Gaura neagră Bechtel, astupată după 10 ani. INFOGRAFIE: Miniştrii perindaţi pe la Transporturi şi "realizările" lor în perioada Bechtel

Gaura neagră Bechtel, astupată după 10 ani. INFOGRAFIE: Miniştrii perindaţi pe la Transporturi şi

Din 415 kilometri, azi avem doar 52 de kilometri circulabili pe Autostrada Transilvania

Contractul încheiat în 2003 cu compania americană a fost, în sfârşit, reziliat. După o cheltuială de 1,3 miliarde de euro avem doar 52 de kilometri de autostradă şi mai plătim şi despăgubiri de 37,2 milioane de euro

Ştiri pe aceeaşi temă

Punct final în păgubosul contract cu Bechtel, după aproape 10 ani de la semnare şi nouă ani de la demararea efectivă a lucrărilor la Autostrada Transilvania. În momentul semnării, autorităţile de atunci credeau sincer că 415 kilometri de autostradă care vor străbate munţi şi prăpăstii vor putea fi construiţi cu o cheltuială totală de 2,2 miliarde de euro.
Acum, când ne apropiem de termenul stabilit în 2003 ca limită pentru finalizarea autostrăzii (iunie 2013), contractul a fost reziliat şi nu mai putem decât să constatăm că avem doar 52 de kilometri circulabili, o gaură bugetară de 1,3 miliarde de euro şi despăgubiri de plătit de 37,2 milioane de euro. Sau: fiecare kilometru din Autostrada Transilvania ne-a costat 25 de milioane de euro, iar dacă am fi continuat cu aceste costuri am fi ajuns la o cheltuială totală de peste 10 miliarde de euro.

Ponta dă despăgubiri din bugetul pe 2013

Fondurile aferente despăgubirilor care trebuie achitate companiei Bechtel la rezilierea contractului de construcţie a autostrăzii Transilvania vor fi acoperite din buget, a anunţat premierul Victor Ponta. În acest an ar putea fi licitat tronsonul Sebeş-Câmpia Turzii pentru a lega Clujul de autostrada Arad-Sibiu, a mai spus Ponta.
„Ministrul Şova a informat, referitor la încheierea negocierilor şi semnarea acordului, de fapt, de reziliere. Nu e vorba nici de un miliard, cum spunea un fost ministru, nici de 500 de milioane, cum spunea un alt fost ministru, deci înseamnă că am avut miniştri cam slabi, care nu prea ştiau să se uite prin contracte. E vorba de 30 de milioane plus TVA. În acest fel, putem practic – şi avem tot traseul liber de orice alte obligaţii – putem să gândim strategia pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pe toată zona Ardealului. De altfel, chiar în acest an sper să putem licita segmentul Sebeş-Câmpia Turzii, practic să legăm Clujul de autostrada Arad-Sibiu. După care putem, fie din fonduri europene, fie în parteneriat public-privat, să continuăm vechiul traseu spre Suplacu de Barcău şi în jos, spre Sighişoara“, a mai menţionat premierul.

Muzica lui Vivaldi n-a mai  fost benefică

Cei care au participat la festivitatea de tăiere a panglicii inaugurale a Autostrăzii Transilvania, în dimineaţa zilei de 16 iunie 2004, îşi mai amintesc şi acum că excavatoarele au pornit în acordurile muzicii lui Vivaldi. Explicaţia ar fi aceea că pe un astfel de fond muzical totul se leagă mai armonios, iar cei care-l ascultă dau randamente superioare. Spre exemplu, unii fermieri mai „exotici“ spun că, atunci când le pun vitelor muzică simfonică (în special Vivaldi), acestea dau lapte mai mult şi mai bun. Ei bine, având în vedere „randamentul“ pe care suntem nevoiţi să-l consemnăm astăzi, la nouă ani din momentul începerii lucrărilor, se pare că pentru Autostrada Transilvania „Anotimpurile“ lui Vivaldi n-au mai fost benefice.

O Mecca a politicienilor

Pe la şantierele aflate în diverse stadii de execuţie ale Autostrăzii Transilvania s-au perindat demnitari şi politicieni cu ranguri dintre cele mai înalte, dar nu neapărat pentru a verifica stadiul lucrărilor, ci mai mult pentru a câştiga capital electoral. La un moment dat, unora le-a fost chiar interzisă participarea la manifestările festiviste, tocmai pentru că din „caşcavalul“ imaginii pozitive nu trebuia să guste oricine. De la prim-miniştrii ţării, secondaţi de miniştrii Transporturilor din aceşti aproape 10 ani, preşedinţi de partide şi chiar ambasadori, s-au afişat cu mult entuziasm pe şantierele Autostrăzii Transilvania. Aceasta a devenit astfel cel mai important loc de pelerinaj politic naţional şi internaţional al tuturor mandatelor trecute. Şi toate acestea pentru o lucrare ce arată mai mult a cacealma cu care ar trebui să-ţi fie jenă decât a realizare utilă capitalului de imagine.


 

Click AICI pentru a mări infografia


Au uitat de ultimii 18 kilometri

Anul trecut, când rezilierea contractului era deja o soluţie conturată tot mai clar, s-a stabilit ca Bechtel să finalizeze, înainte de a pleca, 18 kilometri din Autostrada Transilvania, mai exact tronsonul Suplacu de Barcău - Borş. Acest tronson este finalizat în proporţie de doar 60%. Iar pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău erau în curs de finalizare lucrări conexe şi podul peste Someşul Mic, au anunţat ieri, pentru „Adevărul“, reprezentanţii Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările