Romania insista sa negocieze Capitolul 7 - Agricultura
0Modelarea agriculturii Romaniei in perspectiva aderarii la UE presupune nu numai asimilarea legislativa a aquis-ului comunitar, cat mai ales demararea si sustinerea proceselor de revolutionare a lumii
Modelarea agriculturii Romaniei in perspectiva aderarii la UE presupune nu numai asimilarea legislativa a aquis-ului comunitar, cat mai ales demararea si sustinerea proceselor de revolutionare a lumii rurale. Din acest punct de vedere, Documentul de pozitie al Romaniei, Capitolul 7 - Agricultura, evalueaza critic decalajele sectorului fata de agricultura statelor UE, proiectand programe importante de natura sa incurajeze alinierea performantelor de calitate a produselor si serviciilor agricole. Statisticile arata ca, in prezent, ponderea populatiei active ocupate in agricultura reprezinta 40 la suta, fata de 27,5 la suta, in 1989. In consecinta, dezvoltarea durabila a agriculturii implica reforme fundamentale intr-un interval de timp scurt, astfel ca Romania sa fie in masura sa-si indeplineasca obligatiile de membru al UE. Dupa aderare, tranzitie si salvgardare In Documentul de pozitie, Romania solicita o perioada de tranzitie de 5 ani, pana la data de 31 decembrie 2011, si sa poata adopta masuri de salvgardare la importul de produse agricole la unul sau mai multe state membre, daca importurile produc sau ameninta sa distorsioneze piata produselor agricole; alti 4 ani, pana in decembrie 2010, in vederea inventarierii plantatiilor viticole si organizarii unui registru comun al acestora; 8 ani, respectiv pana la 31 decembrie 2014, pentru eliminarea din cultura a viilor de hibrizi direct producatori; 3 ani, pana in 2009, pentru a implementa la nivel national politica de nevaccinare pentru pesta porcina clasica; 3 ani, pana in 2009, pentru modernizarea si retehnologizarea unitatilor de taiere si procesare a carnii, in conformitate cu cerintele comunitare; 3 ani, pana la 31 decembrie 2009, pentru modernizarea si retehnologizarea unitatilor de procesare a laptelui si organizarea centrelor de colectare; 3 ani, pana la 31 decembrie 2009, pentru a se conforma cerintelor comunitare cu privire la fermele de animale de lapte si la calitatea laptelui crud obtinut. 6,8 milioane hectare incluse in schemele de plati directe Important pentru agricultori: Romania a solicitat UE o suprafata de 6.891.100 ha pentru care sa beneficieze de schema de plati directe. Suprafata de baza mentionata este unica, nediferentiata pe regiuni, suprafata irigata avand o pondere redusa. De asemenea, tinand seama ca porumbul ocupa cea mai mare suprafata in cadrul cerealelor si ca productiile medii ale acestei culturi nu difera semnificativ de productiile celorlalte cereale, nu s-a stabilit o suprafata de baza diferentiata pentru porumb. Din cadrul sectorului de productia cerealelor, oleaginoaselor si culturilor proteice, cerealele reprezinta principala cultura - 92 la suta. Anul trecut, Guvernul Romaniei a transmis Comisiei Europene "Raportul privitor la ajutoarele de stat acordate in perioada 1996-1999" si elaboreaza un document similar pentru anul 2000. Acestea evidentiaza volumul si tendinta ajutoarelor de stat pentru agricultura, domeniile care beneficiaza de ajutorul de stat si instrumentele utilizate: prime, alocatii, subventionare, dobanzi, garantii de stat, facilitati de natura fiscala. De mentionat ca insuficienta resurselor bugetare si posibilitatile anuale de a subventiona agricultura Romaniei raman restranse. La fel si sprijinul acordat la exportul unor cantitati limitate de grau, porumb boabe, carne de porc si pasare. Din acest punct de vedere, angajamentul Romaniei de a reduce - pana in 2005 - subventiile directe la export, la produsele agricole, la un nivel inferior cu 27 la suta fata de perioada 1986-1990, cat si diminuarea cu 16 la suta a volumului exporturilor subventionate, se prefigureaza ca realizat si... depasit! Neclara - pentru moment - se prefigureaza contradictia tot mai acuta, resimtita de marea masa a producatorilor agricoli din Romania, dintre liberalizarea comertului cu produse agricole, reducerea subventiilor, dezvoltarea rurala si transformarea agriculturii intr-un sector competitiv. Din pacate, Documentul de pozitie la care ne referim nu mentioneaza in mod clar acest lucru, ceea ce lasa sa se inteleaga ca negocierile cu UE se anunta deosebit de dificile, cu atat mai mult cu cat Bruxelles-ul a anuntat schimbarea politicilor agricole in urmatoarele 6 luni. "Ne asumam acest risc, a declarat Valeriu Steriu, secretar de stat la Ministerul Agriculturii, dar vom transforma dificultatea negocierilor intr-un atu pentru recuperarea calendarului care ne desparte de alte tari candidate la integrare".