Seceta din Europa ameninţă transporturile de pe râurile continentului
0Seceta din Europa nu numai că provoacă incendii şi riscuri pentru securitatea alimentară, dar ameninţă şi transporturile pe râurile continentului, din cauza scăderii nivelului apei, relatează CNBC.

Potrivit sursei citate, Râul Rin, o rută comercială importantă care trece prin Germania şi prin orașe europene până la portul Rotterdam, a devenit mai puțin adânc în punctele critice.
Săptămâna trecută, apa de la Kaub, un oraș la aproximativ 50 de mile vest de Frankfurt, unde nivelurile sunt urmărite îndeaproape, a ajuns la cel mai scăzut nivel din acest an.
Potrivit specialiștilor, pe măsură ce nivelul apei scade, capacitatea unei nave se reduce și costurile de transport cresc, prețurile majorându-se pe măsură ce râurile devin mai puțin adânci.
Luna trecută, companii de transport maritim precum Maersk și Hapag-Lloyd au spus că nivelul scăzut al apei din Rin înseamnă că suprataxele vor fi transferate clienților.
,,Volumele de transport pe râul Rin au fost mai mult sau mai puţin consistente în ultimii 20 de ani. Şi, din 2021, le-am văzut scăzând de la an la an. Este o tendinţă care probabil va continua”, a declarat Tim Beckhoff, expert în achiziţii şi management al furnizorilor la McKinsey.
Mărfuri precum petrolul, substanţele chimice şi cerealele sunt expediate pe Rin, iar nivelul apei a scăzut atât de mult încât unele nave au navigat doar la un sfert din capacitate în august anul trecut.
Ce alternative există
Trecerea la alte moduri de transport este o opţiune, dar este costisitoare, arată specialiştii. O barjă mare pe Rin, de aproximativ 135 m lungime, cu un pescaj de 3 m (adâncimea maximă a navei) poate transporta aproximativ 2.700 de tone de marfă, potrivit lui Marc Schattenberg, economist Deutsche Bank.
Ar fi nevoie de aproximativ 110 camioane mari pentru a transporta aceeaşi încărcătură pe drum, conform calculelor sale.
Pe de altă parte, costul transportului unei tone metrice de motorină pe Rin la Karlsruhe, în sud-vestul Germaniei, s-a dublat la aproximativ 50 de euro (55 de dolari) între luna mai și jumătatea lunii iulie, a adăugat Schattenberg.
,,Cantităţi semnificative de păcură şi motorină sunt transportate prin Rin. În regiunile care sunt aprovizionate în acest fel, acest lucru exercită o presiune semnificativă asupra preţurilor acestor produse”, a spus el.
Efectul debitelor scăzute ale râurilor poate fi substanţial. ,,Economii întregi depind de acest mod de transport relativ ieftin”, a declarat Beckhoff pentru CNBC.
Schattenberg a spus că industria transporturilor este probabil să fie zdruncinată în mai multe moduri din cauza efectelor pe termen lung ale nivelului scăzut al apei, cum ar fi adaptarea la nave care pot naviga pe râuri mai puţin adânci.
Tehnologie nouă
În mai, compania de produse chimice BASF a lansat o nouă navă împreună cu Stolt Tankers, luând decizia de a face acest lucru după o perioada prelungită cu un nivel scăzut al apei în 2018.
BASF, care operează ceea ce spune că este cea mai mare fabrică de produse chimice din lume, la Ludwigshafen, pe malul Rinului, a spus că nava va avea capacitatea de încărcare dublă faţă de o navă convenţională atunci când apa de la Kaub este moderat scăzută.
,,Este probabil ca firmele să îşi ajusteze lanţurile de aprovizionare şi depozitarea în perioadele în care sunt aşteptate probleme de logistică legate de apa scăzută.”, a adăugat Schattenberg.
Pe lângă adaptările la nave şi investiţiile în tehnologie, sunt propuse şi alte soluţii.
,,Se discută şi despre extinderea/dragarea canalelor de transport maritim. Totuşi, acest lucru este costisitor şi poate avea efecte negative nocive asupra mediului”, a spus Schattenberg.