Românii nu se aruncă la cumpărarea bunurilor de folosință îndelungată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primul trimestru a adus o scădere ușoară de 1% a pieţei de electornice, electrocasnice, IT, foto şi telecom, față de același trimestru al lui 2011. Exceptând piața IT, T1 2012 a fost un prim trimestru mai slab pentru toate sectoarele, se arată într-un studiu realizat de GfK TEMAX în România.

Cel mai mare sector, IT, a fost singurul care a înregistrat o ușoară creștere (3,2%) față de T1 2011. Sectorul electronicelor a fost relativ stabil - cu 0,2%. Și piețele foto si electrocasnice mici s-au apropiat de performanța din 2011 cu rate de creștere negative de -1% și -1,3%. În schimb, electrocasnicele mari, echipamentele de birou și telecom au dat semne mai puțin încurajatoare în T1 2012.

IT: Laptopurile și tabletele rămân vedetele sectorului și la început de an


În primul trimestru al lui 2012 piața de IT a rămas pe un trend crescător față de aceeași perioadă a anului trecut. Înregistrând o valoare de 101 milioane de euro, totalul vânzărilor din sectorul IT a fost cu 3,2% peste cel din T1 2011. Categoriile de produse care au menținut sectorul pe creștere au fost laptopurile și tabletele.

Vânzările de tablete au reușit să crească considerabil în decursul ultimelor trimestre, datorită avantajelor oferite de acestea.

Electronicele: sector în stagnare


În acest prim trimestru, piața de electronice a stagnat. Vânzările totale au ajuns la 62 milioane euro. Acest rezultat este destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar condițiile meteo nefavorabile au influențat comportamentului consumatorului.

În cadrul sectorului de electronice s-au înregistrat rate de scădere de două cifre pentru mai toate categoriile, cu excepția televizoarelor, a consolelor video și a sistemelor audio.

Foto: Un trimestru slab pentru ramele foto digitale

Piața foto a atins o valoare totală de 9 milioane euro în T1 2012, o performanță cu 1% mai slabă decât în T1 2011.

În termeni de unități vândute, segmentul compactelor a crescut ușor, însă nu a generat valoare adăugată pe piață. Acest lucru s-a datorat eroziunii de preț, dar și ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile își continuă evoluția pozitivă, dar creșterea nu a reușit să determine și o creștere a întregii piețe de camere digitale.

Vestea cu adevărat proastă pentru piața foto se referă la evoluția slabă a ramelor foto digitale care au înregistrat scăderi de aproximativ 32%.

Electrocasnice mici: un trimestru al contrastelor

Primul trimestru al anului a adus o ușoară scădere de 1,3%, piața fiind cu 0,3 milioane euro sub cea din același trimestru al anului trecut.

Aparatele pentru prepararea băuturilor calde, o categorie premium în cadrul electrocasnicelor mici încă strălucesc datorită ascensiuni espressoarelor full automate și a modelelor pe bază de capsule. Produsele nou lansate, publicitatea și promoțiile în magazine au condus la povestea de succes.

Pe de altă parte, segmentele din categoria îngrijire personală precum aparatele de ras și plăcile pentru păr sunt pe o pantă descendentă. De asemenea, mașinile de făcut pâine au înregistrat o rată de scădere de două cifre în T1 2012 față de același trimestru din 2011.

Electrocasnice mari: un prim trimestru cu provocări

Sectorul electrocasnicelor mari a înregistrat o valoare totală de 57 milioane euro în T1 2012. Totuși, această valoarea a însemnat o scădere de 4% față de T1 2011. Acest prim trimestru al anului a adus evoluții diferite în cadrul sectorului, categorii precum frigiderele au scăzut cu peste 10%, în timp ce altele, precum mașinile de spălat vase, au crescut cu aproape 14%.

Având în vedere contextul economic actual, dar și faptul că alte sectoare monitorizate de Temax au înregistrat evoluții mai bune, se poate spune că sectorul electrocasnicelor mari se află într-o perioadă a provocărilor.

Piaţa de imprimante şi multifuncţionale: multifuncționalele laser rămân cel mai de interes segment


Piaţa de imprimante şi multifuncţionale revine în primul trimestru al anului 2012 la un trend ușor negativ. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, piața a înregistrat din punct de vedere valoric o ușoară scădere de peste 5%, ajungând în primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro. În continuare, interesul consumatorilor (atât al celor casnici cât și al celor business-to-business) este îndreptat către echipamentele multifuncționale.

Telecom: Smartphone-urile echilibrează tendințele din sector

Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a scăzut cu aproape 7% în primul trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2011, însumând 38 milioane de euro. Condițiile meteorologice înregistrate la începutul anului au influențat scăderea ușoară din trimestrul întâi al lui 2012 față de trimestrul întâi al lui 2011. Sfârșitul lunii ianuarie și luna februarie au fost marcate de temperaturi foarte scăzute. Iarna grea i-a determinat pe consumatori să își amâne achizițiile. Efectele negative s-au resimțit și la începutul lunii martie 2012.

Pe de altă parte, scăderea în valoare a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a reprezentat și o consecință a faptului că segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones câștigă tot mai mult teren atât în unități, dar mai ales în valoare, însă deocamdată nu se acoperă scăderea determinată de telefoanele mobile simple. Acest lucru arată că pe piața din România mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones


Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite