Actuala guvernare a mai vehiculat ideea impozitului progresiv. În programul de guvernare al PSD sunt prevăzute deduceri fiscale care depind de veniturile lunare ale familiei, deduceri care nu se pot aplica decât în condiţiile în care există o globalizare a veniturilor, adică o cumulare a veniturilor într-o declaraţie, procedură folosită doar în cazul în care impozitarea este progresivă. Şi ideea unei declaraţii pe venit global a mai fost vehiculată public de PSD în 2017, dar a fost abandonată din cauza reacţiei negative pe care a stârnit-o în rândul electoratului. Chiar şi după acest episod, voci importante, apropiate de PSD, precum Florin Georgescu, prim-viceguvernator BNR, au împins în spaţiul public ideea impozitului progresiv.

În condiţiile în care impactul legii salarizării este de 32 miliarde de lei până în 2020, iar cel al legii pensiilor de 24,8 miliarde de lei doar în 2020, PSD trebuie să vină rapid cu o soluţie. Este clar că nu pot îngheţa salariile şi pensiile pentru că urmează trei rânduri de alegeri. Măsurile vehiculate de până acum, precum eliminarea sporului de 15% la bugetari, acciza pe băuturile răcoritoare cu zahar sau mărirea accizei la ţigări, reduc presiunea bugetară, dar foarte puţin. Ca să facă faţă anului electoral 2020, PSD are nevoie de o mega-măsură. Acesta poate fi impozitul progresiv. Cum ALDE s-a împotrivit în trecut eliminării cotei unice şi acum sunt semne că ar dori să iasă de la guvernare, PSD pare să fi ajuns la concluzia că impozitul progresiv poate fi fezabil din punct de vedere politic.

Dar cum face Guvernul să dea drumul la o modificare atât de importantă? Au mai încercat în trecut să lanseze măsuri-bombă peste noapte şi până la urmă le-au explodat în faţă. Acum par să fi schimbat tactica, şi o introduc treptat. Întâi o testează pe nişte categorii mai puţin „iubite“. Mai exact, în această ordonanţă sunt afectaţi: judecătorii, procurorii, personal auxiliar al instanţelor de judecată şi al parchetelor, funcţionarii publici parlamentari, diplomaţii, senatorii, deputaţii, primarii, personalul aeronautic navigant civil, consilierii de conturi şi auditorii externi ai Curţii de Conturi şi militarii.

Nota de fundamentare şi textul ordonanţei nu sunt publicate în acest moment pe site-ul Ministerului Finanţelor sau al Ministerului Muncii, deci nu ştim exact care este impactul bugetar, dar putem estima că e destul de mic. Şi asta pentru că impactul pensiilor speciale în bugetul de stat este mic, comparat cu impactul pensiilor contributive din BASS - de aproape 70 miliarde de lei. Puţini dintre cei cu pensii de serviciu sunt afectaţi de lege. Practic, trebuie să aibă o pensie de serviciu de peste 7.000 de lei pe lună ca să fie afectaţi negativ de aceste modificări. În aceste condiţii, mi se pare foarte clar că scopul acestei măsuri nu este acela de a face rost de bani la buget.

De obicei, impozitul progresiv nu prea se poate impune doar pe o categorie de venituri pentru că introduce mari inechităţi, aşa numite inechităţi orizontale. Mai exact, o persoană care beneficiază de o pensie specială de 11.000 de lei plăteşte impozit pe venit de 1.400 de lei (900 + 50% din cât depăşeşte 10.000 de lei), după noile reguli. În acelaşi timp, o altă persoană cu un venit de 11.000 de lei care provine din salariu, plăteşte impozit pe venit de 715 lei. Nu este normal ca, în aceeaşi ţară, persoane cu acelaşi venit să fie taxate în mod diferit, iar venitul net să difere atât de mult. Tocmai de aceea, în ţările care aplică impozite diferenţiate se declară toate veniturile într-un sigur loc, astfel încât impozitul diferenţiat să fie aplicat pe TOATE sursele de venit.

