Investiţie de 100 mililioane de euro pentru primul mall din Baia Mare
0Unul după altul, în oraşele transilvănene cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori apar noi şi noi proiecte de centre comerciale. Ultima locaţie anunţată este Baia Mare. În oraşul din
Unul după altul, în oraşele transilvănene cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori apar noi şi noi proiecte de centre comerciale. Ultima locaţie anunţată este Baia Mare. În oraşul din nordul Ardealului, dezvoltatorul Futureal Group şi fondul de investiţii imobiliare Immoeast AG au format un joint-venture pentru a construi primul mall din localitate.
Gold Plaza Baia Mare va presupune o investiţie de 97 milioane de euro, iar rezultatul va fi obţinerea unei suprafeţe utile de 43.000 de metri pătraţi. Pentru primele cumpăraturi din noul centru comercial, băimărenii vor trebui însă să aştepte până la sfârşitul lui 2008.
În fapt, următorii doi ani vor aduce pe piaţă o explozie a dezvoltărilor pe segmentul de retail al imobiliarului autohton. Cu un total estimat de metri pătraţi de spaţii comerciale de circa 2 milioane la nivelul anului 2009, România urmează trendul din statele care au aderat la UE încă din 2004. Iar dezvoltările din provincie vor juca un rol important. Monica Barbu, directorul departamentului de retail al Colliers International, spune că "oraşe precum Cluj-Napoca, Constanţa, Braşov, Craiova, Galaţi, Timişoara şi Iaşi au în prezent un stoc de 105.600 de metri pătraţi suprafaţă închiriabilă. Aceasta va creşte de şapte ori până la sfârşitul lui 2009, când va depăşi 750.000 de metri pătraţi".
Ultimul studiu de piaţă al companiei CB Richard Ellis arată că cererea mare de facilităţi de petrecere a timpului liber a determinat grupurile internaţionale de media şi entertainment dornice să intre pe piaţa românească să-şi manifeste interesul pentru proiecte ce vor fi gata abia peste câţiva ani.
Niciun metru pătrat neînchiriat în următorii doi ani
În condiţiile unei oferte limitate, chiriile au rămas relativ stabile, cu un maxim de 120 de euro pe metrul pătrat pentru spaţiile de mici dimensiuni din mallurile din Capitală. În provincie, chiria medie pentru un spaţiu comercial într-un centru modern nu a depăşit 25 de euro pe metrul pătrat, conform specialiştilor Colliers.
În aceste condiţii, investitorii de pe această piaţă au doar motive de optimism. Conform prognozelor companiei DTZ Echinox, chiar dacă la nivelul anului 2008 nivelul randamentului va fi în scădere (ajungând la circa 6%), niciun singur metru pătrat de mall nu va rămâne neînchiriat, gradul de neocupare pe acest segment al imobiliarului fiind aproape zero.
Privite în contextul mai larg al pieţei europene, dezvoltările româneşti par să cunoască un veritabil boom. Un studiu dedicat acestui segment al imobiliarului, realizat de specialiştii companiei Cushman&Wakefield, arată că 2007 şi 2008 vor fi ani de vârf la nivelul întregului continent pentru acest tip de afacere. Potrivit acestora, anul acesta şi anul viitor vor fi scoşi pe piaţă 17 milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale. Spania este campiona europeană a retai lului cu un stoc nou estimat de aproape două milioane de metri pătraţi.
În acest clasament România ocupă un onorant loc nouă, în faţa unor ţări precum Portugalia, Olanda sau Cehia, cu aproximativ 750.000 de metri pătraţi care urmează a fi scoşi pe piaţa autohtonă a spaţiilor comerciale.