Şeful Ryanair avertizează că tarifele vor creşte în următorii cinci ani. Zborurile au devenit „prea ieftine”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Şeful Ryanair, Michael O'Leary, pionierul călătoriilor low-cost în Europa, a avertizat că tarifele vor creşte în următorii cinci ani, deoarece zborurile au devenit „prea ieftine” pentru a face profituri pe măsură ce costurile industriei cresc,transmite Financial Times.

Avertismentul său vine pe măsură ce preţurile biletelor au crescut în Europa şi SUA în această vară, în timp ce pasagerii şi-au reluat călătoriile şi unele companii aeriene reduc capacitatea din cauza lipsei de personal.

„A devenit prea ieftin pentru ceea ce este. Mi se pare absurd ca de fiecare dată când zbor la Stansted, călătoria cu trenul până în centrul Londrei să fie mai scumpă decât biletul de avion” , a declarat el într-un interviu acordat Financial Times.

Sursa citată a spus că se aşteaptă ca o combinaţie de preţuri mari la petrol şi taxe de mediu să crească tariful mediu Ryanair de la 40 euro la între 50 şi 60 euro pe termen mediu.

O’Leary a lansat, de asemenea, un atac la adresa guvernului britanic şi a ceea ce el a numit „dezastrul” Brexit-ului, care a împiedicat companiile aeriene să recruteze cu uşurinţă lucrători europeni, ceea ce, potrivit industriei, a agravat deficitul de personal în această vară.

„Aceasta este, fără îndoială, una dintre consecinţele inevitabile ale dezastrului care a fost Brexit” , a spus el. „Retragerea de pe piaţa unică, doar pentru ca ei să poată spune „Am făcut Brexitul” a fost culmea prostiei. Dar atunci ei sunt idioţi” .

O’Leary a transformat Ryanair dintr-un mic transportator regional în anii ’90 în cea mai mare companie aeriană din Europa prin reducerea nemiloasă a costurilor şi prin transferarea acestor câştiguri către consumatori prin preţurile ieftine ale biletelor.

„A fost fapta mea [a face călătoriile cu avionul ieftine]. Am câştigat mulţi bani făcând asta. Dar, în cele din urmă, nu cred că aceste călătorii cu avionul sunt sustenabile pe termen mediu la un tarif mediu de 40 euro. Este prea ieftin la acest nivel. Dar cred că, ştiţi, va fi în continuare foarte ieftin şi accesibil şi la 50 şi 60 euro.”

Tarifele medii de la Londra către destinaţiile de vară din Portugalia, Spania şi Grecia au crescut faţă de acum un an, deşi sunt semnificativ mai mici decât în urmă cu 10 ani, potrivit datelor Kayak.com. Preţurile de la Londra către Atena, de exemplu, s-au înjumătăţit în ultimul deceniu.

Concurenţii Ryanair, easyJet şi Wizz Air, au raportat, de asemenea, preţuri mai mari în ultimele actualizări ale investitorilor. Dar O’Leary este unul dintre primii şefi de companii aeriene care avertizează cu privire la o creştere a tarifelor pe termen lung.

Compania aeriană irlandeză şi-a acoperit majoritatea nevoilor viitoare de combustibil pentru restul acestui an la 65 de dolari pe baril înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, salvând-o de cel mai rău impact al creşterii puternice a preţurilor.

Dar şeful Ryanair încă crede că tarifele vor creşte, deoarece se aşteaptă că preţurile petrolului vor rămâne „mai ridicate din punct de vedere structural” în următorii patru sau cinci ani, „până când vom renunţa la petrolul şi gazele ruseşti”.

El a adăugat că se aşteaptă ca presiunile inflaţioniste mai ample să afecteze industria aeriană anul viitor, inclusiv costurile cu personalul şi taxele de control al traficului aerian.

Totodată, Stephen Furlong, analist la Davy, a spus că preţul petrolului va fi „unul factor important” în tarifele viitoare.

„În cele din urmă, companiile aeriene încearcă să-l transmită mai departe. Indiferent dacă au succes sau nu, va determina marja, profitabilitatea şi performanţa industriei”, a adăugat el.

Ryanair a fost practic singurul transportator important din Europa care a evitat perturbările cauzate de lipsa de personal.

Spre deosebire de mulţi rivali, nu şi-a concediat părţi din angajaţii săi când a lovit Covid-19, ci le-a redus salariul în timp ce îi menţine angajaţi.

O’Leary a spus că decizia de a menţine piloţii şi echipajul să zboare în mod regulat, astfel încât să îşi poată păstra licenţele şi să fie „gata de rock and roll” odată ce pasagerii s-au întors, a fost „critică”.

Totuşi,  el a refuzat să comenteze despre alte companii aeriene pentru deciziile luate în timpul pandemiei, chiar dacă British Airways, easyJet şi Lufthansa au întrerupt zborurile în urma unor probleme.

„Am multă simpatie şi nu aş critica companiile aeriene concurente. Pandemia de covid a făcut incredibil de greu să se gestioneze drumul.”

Luna trecută, EasyJet a dezvăluit că a respins anul acesta 8.000 de solicitanţi de locuri de muncă din cauza naţionalităţii lor, dintre care majoritatea erau din UE.

Departamentul pentru Transport din Regatul Unit a declarat că au existat întreruperi în întreaga lume din cauza lipsei de personal.

Citeşte şi: ANPC a început verificarea Wizz Air şi Ryan Air după zborurile anulate. Călătorii pot cere compensaţii de până la 600 de euro

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite