Micile benzinării sunt pe cale de dispariţie
0Circa 30 de benzinării independente, din cele aproape 400 care există la nivel naţional, s-au închis în acest an din cauza vânzărilor care au scăzut chiar şi la jumătate faţă de anul anterior. Benzinăriile particulare care vor supravieţui pe piaţă în următorii zece ani vor putea fi numărate pe degete, spun cei din domeniu.
Creşterea exponenţială a numărului de maşini pe şoselele din România şi avansul din ultimii ani al preţurilor produselor petroliere au încurajat apariţia câtorva sute de benzinării mici, independente de marile lanţuri internaţionale.
Iar visul de a fi petrolist caracteriza o mare parte a întreprinzătorilor din perioada post-comunistă. Mai mult, aceste afaceri au susţinut, mult timp, altele mai mici, de regulă la nivel local.
Însă proprietarii de astfel de staţii au fost treziţi la realitate în acest an, afectaţi de un declin neaşteptat de puternic al vânzărilor din benzinării, când lipsa unei mari entităţi care să le susţină financiar şi-a spus cuvântul.
Piaţa carburanţilor din România a fost caracterizată, în acest an, de un declin al consumului de peste 10% în primul semestru, urmat de o revenire în ultimele luni, astfel încât scăderea ar putea fi de 5-7% la nivelul întregului an.
Întrucât micile staţii se bazează în principal pe şoferii individuali, reculul puterii de cumpărare a populaţiei le-a lovit mai mult. „Pentru benzinăriile independente, acest an a fost extrem de greu.
Vânzările au scăzut chiar şi cu 40%. Din cele aproximativ 400 de benzinării independente care mai existau pe piaţă la începutul anului, circa 20-30 s-au închis", ne-a declarat Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari.
Doar acei proprietari de benzinării care mai au şi alte afaceri, din care să le susţină pe cele de distribuţie a carburanţilor, au şanse de a rămâne pe piaţă, iar cei mai mulţi dintre aceştia sunt supraîndatoraţi la bănci.
Anul viitor, mai slab decât acesta
„Benzinarii independenţi sunt cei care simt cel mai bine fluctuaţiile pieţei. Marile companii integrate pot regla preţul la propriile staţii, în timp ce benzinarii particulari sunt nevoiţi să vândă cu aceleaşi preţuri cu care achiziţionează carburanţii din rafinării, altfel nu îşi vând produsele", a explicat Tache.
Anii trecuţi, când marile lanţuri duceau o luptă acerbă pentru cota de piaţă, salvarea micilor benzinari, atunci când afacerile scârţâiau, era vânzarea staţiilor către companiile petroliere sau administrarea în regim de franciză.
„Dacă anul trecut, benzinarii particulari au vândut peste 20 de staţii, în 2009 abia trei-patru au reuşit acest lucru. Nici marile companii nu mai sunt interesate", a arătat Tache.
Previziunile sunt sumbre şi pentru anul viitor, când reprezentanţii pieţei de profil se aşteaptă la scăderi şi mai mari ale puterii de cumpărare, ceea ce va afecta şi mai mult segmentul de retail.
Acuzaţi de evaziune fiscală
Potrivit lui Ion Tache, dispariţia de pe piaţă a benzinăriilor particulare este un fenomen care se va accentua şi mai mult în următorii ani. „În ţările dezvoltate din Europa, precum Germania, Franţa, Olanda sau Italia, aceste staţii au dispărut în timp şi, în prezent, există foarte puţine bezinării particulare, în zonele rurale.
Această tendinţă se va simţi şi în România, iar, peste zece ani, vom număra pe degete staţiile independente", susţine reprezentanul patronatului.
Un alt factor care influenţează negativ afacerile benzinarilor particulari este faptul că doar 10% din aceste staţii dispun de servicii auxiliare, precum restaurante şi magazine, în condiţiile în care produsele „non-oil" reprezintă 15-20% din vânzările totale în cazul benzinăriilor din marile lanţuri.
Mai mult, şi calitatea carburanţilor este îndoielnică. Autorităţile au acuzat de multe ori benzinarii particulari de evaziune fiscală, arătând că folosesc substanţe neaccizabile în amestec cu carburanţii, ceea ce duce la distrugerea motorului în timp.
În urmă cu un an, oficialii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală arătau că prejudiciul adus de aceste practici bugetului colectat din accize este de ordinul sutelor de milioane de lei şi solicitau dotarea tuturor benzinăriilor cu un sistem informatic integrat.
Păcăliţi de Petroh Ve şi Ogip
Pentru a atrage clienţii, proprietarii de benzinării particulare mizează pe graba şoferilor şi îşi denumesc staţiile cu nume asemănătoare marilor branduri de pe piaţă. Astfel, dacă mergeţi la munte pe DN1, în apropierea localităţii Câmpina puteţi alimenta de la benzinăria Ogip.
Mai departe, la intrarea în Sighişoara, benzinăria OVM poate păcăli un şofer grăbit care se aşteaptă la calitate austriacă. Nici pe litoral nu sunteţi ocoliţi de astfel de capcane, odată cu amplasarea benzinăriei Ro-petrol între Constanţa şi Eforie.
Braşovenii se pot mândri cu benzinăria Petromija din Făgăraş, mureşenii ar putea alimenta cu „încredere" la Emol, iar moldovenii, la Petroh Ve din Suceava. „Este o şmecherie care se pare că îi ajută. De multe ori, şoferii grăbiţi se păcălesc cu astfel de denumiri", susţine Tache.
Totodată, benzinarii recurg şi la denumiri ciudate, unele hazlii. Astfel, pe DN2, în judeţul Buzău, nu puteţi trece fără a observa benzinăria „Nelu Gălbenuş Import-Export".
Alte denumiri de benzinării sunt Mândru Oil (judeţul Harghita), Oil Haiducul (Giurgiu), Stan's, DG Petrol (Buzău), Pecosim, Pecopan, Romtranspetrom (Suceava), Car Miss (Maramureş), Oilmar, Midivox sau Gosen (Bistriţa-Năsăud).