Mașinile hibride plug-in revin puternic în Europa. Nu și în România

0
Publicat:

Piața auto europeană a dat dovadă de reziliență în aprilie 2025, ultimele date publicate de Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) arătând un peisaj complex în care vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) înregistrează o revenire remarcabilă.

Mașină gri pe o șosea
Mașinile hibride plug-in revin puternic în Europa. Foto arhivă

Un vehicul electric hibrid (engleză hybrid electric vehicle – HEV) este un tip de vehicul hibrid acționat de două sisteme de propulsie, unul convențional, format dintr-un motor cu ardere internă (MAI) și unul electric, format din unul sau mai multe motoare electrice. Prezența sistemului de propulsie electric are scopul de a mări economicitatea sau performanțele vehiculului.

Unele piețe din Europa de Vest au înregistrat o creștere considerabilă, Germania și Spania fiind în frunte. Chiar și în România, creșterea a fost apreciabilă.

Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) au devenit o poveste de succes în contextul electrificării Europei, captând 7,9% din cota totală de piață a UE în primele patru luni ale anului 2025, ceea ce reprezintă o creștere notabilă față de 7,2% în perioada corespunzătoare din 2024. Segmentul a înregistrat 287.850 de înmatriculări de la începutul anului până în aprilie, marcând o creștere de 7,8%. Doar în luna aprilie a avut o creștere impresionantă de 31,2% față de aceeași lună a anului trecut. Această performanță sugerează că PHEV-urile își găsesc locul ideal în rândul consumatorilor care doresc beneficiile electrificării, menținând în același timp flexibilitatea autonomiei.

Distribuția geografică a creșterii PHEV relevă o dinamică strategică a pieței, Germania conducând clasamentul cu o creștere de 46,6%, urmată îndeaproape de Spania cu 42,8%, dacă comparăm înmatriculările din perioada ianuarie-aprilie a acestui an cu cele din 2024. Însă, strict în aprilie 2025, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, înmatriculările de PHEV-uri au crescut cu peste 60% în Germania, 80% în Spania, peste 81% în Cehia și 87% în Austria, pentru a menționa doar câteva exemple. Dacă ne uităm la țările din Europa Centrală și de Est, procentul de mașini PHEV noi înmatriculate în aprilie a crescut cu aproape 415% în Letonia, cu 184% în Lituania, 115% în Polonia și 113% în Slovacia. Aceste creșteri reflectă nu numai schimbările în preferințele consumatorilor, ci și strategiile producătorilor auto de a echilibra conformitatea emisiilor flotei cu nevoile practice ale consumatorilor. Cu toate acestea, în Franța, Danemarca și Belgia s-au înregistrat scăderi de -12%, -35% și, respectiv, -49%.

România - evoluții inverse față de piața europeană

România prezintă un contrast deosebit de puternic față de tendința europeană generală legată de vehiculele electrice, servind drept exemplu de precauție în ceea ce privește calendarul de implementare a politicilor de mediu. Înmatriculările de vehicule electrice cu baterie (BEV) din România au scăzut cu 70% în aprilie 2025 față de anul precedent, cota acestora de piață scăzând de la 5,5% la doar 2,2%. Această inversare dramatică se datorează întârzierilor în programul de subvenții pentru casarea autovehiculelor (Rabla), care trebuia să fie lansat în perioada analizată, dar a fost amânat. În mod paradoxal, cota de piață a vehiculelor PHEV din România a crescut de la 3,3% la 5,4% în aceeași perioadă, iar vânzările au crescut cu 31% în Aprile, ceea ce sugerează că și în contexte politice dificile, vehiculele PHEV își mențin atractivitatea datorită dependenței mai reduse de subvenții și a flexibilității operaționale.

Dacă ne uităm la mărcile care au vândut cele mai multe PHEV-uri în România, primele trei sunt toate germane - Mercedes-Benz, BMW și Volkswagen, în timp ce în categoria hibride (HEV) liderii au fost Toyota, Dacia și Renault. Acest lucru ilustrează faptul că prețul este un factor decisiv în alegerea mașinii. În segmentul BEV, Dacia este numărul unu, urmată de Tesla și Renault. Cu toate acestea, vânzările Tesla au scăzut cu peste 70% de la an la an în România. Tesla este a doua cea mai deținută acțiune de către investitorii români și globali pe platforma de tranzacționare și investiții eToro.

În UE, Tesla a vândut cu 52% mai puține mașini în aprilie anul acesta comparativ cu anul trecut. În contrast, vehiculele electrice cu baterie și-au menținut traiectoria ascendentă, cu 558.262 de unități înregistrate până în aprilie 2025 în UE, capturând o cotă de piață de 15,3% comparativ cu 12% în anul precedent. Performanța lunară a vehiculelor electrice cu baterie (BEV) din aprilie a înregistrat o creștere robustă de 34% față de aceeași perioadă a anului trecut, vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) crescând cu 31%, iar vehiculele electrice hibride (HEV) cu 21%.

Modelele de creștere diferențiate sugerează că, în timp ce vehiculele electrice cu baterie continuă să-și extindă amprenta, vehiculele electrice hibride plug-in ar putea captura un segment specific de piață care apreciază electrificarea fără dependența completă de infrastructura de încărcare. De asemenea, reziliența segmentului PHEV devine deosebit de semnificativă dacă luăm în considerare contextul de reglementare mai larg, în care noua reglementare Euro 6 e-Bis a Uniunii Europene, care a intrat în vigoare în acest an, ar putea duce la dublarea emisiilor oficiale de dioxid de carbon ale PHEV și va avea un impact semnificativ în orice țară în care sistemele fiscale sunt strâns aliniate la emisiile de CO2.

Plan de acțiune european pentru relansarea industriei auto

Pentru a face față competiției globale și a sprijini tranziția verde, Comisia Europeană a lansat în martie 2025 un plan de acțiune dedicat industriei auto, sector care contribuie cu 7% la PIB-ul UE și susține circa 13 milioane de locuri de muncă, punctează Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România.

Potrivit acestuia, planul vizează cinci direcții esențiale: inovare și digitalizare – investiții în produse și reducerea dependenței tehnologice externe, tranziție curată – reguli mai flexibile privind emisiile și accelerarea dezvoltării infrastructurii de încărcare, lanțuri de aprovizionare reziliente – investiții în materii prime critice pentru baterii, competențe și adaptare socială – reconversie profesională către electromobilitate și mediu concurențial echitabil – sprijin pentru concurența loială cu producători străini subvenționați.

Parlamentul European a aprobat relaxarea temporară a țintelor de emisii de CO₂ pentru autoturisme și furgonete. Astfel, conformitatea nu mai este evaluată anual, ci pe baza unei medii în perioada 2025–2027. Măsura vine ca răspuns la solicitările industriei, care avertiza asupra unor potențiale amenzi de până la 15 miliarde de euro, cauzate de ritmul lent al electrificării față de rivalii globali.

Context geopolitic tensionat

În afara Europei, Statele Unite și China adoptă măsuri drastice pentru protejarea industriilor proprii, într-un schimb de majorări de tarife, care acum este suspendat pentru 90 de zile.

China, lider global în producția de baterii (98%) și actor major în lanțul valoric al bateriilor litiu-ion, continuă să investească masiv în inovație pentru a-și reduce dependența de tehnologiile străine.

Industria auto globală se reconfigurează între presiuni economice și tranziția către electromobilitate, iar succesul va depinde de capacitatea producătorilor din industrie de a inova, de a colabora și de a se adapta rapid la noile condiții ale pieței.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite