Modificări la Legea RCA ce afectează 8 milioane de români. Transportatori: Asiguratorii vor să îl păcălească mai uşor pe păgubit
0Transportatorii critică o serie de modificări aduse de asigurători la Legea RCA, în Parlament, prin care aceştia plătesc despăgubiri direct păgubiţilor, ca să „îi păcălească mai uşor”.
Transportatorii reuniţi în Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Parlamentului României să acorde foarte multă atenţie Legii RCA, pentru a nu se crea probleme foarte grave în viitoarele luni. Ei susţin că am asistat, în cursul zilei de ieri, la o „tentativă eşuată de dezbatere online” a modificărilor aduse legii RCA din Camera Deputaţilor.
Marţi, în dezbaterile de la comisia de industrii şi servicii, asigurătorii au propus eliminarea conceptului de reparaţie şi redefinirea conceptului de despăgubire, în circuitul daunelor din RCA. În termeni simpli, o astfel de măsură ar echivala cu eliminarea service-urilor din circuitul direct al banilor şi cu plata unei despăgubiri direct către persoana păgubită, scrie Economica.net.
COTAR a reacţionat la aceste modificări spunând că transportatorii nu-şi doresc reînceperea protestelor, ci o păstrare a normalităţii pe piaţa de asigurări.
„COTAR apreciază deschiderea parlamentarilor pentru dezbateri, dar trebuie să recunoaştem că o astfel de dezbatere online, sub presiunea timpului scurt, nu poate fi decât una superficială şi poate deschide calea adoptării unor prevederi nefericite ale căror efecte le vor simţi atât transportatorii, cât şi ceilalţi proprietari de autovehicule. Propunem adoptarea de către Parlamentul României exclusiv a prevederilor de armonizare a legislaţiei româneşti la solicitarile Comisiei Europene, pentru a încerca să ne încadrăm în termenele impuse României”, afirmă transportatorii.
Ei susţin că nu doresc să se piardă tot ce s-a câştigat în ultimii trei ani. Potrivit lor, asiguratorilor din România ar trebui să le ajungă peste 40% din poliţa RCA pe care o „exportă” anual, deşi media în UE este de 20%.
„Asiguratorii vor ca plata să se facă doar pentru păgubit, astfel încât să reuşească să îl păcălească mai uşor - cele peste 90% dintre cazurile câştigate la SAL-FIN de persoanele fizice, unde se arată ca plata directă la păgubit este o înşelătorie reprezintă dovada acestor practici”, spun transportatorii.
„Am asistat, în cursul zilei de ieri, la o tentativă eşuată de dezbatere online a modificărilor aduse legii RCA din Camera Deputaţilor. Orice dezbatere în timp scurt şi doar prin intermediul intervenţiilor pe o platformă online, pe subiecte cu impact pentru 8 milioane de cetăţeni ai acestei ţări, este ineficientă şi reprezintă un risc ridicat de adoptare a unor amendamente greşite, care să scoată din nou transportatorii în stradă, în următoarele luni. Le reamintim tuturor parlamentarilor că au existat, în ultimele luni, mai multe dezbateri, la Ministerul de Finanţe, la care au participat, pe lângă ASF, toţi actorii pieţei, iar de acolo, toţi participanţii au convenit să fie operate strict măsurile solicitate de Comisia Europeană, pe marginea legii RCA”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Transportatorii susţin că Legea RCA adoptată de Parlamentul României în anul 2017 a fost foarte bună, preţul RCA a fost stabilizat corect, iar conform ultimelor date transmise de ASF, în calculul tarifului de referinţă din acest an, observăm că dauna medie a scăzut în anul 2019 cu 15%, ajungând la un minim al ultimilor 5 ani (dauna medie a fost de 5.740 lei în 2019, faţă de 6.812 lei în anul 2018). Observăm o reducere a numărul de accidente în cursul anului trecut, România înregistrând o frecvenţă a daunei în scădere cu 15%, fiind şi aceasta la un minim al ultimilor 5 ani (frecvenţa daunei a fost de 5,29% în anul 2019, faţă de 6,26% în 2018). Aceşti doi parametri principali (dauna medie şi frecvenţa daunei) sunt cei care, prin legea actuală, determină preţul RCA.
„Toate aceste rezultate pozitive înregistrate de şoferii români s-au transpus într-o primă RCA cu un cost echilibrat, iar acest lucru este datorat exclusiv Parlamentului României care, în urma unor dezbateri autentice, minuţioase, constructive şi fără o persiune de timp, a reuşit să adune, în anul 2017, cele mai bune propuneri de modificare a legii RCA, astfel încât observăm după 3 ani, că rezultatele pozitive sunt simţite de toţ cei peste 8 milioane de proprietari de autovehicule din România”, conchide COTAR.