Protecția Consumatorilor amenință grupul Nordis cu sancțiuni pentru că nu au transmis „nicio informaţie şi niciun document din cele solicitate"
0Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) avertizează grupul imobiliar Nordis pentru refuzul de a furniza documentele necesare într-un control tematic privind respectarea legislaţiei de protecţie a consumatorilor.

Controalele inițiate în 2023 și continuate în 2024 vizează o serie de reglementări legale, printre care Ordonanța de Urgență nr. 52/2016 privind contractele de credit pentru bunuri imobile, Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive în contractele comercianţilor cu consumatorii, și Legea nr. 114/1996 privind locuințele. Comisarii ANPC au explicat că, în cazul în care există suspiciuni legate de clauze abuzive, consumatorii persoane fizice pot adresa plângeri atât instanțelor judecătorești, cât și Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care poate iniția proceduri suplimentare.
„În situaţia existenţei unor suspiciuni privind clauze abuzive, consumatorul persoană fizică se poate adresa fie direct instanţelor judecătoreşti competente, fie prin depunerea unei reclamaţii la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în temeiul art.13 din Legea 193/2000, care, după soluţionarea definitivă a acestor acţiuni, informează autoritatea competentă în vederea publicării acestora pe site-ul oficial. În cazul acestor suspiciuni privind existenţa clauzelor abuzive, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) trimite, în temeiul art. 12 din Legea 193/2000, către instanţele judecătoreşti competente procesul verbal de constatare a contravenţiei, iar acestea se pronunţă asupra caracterului abuziv al acestor clauze, informând autoritatea despre acest aspect”, au transmis reprezentanţii ANPC.
În ceea ce privește grupul Nordis, ANPC a înregistrat mai multe reclamaţii împotriva acestuia, printre care patru în 2023 și patru în 2024. Dintre acestea, două reclamaţii din 2023 au fost soluţionate prin aplicarea unor sancţiuni de 5.000 de lei, iar una a fost transferată instanţei. În 2024, două dintre reclamaţii au fost clasate ca fiind nesoluţionabile, iar altele două se află în continuare în cercetare. ANPC a subliniat că, în cazul acestor reclamaţii, consumatorii au ales să se adreseze mai întâi instanţelor judecătoreşti, înainte de a depune o plângere la autoritate.
„Precizăm faptul că, în cazul reclamaţiilor de mai sus, consumatorii persoane fizice au ales să se adreseze iniţial instanţelor judecătoreşti competente şi ulterior au formulat o reclamaţie către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). În cadrul acţiunilor de control, au fost solicitate dezvoltatorului imobiliar S.C. Nordis Management S.R.L. şi altor societăţi din grupul Nordis informaţii şi documente”, au menționat comisarii ANPC.
„Nu au furnizat informaţiile necesare"
În cadrul acestor controale, ANPC a cerut documente importante pentru verificarea respectării reglementărilor legale, inclusiv lista creditelor ipotecare acordate consumatorilor, materiale publicitare, autorizaţii de construire, documentaţia cadastrală, precum și informații referitoare la termenele de livrare ale unităţilor locative și modelele de promisiuni de vânzare-cumpărare utilizate. De asemenea, ANPC a solicitat documente detaliate despre unităţile locative și contractele încheiate de grupul Nordis cu consumatorii.
„SC Nordis Management SRL şi SC Nordis Mamaia SRL au solicitat prelungiri ale termenelor pentru transmiterea documentelor, dar nici până la datele stabilite (12.11.2024) nu au furnizat informaţiile necesare. S.C. Nordis Management S.R.L. a solicitat amânarea transmiterii informaţiilor şi documentelor pentru data de 06.01.2025, întrucât în această perioadă sunt efectuate controale inclusiv din perspectiva altor instituţii cu atribuţii de control ale statului român, termen cu care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) nu a fost de acord, fiind acordată o prelungire a termenului cu câteva zile pentru o parte din documentele solicitate, pentru celelalte informaţii şi documente termenul de transmitere fiind data de 12.11.2024”, au explicat oficialii ANPC.
În ciuda prelungirii termenului de transmitere a documentelor, grupul Nordis nu a respectat nici această dată limită, iar ANPC a avertizat că refuzul de a coopera constituie o contravenţie. „Atât S.C. Nordis Management S.R.L. cât şi S.C. Nordis Mamaia S.R.L. nu au transmis Autorităţii la termenul menţionat nicio informaţie şi niciun document din cele solicitate, necesare pentru verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor, urmând să se încheie un document de control în acest sens. Conform art. 51 alin. (1) din O.G. nr. 21/1992, netransmiterea documentelor constituie contravenţie, sancţionabilă cu amenzi între 10.000 şi 30.000 lei. În cazuri grave, poate fi propusă şi sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii”, au menționat comisarii ANPC.
ANPC a subliniat și consecințele refuzului de a furniza documentele solicitate, avertizând că acest lucru poate duce la aplicarea unor sancțiuni severe, inclusiv închiderea definitivă a unității în cauză, în funcție de gravitatea situației.
„Precizăm ca în cazul contravenţiei de împiedicare a controlului nu pot fi dispuse măsuri de limitare a consecinţelor nerespectării prevederilor legale şi măsuri de remediere, iar privind sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii trebuie avute în vedere toate consecinţele negative pentru terţi (inclusiv consumatori) ţinând seama de domeniul de activitate, dezvoltare imobiliară. Refuzul operatorilor economici de a furniza documentele solicitate împiedică ANPC să-şi îndeplinească atribuţiile legale privind protecţia consumatorilor, constatarea contravenţiilor şi aplicarea măsurilor de remediere. În acest context, ANPC solicită public grupului Nordis să pună la dispoziţie cu celeritate documentele necesare pentru finalizarea controalelor”, au adăugat reprezentanţii ANPC.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor rămâne vigilentă în ceea ce privește respectarea legislației și protecția drepturilor consumatorilor, iar în cazul în care grupul Nordis nu va coopera, autoritatea va lua măsurile legale corespunzătoare.