Impozitul pe venit global pare însă gândit în pasul doi. Deocamdată Guvernul aleargă după voturi, deşi declară altceva. Acum riscă să piardă puţine voturi cu aceste măsuri, pentru că vor fi puţini cei afectaţi, care oricum nu prea votau PSD. În schimb, îi câştiga pe cei care cred că această măsură va aduce mai multă echitate. Însă, nota de plată va veni cel mai probabil şi pentru aceştia în 2021. Dacă guvernul va aplica un impozit diferenţiat din 2020, probabil că în 2020 se vor retine un impozit estimat, urmând că în 2021 să introducă declaraţia pe venitul global. Şi abia atunci electoratul va realiza ce înseamnă cu adevărat această măsură de justiţie socială, cât vor fi de afectaţi la venituri şi cât de multă birocraţie presupune asta. Ca idee, şi americanii au impozit progresiv şi declaraţie de venit în fiecare an. Pentru o persoană singură, cu un singur venit, declaraţia are 7 pagini. Va imaginaţi la birocraţia din România cum va arata un impozit pe venit global! Dar guvernanţii mizează că electoratul va vedea asta abia în 2021, adică după cele trei runde de alegeri. Acum poate unii aplaudă ceea ce guvernanţii numesc „taxa de solidaritate“. Nu ştiu că cel mai probabil li se va cere şi lor să fie solidari, începând cu 2021, pentru plata pensiilor şi a salariilor.

E normal să recompensezi orice om care a lucrat în condiţii speciale de risc şi stres. Dar pensia specială trebuie să fie acordată doar unor categorii speciale şi NU tuturor persoanelor din anumite instituţii.

Dacă era vorba de un impozit doar pe acesta categorie, de unde atâta grabă? De ce nu lege, ci ordonanţă? De ce nu sunt mai multe consultări şi o analiză de impact? Pentru că măsura trebuie să treacă acum, ca să testeze reacţia electoratului. Dacă au de gând să introducă impozit progresiv din 2020, nu îl pot face decât de la începutul anului şi este necesar să fie implementat înainte de a aproba bugetul, care trebuie realizat la toamnă. Deci se grăbesc cu acest test acum, înainte de realizarea bugetului pentru anul 2020.

Fiscalitatea nu este un instrument care să rezolve orice problemă. Soluţii la pensiile speciale există şi ele trebuie implementate. Nu vreau să se înţeleagă că este normal că pensia maxima să fie în România de 73.890 de lei. Sau că este normal ca pensia minima să fie de 115 ori mai mică decât cea mai mare pensie. Cu siguranţă, asta nu e echitabil! Impozitul progresiv pentru o singură categorie de venit nu e soluţia magică pentru a rezolva această problemă. Trebuie analizat care pensii trebuie să fie cu adevărat speciale şi care nu. Trebuie să înţelegem că anumite categorii primesc pensii speciale şi în alte state şi că e normal ca pentru activităţi cu adevărat speciale oamenii să fie recompensaţi diferit la pensie. Multe ţări NATO, precum Marea Britanie şi SUA au legislaţii diferite pentru pensiile militare decât pentru cele civile. În condiţiile în care nu ai serviciu militar obligatoriu şi îţi doreşti profesionişti care să îşi asume riscuri pentru siguranţa noastră, a tuturor, e evident că trebuie să vii cu un pachet de beneficii diferit de cel pe care îl primeşte un civil. Desigur, putem discuta aici care trebuie să fie vârsta de pensionare şi câţi ani de serviciu trebuie să aibă militarii că să beneficieze de pensii generoase. Ne putem inspira de la ţări membre NATO.

Şi acesta nu este singurul exemplu pentru care poate fi acordată o pensie specială. E normal să recompensezi orice om care a lucrat în condiţii speciale de risc şi stres. Dar pensia specială trebuie să fie acordată doar unor categorii speciale şi NU tuturor persoanelor din anumite instituţii. Să nu ajungem ca şi secretara dintr-o structură în care se lucrează si în teren, în condiţii grele, sau de risc maxim şi stres, să primească pensie specială! Cu siguranţă, lucrurile se pot lămuri. Cu multă înţelepciune, cu discuţii cu cei implicaţi şi analize, înainte de a arunca un proiect de lege sau de ordonanţă în spaţiul public.