Noua lege a pensiilor: Cât de mult te ajută dacă ai mai multe contracte de muncă simultan
0Legea nu interzice nimănui să aibă mai multe locuri de muncă în același timp, însă impune un anumit număr de ore lucrate săptămânal și impozit și contribuții pentru fiecare contract.
Potrivit art. 35 din Codul Muncii un angajat poate să cumuleze mai multe funcții la același angajator sau la mai mulți angajatori.
Art. 35
(1) Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la același angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, beneficiind de salariul corespunzător pentru fiecare dintre acestea.
(2) Fac excepție de la prevederile alin. (1) situațiile în care prin lege sunt prevăzute incompatibilități pentru cumulul unor funcții.
Atunci când discutăm despre mai multe contracte individuale de muncă trebuie știut ce tipuri de contracte pot fi încheiate, cu remunerația corespunzătoare fiecăruia dintre ele:
- pe perioadă determinată,
- pe perioadă nedeterminată
- cu timp parțial
- timp complet
Limita de ore lucrătoare pe săptămână: 48
Codul Muncii menționează, la articolul 113, că repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii este, de regulă, uniformă, de 8 ore pe zi, timp de 5 zile, cu două zile de repaus. Tot Codul Muncii explică clar, la articolul 114, că trebuie să existe o limită maximă a numărului de ore lucrate, în total, de un angajat, în cursul unei săptămâni. Limita a fost stabilită la 48 de ore, incluzând și eventualele ore suplimentare efectuate de angajat sau munca prestată în baza unui alt contract de muncă. Inspecția muncii poate face verificări în acest sens și poate aplica sancțiuni angajatorului.
Cu toate acestea, există și câteva excepții. Astfel:
- în funcţie de specificul unităţii sau al muncii prestate, se poate opta şi pentru o repartizare inegală a timpului de muncă;
- timpul de muncă săptămânal poate fi prelungit la peste 48 de ore pe săptămână, pe o perioadă limitată de timp, care poate să fie de maximum 12 luni.
Exemple de situații când nu este posibil să ai mai multe funcții
Există situații în care pentru o persoană nu este posibil cumulul anumitor funcții . Este cazul profesiilor liberale și al sectoarelor publice de activitate. Niciun deputat sau un senator nu poate să dețină o funcție publică de autoritate. De asemenea, profesia de medic este incompatibilă cu o funcție în cadrul unei companii farmaceutice. Angajatul trebuie să respecte clauză de fidelitate și cea de non- concurență astfel încât să nu prejudicieze niciunul dintre angajatori.
Dreptul la concediu
În cazul persoanelor care au mai multe joburi, este bine de știut că ele au dreptul la concediu de odihnă plătit pentru fiecare contract de muncă .
Ce impozite plătești dacă ai mai multe contracte de muncă simultan
Salariatul este obligat să declare funcția de bază la fiecare dintre angajatorii cu care a încheiat un raport de muncă (sau mai multe). Există un motiv pentru care Codul fiscal prevede încă această obligație, chiar dacă ea a fost eliminată din Codul muncii în 201, și anume: în cazul în care angajatul are una sau mai multe persoane în întreținere i se aplică o deducere personală, ceea ce înseamnă că venitul lui net va crește prin aplicarea unui impozit mai mic.
Această deducere se acordă numai acolo unde există funcția de bază. La fel se întâmplă și în cazul tichetelor de masă, în situația unui cumul ele nu pot fi acordate de fiecare angajator, ci doar acolo unde salariatul a declarat funcția de bază.
Chiar dacă o persoană obține mai multe salarii din mai multe contracte de muncă , Codul fiscal nu prevede scutiri în ceea ce privește contribuțiile obligatorii. Însă dacă un salariat încheie un contract de drept de autor, de exemplu, el va fi scutit de plata contribuției pentru pensii și cea pentru sănătate pentru venitul realizat ca autor.
Obligaţii pentru salariaţi cu două sau mai multe CIM
Procedura aprobată prin OMFP nr. 2343/2017 se aplică în cazul salariaţilor care realizează în cursul aceleiaşi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puţin egală cu nivelul salariului minim brut pe ţară în vigoare în luna în care au fost realizate, pentru care angajatorii datorează CAS şi CASS la nivelul venitului brut lunar realizat efectiv, şi nu la nivelul salariului minim brut pe ţară, garantat în plată, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.
Ce vechime în muncă va avea un angajat cu mai multe contracte
În ce privește vechimea în muncă, legea prevede că nu se pot cumula perioadele, ci doar contribuțiile la sistemul public de pensii, ceea ce înseamnă că la momentul pensionării angajatul va avea o pensie mai mare
Noua lege a pensiilor, Legea 360/2023, prevede că vechimea în muncă se calculează în funcție de perioada de activitate pe piața muncii, în timp ce dreptul la pensie se calculează în funcție de mai multe aspecte, inclusiv perioada de activitate și de cotizare.