Piaţa berii a rămas relativ stabilă anul trecut. „Vânzările în baruri şi restaurante au crescut uşor faţă de 2020”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Shutterstock
FOTO: Shutterstock

Piaţa berii a rămas relativ stabilă în 2021, consemnându-se o scădere de 0,7% în volum, ceea ce înseamnă 16,6 milioane de hectolitri, comparativ cu 16,75 milioane de hectolitri în 2020, potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Berarii României.

„Venim după un an 2021 complicat, în care vânzările de bere în baruri şi restaurante au crescut uşor faţă de 2020, dar închiderile şi restricţiile privind orele de funcţionare şi numărul de clienţi în sectorul Horeca, alături de regulile stricte de carantină, au împiedicat revenirea la nivelurile de dinainte de pandemie. 

2022 se anunţă chiar mai provocator, în special din cauza situaţiei macroeconomice la nivel local şi global, a inflaţiei record cu care ne confruntăm, dar şi a războiului din Ucraina. În ciuda tuturor acestor constrângeri, acordăm şi anul acesta o atenţie deosebită activităţilor de dezvoltare durabilă, sustenabilitate şi consum responsabil şi sperăm ca piaţa berii din România să îşi continue maturizarea”, a declarat Mihai Voicu, Preşedintele Asociaţiei Berarii României.

La rândul său, Julia Leferman, Director general Asociaţia Berarii României, a transmis: „Preferinţa românilor pentru berea fără alcool sau cu un conţinut scăzut de alcool, cum sunt mixurile de bere şi berile aromatizate este în creştere, urmând de altfel şi tendinţa europeană de consum. Deşi cu o pondere mică din piaţă, aceste segmente au înregistrat anul trecut creşteri semnificative în România, de aproximativ 20% faţă de anul anterior. Aceasta confirmă preferinţele tot mai variate ale românilor în materie de bere, dorinţa de a experimenta gusturi noi, speciale, dar şi posibilitatea de a savura gustul berii în situaţii în care consumul de alcool nu este permis”.

Potrivit Asociaţiei, chiar şi în condiţiile unei stagnări în volum a pieţei, sectorul de bere continuă să aibă un impact pozitiv semnificativ asupra economiei româneşti. 

Industria berii asigură la nivelul întregii ţări, direct şi indirect, un număr de aproape 61.000 locuri de muncă pentru români, acoperă exclusiv din producţia locală aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României. 

Sectorul berii contribuie la creşterea economică a României, prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel local şi de a consolida o industrie responsabilă. 

Date cheie în 2021

Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat să domine preferinţele românilor şi în 2021, cu o pondere de 93,6%, în uşoară scădere faţă de anul anterior. Mixurile de bere şi berile aromatizate şi-au adjudecat 3,8% din piaţă, iar berea fără alcool a deţinut o pondere de 1,7%.

Ultimele două categorii au înregistrat cel mai mare salt anul trecut faţă de 2020, respectiv 21% în cazul mixurilor şi 20% în cazul berii fără alcool. Specialităţile - berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roşie etc. - deţin 0,9% din piaţă şi sunt cele mai afectate de criza Covid-19. Categoria a marcat anul trecut o scădere puternică, de 43% faţă de anul anterior, continuând trendul descendent înregistrat anul anterior (-28%). 

Preferinţele consumatorilor în funcţie de tipurile de ambalaje: structura în funcţie de ambalaj a pieţei berii pe parcursul celui de-al doilea an de criză Covid-19 a reluat tendinţele de dinainte de pandemie. Vedeta incontestabilă a anului 2021 a fost sticla, cu o creştere de 4 puncte procentuale faţă de anul anterior, după un prim an pandemic de scădere.

Şi doza şi butoiul înregistrează creşteri, în cazul berii ambalate la cutie tendinţa ultimilor ani fiind de avans constant, iar în cazul KEG-ului, mulţumită unor perioade mai îndelungate de funcţionare a sectorului Horeca, 2021 a adus o uşoară revenire, fără însă a ajunge la ponderea deţinută înainte de criza sanitară. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu peste 5 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticlă: 31,6%, doză: 24,3%, butoi: 2,6%, PET: 41,5%.

Investiţii: eforturile investiţionale ale producătorilor de bere membri ai Asociaţiei înregistrează o tendinţă în creştere, acestea ridicându-se la  100,5 milioane euro în 2021, în creştere cu aproape 28 milioane euro faţă de 2020. Investiţiile cumulate ale membrilor Berarii României de la înfiinţarea Asociaţiei au atins 1,8 miliarde euro.

Contribuţii la bugetul de stat: contribuţiile membrilor Berarii României la bugetul statului sunt şi ele semnificative, acesta atingând doar anul trecut 272 milioane euro. Nivelul contribuţiei cumulate din partea membrilor Asociaţiei în ultimii 18 ani a depăşit 4,4 miliarde euro.

Importuri: Piaţa locală a berii continuă să îşi păstreze caracterul profund naţional, ponderea producţiei locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2021, importurile au cunoscut o uşoară creştere de 0,5 milioane hl, atingând un total de 0,69 milioane hl. 

Exporturi: exporturile au scăzut uşor, cu 0,04 milioane hl faţă de anul anterior, atingând un total de 0,49 milioane hl.

Număr de producători: numărul producătorilor de bere a crescut la 93, faţă de 86 în 2020. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite