Kazahstanul a intensificat exporturile de petrol prin rute care ocolesc Rusia

0
Publicat:

Kazahstanul a intensificat exporturile de petrol pe rute care ocolesc Rusia, în primul trimestru al anului 2023, încercând să-și reducă dependența de vastul său vecin, au arătat surse din industrie și Refinitiv, relatează Reuters.

Livrările prin CPC au scăzut cu 1% anul trecut, Foto: Shutterstock
Livrările prin CPC au scăzut cu 1% anul trecut, Foto: Shutterstock

În ciuda faptului că exporturile de petrol kazah prin Marea Caspică și Caucaz sunt relativ mici, ele au crescut brusc de când Moscova a început ceea ce numește o „operație militară specială” în Ucraina, în februarie anul trecut.

Kazahstanul, care are cea mai lungă graniță terestră cu Rusia dintre toate fostele state sovietice, a mers pe o linie delicată pentru a reduce dependența de Rusia fără a-și înstrăina vecinul, transmite Reuters.

Conform sursei citate, președintele Kassym-Iomart Tokayev a refuzat să recunoască regiunile Ucrainei anexate Rusiei și a încercat să limiteze dependența Kazahstanului de Rusia, inclusiv de uriașa sa rețea de conducte și porturi petroliere.

Datele consultate de Reuters au arătat că livrările de petrol din portul Aktau din Marea Caspică către Baku din Azerbaidjan, principala rută unică care ocolește Rusia, au crescut la 163.436 de tone în ianuarie - martie 2023, de la 28.875 de tone în aceeași perioadă din 2022.

Compania de transport de stat din Kazahstan, Kazmortransflot, a declarat pentru Reuters că 104.000 de tone de petrol au fost trimise către conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan în perioada ianuarie-martie.

Kazahstanul furnizează, de asemenea, peste 80.000 de tone de petrol pe lună Chinei. Anul trecut, exporturile de petrol ale Kazahstanului prin alte rute decât Rusia au atins 1,8 milioane de tone (36.000 de barili pe zi), în creștere cu 638.000 de tone față de 2021.

Petrolul kazah nu este supus sancțiunilor occidentale, spre deosebire de țițeiul rusesc, deși sancțiunile au creat probleme pentru unele produse din Kazahstan.

Porturile rusești rămân toxice pentru cumpărătorii europeni, așa că petroliștii joacă în siguranță și caută rute care nu au legătură cu (monopolul petrolier rusesc) Transneft”, a spus un comerciant occidental care se ocupă de petrol din Kazahstan.

Principala și cea mai profitabilă rută pentru exporturile de petrol din Kazahstan rămâne Caspian Pipeline Consortium (CPC), care aprovizionează piața globală printr-un terminal rusesc de la Marea Neagră.

Livrările prin CPC au scăzut cu 1% anul trecut, la 51,99 milioane de tone, dar au reprezentat în continuare mai mult de 80% din totalul exporturilor de petrol din Kazahstan.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite