"Petrom nu poate decat sa asigure un control riguros al pretului de producator"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Societatea Nationala a Petrolului Petrom este, in prezent, si va ramane pentru mult timp cel mai puternic agent economic din Romania atat pe planul cifrei de afaceri realizate, cat si pe planul

Societatea Nationala a Petrolului Petrom este, in prezent, si va ramane pentru mult timp cel mai puternic agent economic din Romania atat pe planul cifrei de afaceri realizate, cat si pe planul contributiei la bugetul de stat al Romaniei. De prisos sa mai subliniem cu argumente suplimentare si pozitia strategica evidenta pe care o are aceasta societate nationala in angrenajul economico-social al Romaniei. Iata de ce rezultatele activitatii desfasurate de Petrom au o influenta directa asupra evolutiei marii majoritati a agentilor economici si asupra standardului social. Asa cum se intampla si in alte tari, in postura de "vedeta nationala" SNP Petrom se afla permanent in atentia analistilor economici, a politicienilor, dar si a cetatenilor de rand. Criticile, observatiile sau nedumeririle starnesc, intotdeauna, foarte mare interes. Si, in ultimul timp, nu se poate spune ca Petrom nu a avut parte de asemenea manifestari de "atentie" intens mediatizate. Drept urmare, ne-am adresat directorului general al SNP Petrom, dl. Ion POPA, in legatura cu unele din aceste probleme prezente in atentia opiniei publice in ultima vreme. - Domnule director, recent, SNP Petrom a fost criticat pentru maniera in care incredinteaza serviciile de foraj la sonde unor societati comerciale. A creat suspiciuni faptul ca in loc sa se recurga la licitatii s-a recurs la incredintarea directa. - Toate lucrarile de foraj la sonde, incredintate prin licitatie, de regula, au fost licitate la valori mai mari decat cele prin incredintare directa - prin care avem avantajul negocierilor. La licitatie nu avem cum sa negociem. De fiecare data cand am facut licitatii, am platit mai mult decat am fi platit prin negociere directa. Cifrele din documente confirma ceea ce spun. In plus, cei de la foraj au o activitate specifica. S-au privatizat cu totii, ajungand datorita limitelor geografice la un fel de monopoluri pe zona respectiva. Niciodata nu va merge un contractor cu sediul si activitatea la Ploiesti sa liciteze in Oradea. Fiecare contractor stie ca este singurul din zona si-si face propriul joc. Ba, mai mult, se inteleg intre ei si fac presiuni in favoarea lor, evident. S-a mers cu presiunile pana acolo incat Petrom a fost reclamat si la Oficiul Concurentei. Dar, chiar daca vom organiza licitatii, doresc sa se stie ca negocierile directe, in acest domeniu, raman in favoarea Petrom. - Sonda 20 Starmini a creat dispute, iar valoarea ei, considerata la 110 miliarde lei. Care este punctul dvs. de vedere? - Valoarea sondei Starmini nu este de 110 miliarde lei. Aceasta valoare a fost estimata de proiectant, dar tocmai datorita nerealismului ei nu a primit avizul comitetului director si al Consiliului de Administratie al SNP. La Starmini nu este posibil sa se sape o sonda cu 110 miliarde lei, ceea ce ar insemna peste 3 milioane de dolari. A fost supraevaluata total nerealist. Este o zona cu dificultate si va fi o sonda cu probleme, dar normalitatea valorii pentru o asemenea treapta de adancime este de cel mult 30 de miliarde lei, nu 110 miliarde lei. Situatia este valabila si pentru sonda de la Bustuchin. - Care este situatia datoriilor catre SNP? - De necrezut, dar majoritatea datornicilor traditionali ai Petrom se afla in termeni contractuali. Surpriza cea mai mare ne-a facut-o Distrigaz-Sud care e cu factura la zi. Astra Ploiesti, la randul ei, a si platit si a adus si 20.000 t de titei. Rafo Onesti a inceput sa ne livreze produse petroliere, platindu-ne peste 1.000 miliarde lei. Probleme sunt la Distrigaz-Nord. E ciudat ca Distrigaz-Sud are, in prezent, datorii zero catre Petrom, iar Distrigaz-Nord nu plateste nimic. Aici trebuie actionat. Termoelectrica a platit masiv, dar a reinceput sa fie in afara contractului. - A starnit nedumerire faptul ca TVA-ul in cazul produselor petroliere se aplica asupra unei valori a combustibilului care include accize si taxe de drum. Cu alte cuvinte, statul incaseaza venituri suplimentare prin impozitarea... altor impozite. Si de aceasta data, criticile au tintit tot in SNP. Cum explicati anomaliile economice? - Vreau sa precizez ca, din pacate, la ora actuala, pretul la benzina, in raport cu veniturile, este mare. Impozitele, taxele si accizele reprezinta cca. 70% din pretul cu amanuntul al benzinei. Concret, la un pret cu amanuntul de 10.100 lei/l benzina - 0,60 dolari, pretul la poarta rafinariei este de 6.034 lei, restul reprezentand taxele amintite. Imi pare rau ca trebuie s-o spun, dar, in aceasta situatie, Petrom nu poate sa faca nimic spectaculos decat sa asigure un control riguros al pretului de producator. Impozitele si taxele privesc, in exclusivitate, politica statului pe care, personal, nu pot s-o pun in discutie. In cazul concret, la care v-ati referit - aplicarea de impozit la impozit, fac urmatoarele precizari: pana la 1 iunie 2002, baza de impozitare a TVA inclusa in pretul carburantilor era formata din pretul rafinariei, adaosul comercial si accizele. La calculul pretului carburantilor se adauga acum si procentul aferent Fondului special al drumurilor publice, exclus insa din baza de impozitare a TVA. In 1996, Legea nr. 118 privind constituirea si utilizarea fondului special al drumurilor publice nu prevederea in mod clar daca procentul aferent fondului special al drumurilor publice era sau nu inclus in baza de impozitare a TVA. Adica, benzinariile nu stiau daca sa aplice sau sa nu aplice TVA la acest fond special. Negocierile de aderare la Uniunea Europeana si armonizarea legislatiei fiscale au impus respectarea prevederilor Directivei a VI a Consiliului European, potrivit careia baza de impozitare este pretul care se obtine pentru bunuri livrate si serviciile prestate si cuprinde toate sumele care au fost sau vor fi obtinute de catre furnizorul bunurilor de la cumparator. - In acest an, Petrom a majorat de patru ori pretul la benzina. La ce trebuie sa se astepte cetatenii in continuare? - Partial, raspunsul la aceasta intrebare l-am dat mai sus. Atat timp cat in costul benzinei cu amanuntul exista niste elemente fixe, precum accizele, calculate in euro, si importurile - 2,5 milioane tone titei/an, efectuate in dolari, nu avem cum sa tinem pretul pe loc.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite