OLX avertizează: Plata produselor de pe platforma sa nu se face niciodată online. Cum să te fereşti de ţepe pe internet
0OLX, platformă de anunţuri la nivel naţional şi unul dintre cele mai vizitate site-uri din România, recomandă păstrarea vigilenţei în faţa diverselor atacuri care imită contul platformei, pentru a ademeni utilizatorii şi a îi convinge să îşi lase datele personale şi bancare.
Fenomenul se numeşte “phishing” şi constituie cea mai frecventă formă de fraudă din mediul online.
“Phishing” se traduce prin “pescuirea de date online”, deoarece presupune oferirea unei momeli pentru a obţine parole şi acces la informaţii private sau chiar date ale cardurilor în vederea sustragerii anumitor sume.
Prin website-uri false, e-mail-uri sau SMS-uri care creează iluzia că sunt trimise din partea unor companii renumite şi de încredere, fraudatorii încearcă să obţină acces la datele personale ale utilizatorilor. Sunt vizate, în principal, parolele, datele bancare şi alte informaţii confidenţiale.
Cum poti identifica o încercare de fraudare
Cel mai recent, ţinta tentativelor de fraudă este Livrarea prin OLX. Atacatorii generează un link fals în care le sunt cerute vânzătorilor datele cardului, soldul contului şi codul CVV/CVC, sub pretextul de a le fi făcută plata pentru produsul tranzacţionat.
OLX aminteşte că nu încurajează şi nu are un sistem prin care cumpărătorii să poată plăti contravaloarea produsului online. Singurul moment în care platforma solicită introducerea datelor cardului este cel în care se achiziţionează serviciile OLX de publicare sau de promovare de anunţuri.
Încasarea sumei pentru produsele vândute de utilizatori, pe OLX, şi livrate prin curier nu se face niciodată online, ci doar prin intermediul FAN Courier, prin ramburs, după verificarea coletului. OLX trimite vânzătorilor alerte pe e-mail cu statusul tranzacţiei, iar FAN Courier face plata cash sau direct în cont.
Prin FAN Courier nu este nevoie de un număr de card sau cod CVV / CVC, suma se va plăti cash sau se va vira direct în IBAN-ul contului bancar al utilizatorului, după ce acesta a acceptat comanda primită în secţiunea Livrare prin OLX.
Care sunt principalele măsuri de siguranţă
“Fraudatorii vin mereu cu metode tot mai dificil de detectat. Avem de-a face cu o tentative de phishing prin care vânzătorii sunt abordaţi de către presupuşii cumpărători pe alte canale (SMS sau Whatsapp) decât mesageria oficială OLX. De acolo, vânzătorii sunt direcţionaţi către o pagină falsă, unde li se cer datele cardului.
Toate acestea într-un limbaj incorect, cu multe greşeli de exprimare. Îi sfătuim pe utilizatori să fie foarte atenţi unde îşi lasă datele bancare şi să păstreze mereu conversaţia pe chatul nostru, astfel încât să-i putem ajuta în caz de fraudă.”, a declarat Theodor Filoş, Business Manager OLX.
Metode recomandate pentru protecţia consumatorilor:
● Păstrează datele cardului bancar doar pentru tine. Evită orice plată în avans, indiferent de pretextul cu care vine alt utilizator şi nu publica datele cardului tău pe un alt site decât OLX.
● Verifică înainte de a da click. Uită-te atent la orice link pe care ţi se cere să dai click, mai ales dacă îl primeşti prin WhatsApp sau altă mesagerie, în afara celei oficiale OLX.
Denumirea trebuie să corespundă perfect. De exemplu: https://www.olx.ro/ - SITE OFICIAL şi nu olx-ro.online – SITE CLONĂ/FALS.
● Păstrează conversaţia doar în mesageria oficială OLX. În momentul în care un vânzător mută discuţia pe o altă platformă de mesagerie, precum Whatsapp, OLX nu mai are control şi nu îşi mai poate proteja utilizatorii. Dacă un cumpărător îţi scrie prin WhatsApp că a făcut o anumită plată şi îţi cere să dai click pe un link pentru a vedea dovada, poţi fi sigur că e o înşelătorie.
● Verifică atent numele expeditorului oricărui mesaj. Atacatorii personalizează numere de telefon cu denumirea unei companii de încredere, precum OLX, şi trimit apoi mesaje false, prin care îi direcţionează pe utilizatori spre paginile proprii.
● Ai încredere în instinctul tău dacă un mesaj îşi trezeşte suspiciuni. Un text scris cu multe greşeli gramaticale şi pe un ton de alertă, care îţi cere să iei o decizie imediată, trebuie tratat cu maximă precauţie şi verificat cu atenţie.
„Pandemia a crescut semnificativ numărul tranzacţiilor online, iar atacatorii profită din plin de interesul crescut al oamenilor pentru activităţile de pe internet. Valurile de e-mail-uri înşelătoare umplu zilnic căsuţele de e-mail în căutarea de noi victime, iar atacatorii lucrează continuu pentru a le face să pară cât mai credibile, eliminând erorile gramaticale şi afişând logourile unor companii cunoscute.
În acest context, recomandăm atenţie sporită la paginile de internet care cer informaţii bancare, precum şi folosirea unei soluţii de securitate întrucât poate bloca accesul la site-uri frauduloase şi e-mail-uri înşelătoare şi, în plus, poate stopa transmiterea datelor de card către infractori”, spune Liviu Arsene, Specialist în securitate informatică la Bitdefender.
OLX sfătuieşte consumatorii să contacteze urgent echipa de customer support, în cazul în care se regăsesc în situaţia unei tentative de phishing: contact@olx.ro; mesageria Facebook; chat OLX.