Privatizarea Petrom - sprijinita si de o noua Lege a petrolului, aflata in Parlament

0
Publicat:
Ultima actualizare:

3.491 miliarde lei, redeventa si taxe de exploatare, platite de Petrom in 2003

Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM), desemnata autoritate competenta prin Legea petrolului nr. 134/1995, este cea care stabileste relatiile dintre stat, in calitatea acestuia de proprietar al bogatiilor subsolului, si companiile care desfasoara operatiuni petroliere in Romania. Un loc extrem de important in aceasta relatie il are Societatea Nationala a Petrolului Petrom, care exploateaza 45% din potentialul de titei si gaze al Romaniei. Importanta sectorului petrolier, traditia de 150 de ani si existenta unor companii romanesti cu regim de regii autonome, care efectuau la data adoptarii Legii petrolului peste 80% din lucrarile de explorare si totalitatea lucrarilor de exploatare a titeiului si gazelor naturale, au determinat acordarea in baza legii mentionate a dreptului de a continua operatiunile petroliere in baza unor acte de administrare emise de ANRM. Actele de administrare au fost incheiate de ANRM cu Petrom RA, pentru 19 perimetre de explorare si 225 perimetre de dezvoltare-exploatare si exploatare petroliera, fiind aprobate prin HG 511/1997 si 512/1997. Prin schimbarea statutului companiei Petrom din regie autonoma in societate comerciala, actele de administrare au fost inlocuite prin acorduri de concesiune, care au fost aprobate prin HG 223/1999 si 287/2000.
Acordurile dintre SNP Petrom si ANRM
Inlocuirea actelor de administrare cu contracte de concesiune nu a reprezentat doar o schimbare de forma, ci o aliniere deplina a companiilor nationale cu capital de stat la regulile aplicate celorlalte entitati implicate in sectorul petrolier din Romania, indiferent de natura capitalului sau de tara de origine. Printre schimbarile importante se pot mentiona: - acordarea dreptului de transfer, art. 16 din Legea petrolului, care prin actul de administrare era limitat doar catre o entitate cu statut identic; - acordarea dreptului de asociere cu firme romanesti si straine; - aplicarea unor prevederi nediscriminatorii, negativ sau pozitiv, in raport cu celelalte companii implicate in sectorul petrolier din Romania; - este permisa schimbarea regimului juridic al SNP Petrom SA si implicit privatizarea acesteia. SNP Petrom detine in concesiune 19 perimetre de explorare, dezvoltare si exploatare, totalizand circa 45% din suprafata cu potential petrolier a Romaniei. Programele de explorare din prima faza de cinci ani au fost realizate in intregime, iar in prezent se deruleaza programele din prima faza de extindere, de doi ani. Aceasta activitate in care au fost investite peste 100 milioane de dolari s-a finalizat prin evidentierea unor noi structuri care, in prezent, sunt in etapa de evaluare, prin saparea unor noi sonde sau prin aplicarea unor programe de exploatare experimentala. Prevederile acordurilor petroliere permit SNP Petrom sa solicite, la sfarsitul anului 2004, acordarea unei noi perioade de extindere de doi ani, in baza unui nou program de lucrari. Aceste acorduri prevad, printre altele, limitarea duratei de aplicabilitate, pana la data aprobarii acordurilor individuale pentru fiecare zacamant comercial in parte. Acordurile individuale se negociaza in baza unor noi studii de evaluare a resurselor si rezervelor si a performantelor in exploatare si cuprind prevederi care corespund conditiilor particulare de dezvoltare si exploatare, specifice pentru fiecare perimetru - zacamant comercial in parte. Acest proces, inceput inca din anul 1999, este in curs de finalizare, iar pana in prezent au fost finalizate acordurile individuale convenite cu SNP Petrom pentru 288 de zacaminte comerciale, aflate in curs de avizare la Ministerul Finantelor Publice - 201 zacaminte si Ministerul Economiei si Comertului - 87 de zacaminte. Procesul se va finaliza in viitorul apropiat, cand vor fi elaborate studii de evaluare a resurselor si rezervelor pentru 10 zacaminte comerciale. In concluzie, operatiunile petroliere derulate de SNP Petrom se desfasoara cu respectarea stricta a prevederilor Legii petrolului si a acordurilor petroliere incheiate cu ANRM si se caracterizeaza prin: - realizarea programelor de explorare convenite si descoperirea pe aceasta cale a unor noi acumulari de titei si gaze naturale; - mentinerea declinului productiei, datorat unor factori naturali, la cote acceptabile. Mentionam ca, in cazul titeiului, productia s-a mentinut de la inceputul anilor '90 la valori apropiate de 6 milioane de tone/an; - aport substantial la bugetul de stat prin redeventa petroliera - circa 3.491 miliarde lei in 2003 si impozitul pe productia interna de titei si gaze naturale, achitate.
Petrom va putea vinde oricui produsele sale - titeiul si gazele
Interviu cu doamna Iuliana Maria Stratulat, presedintele Agentiei Nationale a Resurselor Minerale
- Doamna presedinte, in privatizarea Petrom se vorbeste inclusiv de schimbarea cadrului legislativ. Din punctul de vedere al Agentiei Nationale de Resurse Minerale ce lege trebuie schimbata?
- Societatea Nationala a Petrolului Petrom este un holding, o companie integrata, iar una din componente o reprezinta extractia titeiului si a gazelor. Aceste bogatii se extrag in conditiile legii. Legea care guverneaza aici este Legea petrolului, o lege moderna, supervizata atat de Banca Mondiala si FMI, cat si de Uniunea Europeana.
In prezent, in Parlament, se afla in analiza o noua Lege a petrolului, care va constitui cadrul legal pentru eliminarea tuturor obstacolelor in armonizarea cu legislatia UE in domeniu. - Care sunt aceste obstacole?
- In actuala lege, este recomandat sa se foloseasca cu prioritate forta de munca romaneasca. Dar in acest moment, in UE, nu se mai pun conditii de diferentiere, conditii preferentiale. Din viitoarea lege s-a eliminat acest lucru. Ca atare, fiecare companie sau fiecare tara membra a UE are aceleasi drepturi si in cadrul fortei de munca. Criteriul de drepturi si indatoriri se aplica atat companiilor straine, cat si celor romanesti. Pe acest segment, viitoarea Lege a petrolului ofera cadrul pentru inlaturarea tuturor inechitatilor. Un alt aspect eliminat in noua lege este si faptul ca se renunta la ceea ce inseamna ajutorul de stat. Acesta era exprimat prin actuala lege prin scutirea de taxe vamale. Actualmente, s-a scos din lege aceasta prevedere care viza direct achizitionarea de echipamente destinate investitiilor care se vor face in domeniul petrolului. Este, deci, o armonizare cu legile UE, conform carora intre tarile membre nu mai exista taxe vamale, iar Romania trebuie sa se alinieze si pe segmentul titeiului.
- Vor fi schimbari si in privinta acordurilor de concesionare a perimetrelor de titei si gaze?
- Trebuie sa se stie cu exactitate ca acordurile petroliere dintre statul roman si compania Petrom trebuie sa fie in vigoare in momentul privatizarii societatii. Aceasta, deoarece acordul pe fiecare zacamant atat de titei, cat si de gaze, incheiat intre ANRM si Petrom este un contract administrativ care ii da dreptul companiei de a extrage si exploata aceste bogatii ale subsolului. Acest acord reprezinta, de fapt, concesionarea. ANRM gestioneaza in numele statului zacamintele subsolului de titei si gaze, dar prin acordul petrolier le-a incredintat Petrom pentru a le exploata. Ceea ce este foarte important este ca prin noua Lege a petrolului este prevazut si faptul ca Petrom isi va putea vinde oricui produsele sale - titeiul si gazele. Deci, va functiona piata libera. Statul nu mai are dreptul de preemptiune in achizitionarea titeiului sau a gazelor naturale.
- In momentul privatizarii Petrom, noul proprietar va avea accesul la acordul petrolier in absolut aceleasi conditii?
- Absolut. Cel care va cumpara Petrom si componenta de extractie va avea dreptul la acordul petrolier. Investitorul va avea dreptul la concesiune ca si Petrom, facandu-se transferul acesteia de la proprietatea de stat catre proprietarul privat. Cumparatorul va avea dreptul de extractie pe un numar de 30 de ani, perioada prevazuta prin licenta.
Dupa 30 de ani, licenta se reinnoieste pana la expuizarea zacamantului. Nu trebuie sa uitam faptul ca bogatiile subsolului, conform Constitutiei Romaniei, sunt domeniu public, deci, ale statului. - Totusi, exista in Romania proprietari de rafinarii care aduc argumente in favoarea proprietatii private si asupra zacamintelor. Unul din argumente il reprezinta exemplul SUA.
- Romania se afla in Europa, iar in acest domeniu, legislatia Uniunii Europene este diferita de cea a SUA. Prevederile constitutionale ale Europei atesta faptul ca bogatiile subsolului sunt proprietate publica a statului. Ele se dau in concesiune sau administrare spre deosebire de SUA, unde proprietarul terenului are in proprietate si bogatia subsolului. Dar si la americani, chiar daca proprietarul terenului are in stapanire si titeiul din subsol, el nu-si poate valorifica dupa bunul plac averea.
O va face numai cu acordul statului si in conditiile impuse de stat. In Romania, nicicand un proprietar al Petrom sau al altei rafinarii din Romania nu poate deveni si proprietarul zacamintelor. Petrom, pentru ca exploateaza zacamintele statului, plateste taxele de exploatare si redevente de cel putin 3.491 miliarde lei anual, fiind extrem de corect si de punctual cu aceste obligatii fata de stat.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite