Pensii speciale și pentru inspectorii Antifraudă? Ce mai presupune „militarizarea” DGAF

0
Publicat:

Ministerul Finanţelor a publicat în transparenţă decizională un proiect de OUG privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a ANAF.

Inspectori antifraudă aliniați în fața mașinilor
Direcției Antifraudă din cadrul ANAF va fi militarizată

Printre altele, proiectul propune ca inspectorii antifraudă să fie dotați cu armament și să poarte uniformă.

Concret, personalul din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) care ocupă funcții publice specifice va purta, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție şi comunicare.

Nota de fundamentarea ordonanței de urgență prevede că, pe lângă ecusoane, arme și uniformă, inspectorii Antifraudă vor primi ceva mult mai valoros: un statut special. „Obligaţiile specifice, suplimentare comparativ cu alte funcţii generale din cadrul ANAF, precum punerea permanentă la dispoziţia serviciului, portul de armament şi de uniformă necesită reglementarea unor drepturi corelative printr-un statut special, aprobat prin lege”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Iar textul ordonanței întărește această perspectivă: „Personalul care ocupă funcții publice specifice în cadrul Direcției generale antifraudă fiscală are drepturi și îndatoriri specifice de serviciu, care se stabilesc prin statut special, aprobat prin lege”.

În momentul de față, mai au calitatea de funcționari publici cu statut special angajații Ministerului Afacerilor Interne sau gardienii din penitenciare. Toți aceștia, alături de angajații Ministerului Apărării Naționale și alte câteva categorii profesionale, se bucură de pensii de serviciu – mult mai cunoscute sub numele de pensii speciale, care nu țin seama de principiul contributivității, ci sunt socotite ca procent din salariul avut în momentul pensionării.

Întrebat dacă, prin „statutul special” ce urmează să le fie atribuit prin lege inspectorilor Antifraudă se poate înțelege că vor avea drepturi egale cu ale angajaților MAI sau MApN, un consilier al ministrului de Finanțe a declarat pentru „Adevărul”: „La acest moment, până nu avem aprobat documentul, nu putem vorbi de un statut, care trebuie întocmit și aprobat”.

La insistența noastră dacă statutul special va atrage și beneficiul unei pensii de serviciu, consilierul ministrului a evitat un răspuns limpede: „Orice presupuneri pe mai departe ca cea cu pensiile speciale nu fac decât să dezinformeze”.

Echipe de câte doi, ca în patrulele polițiștilor

Normele generale și speciale de dotare a personalului din cadrul DGAF, însemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimației de control/serviciu şi al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, iar personalul „este învestit cu exercițiul autorității publice și beneficiază de protecție, potrivit legii”.

La orice acțiune de control antifraudă participă minimum 2 persoane care ocupă funcții publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală”, se mai arată în proiect, prevederea fiind extrem de asemănătoare cu cele din cadrul reglementărilor privind formarea patrulelor polițiștilor.

„Patrula de poliţie se constituie din cel puţin 2 poliţişti desemnaţi din rândul celor care îşi desfăşoară activitatea în structuri ale Poliţiei Române cu atribuţii principale de menţinere a ordinii şi siguranţei publice”, după cum se menționează în art. 10 alin (2) din Ordinul 118/2018.

Se vor face angajări și se vor cumpăra mașini

Ministrul Finanţelor a precizat că se doreşte consolidarea statutului pe care îl au inspectorii antifraudă şi capacitatea instituţională a acestei direcţii generale.

Întrebat dacă se vor face angajări, Marcel Boloş a declarat că până în prezent nu au existat structuri antifraudă la nivel judeţean şi va fi nevoie de personal, dar şi de mijloace de transport specifice.

„Avem această, să zicem, noutate pentru militarizarea inspectorilor antifraudă. Trebuie să spun că noutatea nu e numai aceasta, legată de militarizare şi de această posibilitate pe care o vor avea legală de port de armă, inclusiv de protecţie în timpul serviciului, ci structurile teritoriale judeţene, foarte important acest lucru, să ştie evazioniştii că activitatea economică ilicită va fi, cu data aprobării ordonanţei de urgenţă, urmărită de aceste servicii teritoriale judeţene. Până acum funcţiona la nivelul regiunii”, a spus Boloş

Condițiile ca un angajat ANAF să primească armă

Cel puțin teoretic, din punct de vedere legal, dotarea personalului de la Antifraudă Fiscală cu armament este posibilă. Astfel, conform Legii 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, astfel de arme pot primi și „persoanele prevăzute de lege, care îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice, pe perioada în care au această calitate”.

Cu toate astea, sunt obligatoriu de îndeplinit trei condiții. În primul rând acesta trebuie să prezinte un certificat medical, „din care să rezulte că nu suferă de una dintre afecțiunile stabilite de Ministerul Sănătății, ce fac imposibilă autorizarea pentru a deține, a purta, a folosi arme”. Apoi, persoana respectivă trebuie să aibă și un aviz psihologic, din care să rezulte că solicitantul este apt să dețină, să poarte și să folosească arme și muniții letale. În fine, cu toate că nu este obligat să aibă pregătire militară, un angajat ANAF nu poate fi autorizat să poarte armă letală dacă nu este în posesia unui certificat de absolvire a unui curs de instruire în domeniul armelor și munițiilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite