, slovacă, poloneză şi română, îşi propune să iniţieze activităţi comune în mai multe domenii. 
 
În primul rând, împărtăşirea celor mai bune practici în domeniul transportului de hidrogen şi CO2, al decarbonizării operaţiunilor şi al producţiei de hidrogen; în al doilea rând, identificarea pieţelor şi aplicaţiilor hidrogenului în diverse industrii; şi, în final, elaborarea unui cadru de reglementare relevant.
 
Conform planurilor, colaborarea operatorilor de sisteme şi de transport va avea ca rezultat şi un studiu de fezabilitate prevăzut până în anul 2025.
 
„Pentru a extinde domeniul de aplicare a cooperării, iniţiativa este deschisă şi pentru alţi OTS regionali. Memorandumul de Înţelegere sprijină în mare măsură toate iniţiativele care încurajează dezvoltarea lanţului valoric al hidrogenului în regiunea CEE şi atrage atenţia asupra caracteristicilor regionale pentru o evoluţie uniformă a reţelei de hidrogen în Uniunea Europeană”, susţin reprezentanţii companiei ungare FGSZ.
 

Transgaz a identificat deja 11 culoare pentru „coloana vertebrală” de transport a hidrogenului

 
Consumul de hidrogen la scară largă va necesita o infrastructură de transport de hidrogen bine dezvoltată, bazată pe o ”Coloană Vertebrală Europeană a Hidrogenului”, care să conecteze cererea de hidrogen cu oferta, de la nord la sud şi de la vest la est.
 
Transgaz, în calitate de operator al sistemului de transport gaze naturale, are prevăzut în strategia de dezvoltare integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în sistemul de transport gaze naturale, în vederea alinierii la Directivele, Strategiile şi Acordurile Europene în vigoare.
 
În urma unei analize preliminare, în vederea stabilirii ”coloanei vertebrale” a SNT, au fost identificate 11 culoare care poate să fie incluse în ”coloana vertebrală” a viitorului sistem european de transport al hidrogenului. Acestea sunt:
 
1. Culoarul conductelor de tranzit (prin utilizarea unei conducte)
2. Culoarul Marea Neagră – Podişor
3. Culoarul Giurgiu – Podişor – Jupa – Nădlac (Culoarul BRUA)
4. Culoarul Oneşti – Gherăeşti – Leţcani – Ungheni (Republica Moldova)
5. Culoarul Petrovaselo – Comloşu Mare (Serbia)
6. Culoarul Jupa – Prunişor
7. Culoarul Isaccea – Oneşti
8. Culoar Siliştea – Bucureşti
9. Culoarul Oneşti – Coroi – Haţeg
10. Culoarul Coroi – Medieşu Aurit
11. Culoarul Podişor – Coroi
 
Culoarele propuse pentru transportul hidrogenului asigură interconectarea cu toate statele vecine României, respectiv Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina şi Republica Moldova şi totodată oferă accesul la depozitele de înmagazinare gaze naturale existente.
 
În funcţie de situaţia conductelor existente, pot exista culoare care pot transporta amestecuri de gaze naturale cu hidrogen, cu investiţii relativ reduse, care ulterior pot să fie transformate în culoare de transport hidrogen pur, sau pot fi culoare care pot transporta amestecuri de gaze naturale cu hidrogen (sau hidrogen pur) doar cu investiţii majore.
 
Lungimile acestor culoare propuse sunt de aproximativ:
 
– 1683 km pentru culoarele în care sunt realizate conducte relativ noi care pot transporta amestecuri de gaze naturale cu hidrogen, cu investiţii relativ reduse, care ulterior pot să fie transformate în culoare de transport hidrogen pur;
 
– 1132 Km pentru culoarele în care se pot transporta amestecuri de gaze naturale cu hidrogen (sau hidrogen pur) numai cu investiţii majore.
 
Volumele de gaze naturale care pot să fie transportate de aceste culoare sunt de :
 
– 4,4 miliarde mc/an spre/dinspre Ungaria
 
– 1,5 miliarde mc/an spre/dinspre Bulgaria (Ruse)
 
– 6,0 miliarde mc/an spre/dinspre Bulgaria (Negru Vodă)
 
– 1,6 miliarde mc/an spre/dinspre Serbia
 
– 2,2 miliarde mc/an spre/dinspre Republica Moldova
 
– 12 miliarde mc/an spre/dinspre Ucraina
 
În situaţia în care pe aceste culoare de transport se vehiculează amestec cu 10% (volum) hidrogen, atunci cantitatea totală de hidrogen care se poate transporta este de:
 
– 39.600 tone H2/an spre/dinspre Ungaria
 
– 13.500 tone H2/an spre/dinspre Bulgaria (Ruse)
 
– 54.000 tone H2/an spre/dinspre Bulgaria (Negru Vodă)
 
– 14.400 tone H2/an spre/dinspre Serbia
 
– 19.800 tone H2/an spre/dinspre Republica Moldova
 
– 108.000 tone H2/an spre/dinspre Ucraina
 
 
În ceea ce priveşte transportul hidrogenului prin conductele existente ale SNT, trebuie avut în vedere atât impactul asupra diferitelor mijloace de măsurare a cantităţilor de gaze naturale, cât şi impactul asupra diferitelor materiale şi echipamente ale conductelor de transport gaze naturale.
 
Potrivit specialiştilor din energie, prezenţa hidrogenului în gazul natural, în procent volumetric de până la 10%, nu afectează considerabil contoarele cu turbină şi ultrasonice (cu debit peste 400 m3/h). Contoarele cu turbină şi ultrasonice care măsoară gaze cu debite sub 400 m³/h trebuie testate cu amestec de hidrogen şi gaz natural, pentru a se confirma rezultatele obţinute la contoarele mari.
 
Pentru H₂ în proporţie mai mare de 10%, caracteristicile gazului se modifică progresiv şi, în consecinţă, în funcţie de principiul pe care se bazează măsurarea, aceasta va fi afectată, consideră specialiştii consultaţi de noi, care mai spun că pentru contoarele cu ultrasunete există o influenţă importantă a procentului de H₂ asupra densităţii, vitezei sunetului şi căldurii specifice a gazului.
 
Referitor la impactul asupra diferitelor materiale şi echipamente ale conductelor de transport gaze naturale, anumiţi producători de echipamente garantează, pentru produsele standard, posibilitatea de utilizare a concentraţiei de hidrogen de până la 20% (volum) în gazul natural.
 
În ceea ce priveşte comprimarea amestecului de hidrogen cu gaze naturale, specialiştii ne-au spus că, de exemplu, un producător de unităţi de comprimare susţine că, pentru echipamentele livrate, la o concentraţie de hidrogen de până la 4% (volum), nu se estimează modificări necesare în instalaţia unităţilor de comprimare (atât pentru turbină cât şi pentru compresor ). Prin urmare nu se estimează costuri suplimentare, consideră specialiştii.
 
Pentru o concentraţie de hidrogen mai mare de 4% (dar mai mică de 25%) sunt necesare modificări în instalaţia unităţilor de comprimare care generează costuri suplimentare, în funcţie de unităţile de comprimare existente. Pentru concentraţii de hidrogen mai mari de 25%, producătorul de unităţi de comprimare a menţionat ca nu dispun de o soluţie clară în acest moment, susţin specialiştii consultaţi de noi.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările