O nouă obligație intră în vigoare din 28 iunie pentru site-uri web și aplicații mobile. Amenzile ajung la 15.000 de lei

0
Publicat:

Începând cu 28 iunie 2025, toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, sunt obligate să aplice prevederile Directivei Europene privind Accesibilitatea (European Accessibility Act – EAA).

Din 28 iunie, site-urile românești trebuie să îndeplinească anumite condiții
Din 28 iunie, site-urile românești trebuie să îndeplinească anumite condiții

Concret, site-urile web, aplicațiile mobile și platformele de servicii digitale din multiple industrii, nu doar sectorul public, trebuie să implementeze soluții specifice astfel încât să fie utilizate și de către persoanele cu diverse dizabilități, informează Inclusivo, companie autohtonă care implementează tehnologia de accesibilitate web conform cerințelor UE.

„Obligația de a avea site-uri și aplicații accesibile are un scop clar: eliminarea barierelor digitale pentru cele persoanele cu dizabilități, în România beneficiind de această schimbare peste 800.000 de oameni cu deficiențe de vedere (nevăzători, daltoniști), deficiențe auditive, dificultăți de mobilitate sau neurologice sau tulburări cognitive. Este un pas esențial spre o societate digitală incluzivă.

Cei care nu respectă cerințele riscă amenzi între 6.000 și 15.000 de lei, în funcție de gravitatea și durata neconformităților, precum și obligația de a corecta deficiențele într-un termen limitat. Controlul poate fi exercitat de ADR, ANPC și alte autorități de supraveghere competente. Pentru a ajuta firmele românești să adapteze platformele online la noua solicitare UE, WCAG 2.2, am dezvoltat o soluție completă și eficientă prin care un site poate fi ajustat pentru persoanele cu dizabilități. Accesibilitatea web nu este un lux, este noua normalitate”, explică Mirela Pascu, strateg digital și fondatoarea Inclusivo.

România, în urmă la accesibilitate digitală

Deși obligația există de ani buni la nivel european, România se află printre ultimele state membre care aplică efectiv legea. Multe instituții publice au site-uri învechite, dificil de navigat și imposibil de utilizat cu un cititor de ecran.

Cine este vizat de directiva UE

Printre entitățile obligate să respecte noile norme se numără:

• Companii care fac comerț electronic (inclusiv platforme care vând servicii online), orice activitate prestată în baza codului CAEN de vânzari prin intermediul internetului

• instituțiile bancare și furnizorii de plăți digitale,

• companiile de telecomunicații,

• editorii de e-book-uri , aplicații media, oferirea de cursuri online

• operatorii de transport,

• producătorii de hardware și software destinate publicului larg.

Deși firmele foarte mici, cu sub 10 angajați și cifră de afaceri sub 2 milioane de euro, nu sunt obligate să implementeze noile cerințe UE, firmele care vor avea site-uri sau aplicații accesibile pentru persoanele cu dizabilități se pot diferenția pe piață, fiind un avantaj pentru brandul lor.

În schimb, firmele vizate de directivă, în cazul neconformării, pot primi sancțiuni, pot fi excluse din licitații publice, pot deveni ținta plângerilor oficiale sau pot suferi pierderi reputaționale majore.

Ce înseamnă un site accesibil

Un site sau o aplicație mobilă este considerată accesibilă atunci când poate fi utilizată de persoane cu deficiențe de vedere (nevăzători, daltoniști), deficiențe auditive, dificultăți de mobilitate sau neurologice, tulburări cognitive.

Acest lucru presupune ca pe orice site web imaginile să aibă descrieri text (alt text), navigarea să fie posibilă cu tastatura, video-urile să aibă subtitrări și interfața să fie lizibilă și bine structurată.

Ce înseamnă alinierea la noile cerințe:

  • Navigare completă cu tastatura, pentru utilizatorii care nu pot folosi mouse-ul;
  • Contrast suficient și fonturi lizibile, care să faciliteze lectura;
  • Zone click-abile suficient de mari pentru a putea fi accesate ușor;
  • Formulare inteligente, cu etichete clare și mesaje de eroare utile;
  • Evitarea CAPTCHA-urilor greu de rezolvat;
  • Limitarea animațiilor obositoare sau oferirea opțiunii de dezactivare;
  • Avertismente clare înaintea acțiunilor automate (redirecționări, popup-uri etc.);
  • Ajutor și contact permanent, vizibil pe toate paginile;
Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite