O nouă taxă ar putea să apară pentru șoferii care conduc în orașele din România. Ce înseamnă ZNSE
0Ministerul Dezvoltării din România a demarat un proces transparent pentru a stabili reguli clare privind accesul în zonele cu nivel scăzut de emisii (ZNSE), care vor fi implementate în curând în marile orașe ale țării.

Scopul principal al acestei inițiative este îmbunătățirea calității aerului și reducerea poluării, prin limitarea accesului autovehiculelor poluante în anumite zone, potrivit avocatnet.ro
Pentru a facilita tranziția către o mobilitate urbană mai curată, autoritățile vor trebui să investească în transportul public, să dezvolte infrastructura pentru biciclete și trotinete electrice și să ofere alternative de închiriere pentru aceste mijloace de transport.
Proiectul clasifică vehiculele în șase categorii, în funcție de nivelul de poluare, și prevede studii de fezabilitate și consultări publice înainte de implementarea ZNSE în fiecare oraș.
Măsura vine în completarea Legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, conform căreia Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute, unde accesul va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă.
Proiectul stabilește cadrul legal pentru instituirea ZNSE de către autoritățile locale, oferind două opțiuni: zone cu tarife de acces și zone cu reguli stricte de limitare a accesului.
Accesul în aceste zone va fi permis vehiculelor care respectă standardele de emisii stabilite sau care achită un tarif, cu excepții pentru persoanele cu dizabilități și alte categorii specifice.
Autoritățile locale vor avea responsabilitatea de a elabora regulamente de acces, de a asigura transport public adecvat și infrastructură pentru mobilitate activă în interiorul ZNSE. De asemenea, vor trebui să implementeze sisteme de monitorizare și control al accesului în interiorul acestor arealuri.
Odată cu limitarea accesului pentru anumite categorii de vehicule, autoritățile vor trebui să faciliteze deplasarea celor care le folosesc, prin mijloace alternative.
Astfel, măsura impune autorităților locale să creeze și să amenajeze rute dedicate pentru mijloacele de transport activ, incluzând trotinetele electrice, în perimetrul ZNSE, mai arată sursa citată.
În plus, vor trebui să implementeze sisteme publice de închiriere pentru aceste mijloace de transport, cum ar fi stații de bike-sharing și puncte de închiriere pentru trotinete electrice (așa numita infrastructură verde), facilitând astfel mobilitatea activă în interiorul zonei.

Proiectul introduce o clasificare a vehiculelor în șase categorii, bazată pe norma de poluare și tipul de combustibil utilizat. Instituirea ZNSE va necesita studii de oportunitate și consultări publice, asigurând astfel transparența procesului decizional.
În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de acum, adică până în vara lui 2025, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Pentru a putea intra în zonele cu emisii scăzute, mașinile vor trebui să îndeplinească cel puțin una dintre următoarele condiții: să respecte standardele de emisii ale zonei, să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul sau să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi excepţiile aferente ZNSE vor trebui stabilite, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a măsurilor, respectiv până spre sfârșitul anului, prin hotărâre de Guvern.
Apoi, municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să stabilească, până în 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Scopul noii legi este de a stabili condițiile necesare pentru un sistem durabil de mobilitate, care va conduce, potrivit inițiatorilor măsurii, inclusiv la creșterea siguranței în trafic și la îndeplinirea obiectivelor stabilite privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Ce amenzi riscă șoferii care nu respectă legea
Odată cu limitarea accesului pentru anumite categorii de vehicule, autoritățile vor trebui să faciliteze deplasarea celor care le folosesc, prin mijloace alternative, cum ar fi: rute dedicate pentru mijloacele de transport activ, incluzând trotinetele electrice, în perimetrul ZNSE, sisteme publice de închiriere pentru aceste mijloace de transport, cum ar fi stații de bike-sharing și puncte de închiriere pentru trotinete electrice (așa numita infrastructură verde).
Proiectul introduce o clasificare a vehiculelor în șase categorii, bazată pe norma de poluare și tipul de combustibil utilizat.
Clasa 1: Vehicule cu norma EURO 3/III pe motorină și norme inferioare;
Clasa 2: Vehicule EURO 4/IV pe motorină și EURO 3/III pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 3: Vehicule EURO 5/V/EEV pe motorină și EURO 4/IV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 4: Vehicule EURO 6/VI pe motorină și EURO 5/V/EEV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 5: Vehicule EURO 6/VI pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa verde: Vehicule electrice și cu hidrogen.
Vehiculele care circulă în interiorul ZNSE fără a respecta regulamentul local de acces vor fi amendate cu 300 lei. De asemenea, autoritățile locale care întârzie implementarea ZNSE conform termenelor stabilite de Legea 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă vor fi sancționate cu 500 lei pentru fiecare zi de întârziere.