Autostrada Transilvania: Peisaj post-apocaliptic lăsat în urmă de constructorul spaniol FOTOREPORTAJ

Autostrada Transilvania: Peisaj post-apocaliptic lăsat în urmă de constructorul spaniol FOTOREPORTAJ

Foto Asociatia Pro Infrastructura

Fotoreportajul făcut de Asociaţia Pro Infrastructură ilustrează un adevărat peisaj „post-apocaliptic”, lăsat în urmă de spaniolii de la Corsan, cei care trebuiau să termine ce a început Bechtel pe lotul Chiribiş - Biharia al Autostrăzii Transilvania.

„Amintirile ne chinuiesc, amintirile ne răscolesc... pe lotul Chiribiş-Biharia al Autostrăzii Transilvania. Mai rezistaţi?! Lucrările pe autostrada blestemată au început în 2004 în era Bechtel şi au fost "continuate" de spaniolii de la Corsan în 2016 care de fapt nu au făcut nimic.
 
Peisajul actual este post-apocaliptic: vegetaţie luxuriantă care înghite betoanele şi distruge terasamentele neprotejate, pile cu armături roase de rugină, elevaţii cu hidroizolaţia mâncată de ploi, piloţi cu armătura furată şi radiere care te duc cu gândul la ruinele antichităţii. 
 
Nu disperaţi, a treia oară-i cu noroc! După 16 ani, două rezilieri şi două licitaţii, pe 12.06.2020 Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contractul pentru tronsonul Chiribiş-Biharia cu Trameco (grupul Selina), cei 28,55 km trebuind să fie să fie proiectaţi şi executaţi în doi ani cu 326 milioane de lei”, scrie Asociaţia Pro Infrastructură.
 
 
 
 
 
 
 
 
CNAIR a semnat la 12 iunie contractul pentru încă 29 de kilometri
 
CNAIR a semnat vineri contractul în valoare de aproape 69 de milioane de euro pentru proiectarea şi execuţia subsecţiunii 3C2, Chiribiş - Biharia (km 30+550 - km 59+100), care face parte din Autostrada Braşov - Târgu Mureş - Cluj - Oradea (Autostrada Transilvania).
 
Potrivit unui comunicat al CNAIR, antreprenorul este Asocierea Trameco SA - Vahostav SK, a.s. - Drumuri Bihor SA - Drum Asfalt SRL - East Water Drillings SRL, iar valoarea contractului este de 326,515 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 69 de milioane de euro). Termenul contractual pentru proiectare este de 6 luni, iar cel pentru execuţie este de 18 de luni.
 
Proiectul va fi finanţat din fonduri europene nerambursabile. Perioada de garanţie a lucrărilor efectuate a fost stabilită la 10 ani.
 
Subsecţiunea 3C2 (Chiribiş - Biharia) se întinde între km 30+550 şi km 59+100 (28,55 km), începe în zona localităţii Sînlazar (intersecţia cu drumul naţional DN 19E) şi tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Mişca şi Chislaz, unde DN 19E (Chiribiş - Salard - Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.
 
Traseul continuă la sud de localitatea Pocluşa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19E, între localităţile Sarsig şi Hăuceşti şi intersectează DJ 767 (Tiglead - DN 19E), la km 39+950. La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ 100 de metri, iar la km 41+319 intersectează DC 42. Traseul autostrăzii ocoleşte la nord localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard.
 
În continuare, traseul autostrăzii se îndreaptă spre graniţa româno-ungară, intersectând DN 19E, la km 55+100, drum naţional ce va fi deviat de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km.
 
Pauză de peste un deceniu
 
Compania Naţională de Drumuri a desemnat, în octombrie 2018, câştigătorii contractelor de proiectare şi execuţie pentru două din cele trei tronsoane ale autostrăzii Borş - Suplacu de Barcău, de pe raza judeţului bihor, Chiribiş - Biharia şi Biharia – Borş. Ambele porţiuni vor fi realizate de o asociere care cuprinde firmele Trameco şi Drumuri Bihor, patronate de magnatul local Beniamin Rus.
 
Valoarea totală a celor două loturi este de 98 milioane euro fără TVA, cu finanţare de la bugetul de stat. Pentru subsecţiunea Chiribiş-Biharia - valoare de aproximativ 69 milioane euro - termenul contractual pentru proiectare este de 6 luni, iar cel pentru execuţie este de 18 de luni. Subsecţiunea Biharia-Borş are o valoare de circa 29 milioane euro, o durată de proiectare de  4 luni şi o perioadă de execuţie a lucrărilor de 15 luni.
 
Asocierea câştigătoare a ofertat, totodată, o perioadă de garanţie a lucrărilor de 10 ani.
 
Licitaţia desfăşurată din februarie anul trecut de CNAIR este a doua organizată în ultimii doi ani, după ce în 2015 directorul general de atunci al Companiei, Narcis Neaga, a reziliat contractul încheiat în 2013 cu o asociere de firme spaniole condusă de Corsan-Corviam.
 
Anterior, lucrările fuseseră încredinţate – încă în 2004, în timpul guvernării Năstase – companiei americane Bechtel, dar contractul cu aceasta a fost reziliat în 2012 de ministrul Transporturilor Dan Şova, contra unei despăgubiri în sumă de 37,2 milioane euro.
 
Din Autostrada Transilvania, care trebuia să se întindă pe 415 kilometri, între Borş şi Braşov, s-au construit în ultimii 14 ani doar cei 50 de kilometri între Gilău şi Turda, aşa-numita centură a Clujului, cheltuielile statului român depăşind în urmă cu trei ani plafonul record de un miliard de euro.
 
Autostrada în  Bihor are trei secţiuni
 
Subsecţiunea 3C1 se întinde între Suplacu de Barcău – Chiribiş (km 4+200 – km 30+550), în timp ces subsecţiunea 3C2 (Chiribiş – Biharia) se întinde între km 30+550 şi km 59+100 (28,55 km),  începe în zona localitatii Sînlazar (intersecţia cu drumul naţional DN19E) şi tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Mişca şi Chişlaz, unde DN19E (Chiribiş - Salard - Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.
 
Traseul continuă la sud de localitatea Poclusa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localităţile Sarsig şi Hauceşti şi intersectează DJ 767 (Tiglead - DN19E), la km 39+950.
 
La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ l00 m, iar la km 41+319 intersectează DC42. Traseul autostrăzii ocoleşte la nord localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard. În continuare, traseul autostrăzii se îndreaptă spre graniţa româno-ungară, intersectând DN 19 E, la km 55+100, drum naţional ce va fi deviat de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km.
 
Subsecţiunea 3C3 (Biharia – Borş), pe care au început deja lucrările, se întinde între km 59+100 şi km 64+450 (5,35 km) şi începe în zona localităţii Biharia. Traseul tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Biharia, Satu Nou şi graniţa româno – maghiară şi intersectează DN 19 (Oradea-Satu Mare), la km 59+614,  la nord de localitatea Biharia. La km 59+875 este prevăzut un nod rutier (nodul Biharia), cu 5 bretele şi 3 pasaje . Autostrada va tranzita calea ferata CF 402 (Oradea-Satu Mare), la km 60+066. 
 
Traseul autostrăzii Braşov-Cluj-Borş, respectiv subsecţiunea 3C3 se încheie la frontiera româno-ungară, la km 64+450, unde se va racorda la reţeaua rutieră maghiară.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: