Povestea IT-știlor din Ucraina care muncesc ca să-și susțină armata și să-și apere țara. Mai nou, s-au extins și în România
0Când a început războiul, mulți dintre programatorii unei companii de IT din Ucraina s-au oferit voluntari - fie pentru a ajuta civilii, fie pentru a oferi sprijin tehnic autorităților.

La fel ca toți directorii executivi, Aleksandr Volodarsky poartă responsabilitatea succesului sau eșecului companiei pe care o conduce. Însă bărbatul de 36 de ani este nevoit să ia decizii dificile în timp record pentru a asigura buna funcționare a start-up-ului său Lemon.io localizat în Ucraina, țara vecină sfâșiată de povara războiului pe care îl duce din 24 februarie pentru a se apăra de atacurile rusești.
Volodarsky nu doar că a reușit să țină compania pe linia de plutire, ci a depășit în primele șase luni din 2022 cifra de afaceri înregistrată pe tot anul 2021, anume 6.8 milioane de dolari.
Mai mult de atât, Lemon.io a donat deja către armata Ucrainei tot profitul încasat în ultimele luni, peste 400.000 de dolari.
,,Decizia de a dona tot profitul către armata Ucrainei a motivat întreaga echipă internă, dar și programatorii noștri externi pentru a-și finaliza proiectele. Credem că Ucraina va reuși să-și revină după efectele catastofale cauzate de război - așa cum a făcut-o în urma multor crize financiare mari din trecut și va deveni chiar mai puternică decât era înainte. Suntem dispuși să facem tot ce ține de noi pentru a contribui la reconstruirea patriei noastre. Vom dona în continuare profitul realizat în cadrul Lemon.io”, spune Volodarsky.
Compania
sa, Lemon.io, funcționează ca un marketplace de joburi pentru programatori și are
avantajul de a avea un model de business care poate opera în regim remote. Însă provocarea întâmpinată vine în urma
stărilor de anxietate constantă cu care se confruntă ucrainienii care sunt fie
pe linia de front, fie lucrează din buncăre.
S-au mutat mai aproape de granița de vest
Pentru că Zelenski, președintele Ucrainei, a invocat legea marțială, bărbații nu au voie să părăsească țara în timpul războiului, așa că cei mai mulți dintre ei nu au apucat sau nu au vrut să plece din Ucraina. Majoritatea dezvoltatorilor ucraineni cu care lucrează Lemon.io, în mare proporție bărbați, s-au mutat mai aproape de granița de vest, sperând să găsească un loc mai sigur pentru ei și familiile lor.
„Deși obișnuiți să opereze într-o situație conflictuală încă din 2014, de la anexarea Peninsulei Crimeea, toți colegii din echipa Lemon.io au fost total surprinși când Rusia a invadat Ucraina.”, a spus Volodarsky.
„Când a început războiul, mulți dintre programatorii Lemon.io care trăiau în Ucraina s-au oferit voluntari - fie pentru a ajuta civilii, fie pentru a oferi sprijin tehnic autorităților. Unii s-au alăturat armatei. Alții au insistat că vor să lucreze în continuare, chiar dacă trebuie să o facă din adăposturi și buncăre - într-un efort hotărât de a continua să sprijine clienții, economia națională și efortul de război.”, a adăugat el.
Angajații lucrează din adăposturi și buncăre
Volodarsky a adăugat:
„Alături de Vasyl și Anvar, co-fondatori Lemon.io, am decis că cel mai util lucru pe care îl putem face în această situație, după ce ne asigurăm că toată lumea este în siguranță, este să continuăm să ne desfășurăm activitatea pe cât posibil. Asta pentru a putea genera venituri care să ne ajute să sprijinim țara și colegii și să menținem afacerea în funcțiune ca să avem ceva de care să ne agățăm după ce se termină acest coșmar.”
„Pentru a oferi o anumită siguranță în vremuri incerte, am plătit salariul cu două luni în avans angajaților interni, ne-am asigurat că dispunem de suficienți bani cash în cazul în care băncile se prăbușesc și am decis să plătim programatorii de două ori pe lună.”
„În plus, achităm salariul integral tuturor angajaților interni care s-au alăturat armatei. Aceștia au jobul asigurat la întoarcere. Nu le putem mulțumi destul pentru tot efortul depus.”
„În ultimele luni, ne-am adaptat constant, astfel încât să putem genera bani pentru a ne ajuta oamenii și armata. Avem grijă de oamenii noștri, le asigurăm suport din partea unui psiholog acreditat și ne adaptăm constant procesele și obiectivele de afaceri, acoperindu-i pe cei care nu pot lucra ca să putem livra proiectele în timp util.”
„Am decis să ne extindem și în alte țări pentru a atrage specialiști IT care pot lucra la potențial maxim, generând o cifră de afaceri mai mare, implicit un profit mai mare pe care să-l putem dona armatei. Eugene Lata, Chief Marketing Officer la Lemon.io, face voluntariat pe front ca asistent medical și ne ține la curent cu nevoile de bază pe care le au soldații”, spune Aleksandr Volodarsky, CEO-ul Lemon.
Compania s-a lansat în România imediat după declanșarea războiului
Start-up-ul ucrainean s-a lansat pe piața din România imediat după declanșarea războiului și caută să recruteze mai mult de 100 de specialiști IT de pe piața locală pentru a li se alătura celor peste 60 de programatori români care lucrează deja remote pe proiecte pentru start-up-uri din Silicon Valley.
Lemon.io s-a născut din dorința de a face ”dreptate pentru toți”, adică de a oferi, prin intermediul platformei Lemon.io, condiții echitabile atât programatorilor, care sunt plătiți corect, pe măsura experienței lor lucrând pe proiecte interesante din Silicon Valley, în condiții ideale, din confortul casei lor, cât și clienților, care primesc servicii de înaltă calitate la prețuri rezonabile.
Lemon.io țintește să devină principala sursă de venit pentru 1.000+ de dezvoltatori până la sfârșitul anului. Lemon.io colaborează cu peste 540 de programatori și acceptă din 46 de țări - Albania, Andorra, Argentina, Bolivia, Bosnia și Herțegovina, Brazilia, Bulgaria, Chile, Columbia, Costa Rica, Croaţia, Cipru, Republica Cehă, Republica Dominicană, Ecuador, El Salvador, Estonia, Grecia, Guatemala, Haiti, Honduras, Ungaria, Italia, Kosovo, Letonia, Lituania, Malta, Mexic, Moldova, Muntenegru, Macedonia de Nord, Panama, Paraguay, Peru, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Turcia, Ucraina, Uruguay.
Pentru a se asigura că în marketplace sunt înscriși doar profesioniști serioși și bine pregătiți, Lemon.io a creat un proces de verificare în 4 etape. O echipă internă, atent instruită, evaluează toți aplicanții testând nivelul limbii engleze, partea de soft skills și cunoștințele tehnice. Apoi, echipa Lemon.io filtrează proiectele venite din partea clienților și alocă specialiștilor proiectele în funcție de calificări, ariile de interes și disponibilitatea din perioada respectivă.
Câștiguri de până la 60 de dolari/oră
Tarifele orare ale specialiștilor variază în funcție de stadiul carierei, de nivelul de expertiză și de tipul de limbaj de programare pe care îl cunosc. Un programator poate câștiga de la 25 la 60 de dolari pe oră sau chiar mai mult, iar plata se face de două ori pe lună.
Spre deosebire de platformele clasice de bidding adresate programatorilor care lucrează în regim self-employed, Lemon.io are avantajul că specialiștii care au finalizat cu succes procesul de verificare primesc automat proiecte corelate cu nivelul de expertiză, fără a avea concurență directă care ar putea oferi un preț mai mic. În plus, programatorii care se înscriu pe platforma Lemon.io nu plătesc niciun comision de înscriere sau de retragere a banilor, comisioanele sunt achitate de clienți.
Lemon.io se adresează oamenilor IT responsabili și disciplinați, specialiști cu experiență de minimum 3 ani în programare care doresc să-și înceapă propria afacere. Compania recrutează atât developeri cu normă întreagă, cât și cu normă parțială (minimum 20 de ore de lucru pe săptămână).

















































