Etichetele „eco“ sau „bio“, folosite tot mai des în mod fals. Nutriţionist: Nu mai am curaj să recomand consumatorilor

Etichetele „eco“ sau „bio“, folosite tot mai des în mod fals. Nutriţionist: Nu mai am curaj să recomand consumatorilor

FOTO Shutterstock

Patru din 10 site-uri web folosesc tactici înşelătoare de „marketing verde”, adică susţin că oferă produse „eco” şi „bio”, deşi nu pot dovedi acest lucru, arată o anchetă a unei organizaţii internaţionale pentru protecţia consumatorilor (ICPEN).

Ştiri pe aceeaşi temă

ICPEN a analizat aproape 500 de site-uri web care promovează produse şi servicii într-o gamă largă de sectoare, inclusiv produse alimentare, haine şi produse cosmetice.

Instituţia a constatat că patru din 10 dintre aceste site-uri web par să folosească tactici care ar putea fi considerate înşelătoare. Acestea au inclus: afirmaţii vagi şi limbaj neclar, inclusiv termeni precum „eco” sau „durabil” sau trimitere la „produse naturale” fără explicaţii adecvate sau dovezi ale afirmaţiilor, omiterea anumitor informaţii, cum ar fi nivelurile de poluare ale unui produs, ca să pară mai ecologice.

Andrea Coscelli, director executiv al Autorităţii Regionale a Concurenţei şi Pieţelor din Marea Britanie, care a condus această investigaţie, a declarat: „Prea multe site-uri web par să promoveze afirmaţii înşelătoare către consumatori, ceea ce înseamnă că companiile care oferă produse cu un adevărat beneficiu de mediu nu primesc clienţii pe care îi merită. Oamenii ar trebui să poată alege cu uşurinţă între acele companii care fac ceea ce trebuie pentru mediu şi cele care nu fac acest lucru”.

Ce spun nutriţioniştii

„Nu mai am curajul să recomand alimentaţie bio, organică sau eco, pentru că neîncrederea şi-a făcut loc în rândul nostru de multă vreme”, a spus la Digi24 Nicolae Hâncu, medic nutriţionist şi diabetolog.

El spune că, teoretic, a consuma alimente eco ar fi „fantastic”, pentru că ne-ar feri de alimente contaminate din sol sau de la suprafaţă.

„O alimentaţie eco înseamnă şi sănătatea pământului, ceea ce înseamnă, în ultimă instanţă, alimenttaţie sustenabilă, care are o căutare nemaipomenită în lume în momentul de faţă. Înseamnă sănătatea omului şi a ecosistemului”, a explicat el.

„Într-o vreme, eu ca nutriţionist recomandam ca atunci când văd un măr care are viermi, înseamnă că este bio şi nu este pesticizat. În momentul de faţă nici acest lucru nu-l mai pot spune, că nu ai cum să tai fiecare măr când îl cumperi. Suntem într-o situaţie delicată şi dacă, până acum, cumpărarea lor era redusă, acum va fi şi mai redusă. Şi pe bună dreptate. Organismele de reglementare să-şi facă datoria şi situaţia se va redresa în scurtă vreme”, a adăugat el.

Medicul adaugă că, în ciuda experienţei sale, nu ştie ce sfat să le dea consumatorilor pentru a recunoaşte care sunt adevăratele alimente bio.

„Sunt atât de perfide mijloacele de înşelăciune, încât pur şi simplu nu îndrăznesc să dau un sfat în acest sens”, a spus el.

Ce este marketingul verde

„Greenwashing” sau „marketing verde” este atunci când o companie sau o organizaţie cheltuieşte mai mult timp şi bani pentru a se promova drept fiind ecologică, decât pentru a minimiza impactul său asupra mediului. Este un truc publicitar înşelător destinat să inducă în eroare consumatorii care preferă să cumpere bunuri şi servicii de la mărci ecologice.

Potrivit Comisiei Europene, „marketingul verde” a crescut pe măsură ce consumatorii caută din ce în ce mai mult să cumpere produse ecologice.

Un sondaj recent de monitorizare a pieţei consumatorilor a arătat că 78% dintre consumatorii din Europa au considerat că impactul probabil asupra mediului al aparatelor de uz casnic este foarte important sau destul de important atunci când fac o alegere.

Preocupările de mediu în rândul consumatorilor sunt deosebit de răspândite în sectorul alimentar şi al băuturilor. Două treimi dintre consumatori sunt deschişi să-şi schimbe obiceiurile alimentare în favoarea mediului înconjurător, potrivit Organizaţiei Europene a Consumatorilor BEUC, peste jumătate dintre respondenţi spunând că preocupările privind durabilitatea au o anumită influenţă (42,6%) sau o mare influenţă (16,6%) asupra obiceiurilor lor alimentare.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările