Franţa, în top 5 ţări care au investit cei mai mulţi bani în România în ultimii 10 ani
0De la aderarea României la UE, Franţa s-a situat constant în top 5 cei mai mari investitori străini direcţi din România, potrivit unei analize realizate de experţii KeysFin. Astfel, investiţiile companiilor franceze în România au crescut cu aproximativ 26% în ultimii 10 ani (perioada 2007-2017), ajungând la 4,7 miliarde de euro în 2017 conform metofologiei metodologiei Băncii Naţionale a României.
Cifra de afaceri a companiilor controlate direct, majoritar de investitori din Franţa a fost de aproximativ 14,4 miliarde de euro în 2017. Mai mult, dintre cele aproape 2.800 de companii care au acţionariat francez, există aproape 1.990 de companii cu o pondere franceză directă, majoritară (de peste 50%), potrivit datelor publicate de companii la Ministerul Finanţelor Publice.
„Franţa a fost dintotdeauna unul din partenerii strategici ai României aşa că era normal ca această apropiere a celor două ţări să se regăsească şi în cifrele de business. Industria auto, comerţul şi intermedierile financiare au reprezentat motoarele acestei creşteri, iar în viitor estimăm că investiţiile franceze vor accelera în contextul în care companiile au deja exemple de bune practici pe plan local”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.
Principalele sectoare în care se fac investiţii franceze, în funcţie de cifra de afaceri, sunt: industria prelucrătoare (8 miliarde de euro; 56% din total), comerţ (4,1 miliarde de euro; 29% din total) şi intermedierile financiare (628 milioane euro; 4,4% din total).
Topul celor mai mari companii cu acţionariat direct, majoritar francez, după cifra de afaceri din 2018, este alcătuit din Automobile-Dacia SA (5,3 miliarde de euro), Carrefour Romania SA (1,6 miliarde de euro) şi Renault Commercial Roumanie SRL (877 milioane de euro).
„În cadrul Sezonului România-Franţa, CCIFER a organizat un Forum economic franco-român care a reunit 300 de participanţi in jurul a 46 de CEO francezi şi români care au discutat despre principalele domenii economice în care antreprenorii francezi şi români colaborează. Una dintre concluziile forumului este că România nu mai este o ţară low cost şi că economia românească face tranziţia către un model bazat pe valoare adăugată. Acest lucru este posibil şi datorită investiţiilor în tehnologie, în digitalizare, elemente ce contribuie la diferenţierea anumitor segmente economice cheie” , a declarat Adriana Record, Director Executiv CCIFER (Camera Franceză de Comerţ şi Industrie în România).
Franţa, al treilea partener comercial al României în 2018
Valoarea schimburilor comerciale (exporturi plus importuri) dintre România şi Franţa a crescut cu 9,5% faţă de 2017 şi cu 63% faţă de anul aderării României la UE (2007), ajungand la peste 9 miliarde de euro în 2018, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.
Franţa este al 3-lea stat după valoarea exporturilor României (după Germania şi Italia), cu un avans de la aderare de aproape 112%, astfel că, în 2018, exporturile realizate către Hexagon au însumat 4,8 miliarde de euro. De cealaltă parte, importurile din Franţa au crescut şi ele cu aproape 30% faţă de 2007, la peste 4,2 miliarde de euro în 2018.
România a înregistrat în raport cu Franţa al doilea surplus comercial din 2018 (589 de milioane de euro) după Marea Britanie (1,13 miliarde de euro în 2018).
Impactul investiţiilor franceze directe în economie
Franţa este totodată unul din puţinii parteneri comerciali ai României ale cărui investiţii nu sunt realizate preponderent în Capitală. Astfel, din perspectivă geografică, judeţul Argeş conduce cu o cifră de afaceri de aproape 5,7 miliarde de euro care reprezintă aproape 40% din total, urmat de Bucureşti (5,6 miliarde de euro; 39% din total) şi Ilfov (498 milioane de euro; 3,5% din total).
Companiile controlate de investitorii francezi au avut aproape 100.000 de angajaţi în 2017, iar cheltuielile cu personalul s-au ridicat la aproape 1,5 miliarde de euro. Costul mediu per angajat a fost de 15,2 mii de euro însă productivitatea medie per angajat a fost de circa 10 ori mai mare, ajungând la 144,4 mii de euro (un raport cost/productivitate de 10,5%) în 2017.
Când vine vorba de profit, clasamentul se schimbă, astfel că, în topul cele mai profitabile sectoare, pe primul loc se clasează intermedierile financiare, urmate de industria prelucrătoare şi comerţ, care împreună au generat în 2017 profituri nete de aproape 724 de milioane de euro (84,4% din total). Per total, profitul net însumat al companiilor cu acţionariat direct, majoritar francez, a fost de aproape 860 milioane de euro.
Luând în considerare valoarea impozitului pe profit, a cheltuielilor cu asigurările şi protecţia socială şi celelalte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, contribuţia acestor companii la bugetul statului a fost de peste 650 milioane de euro în 2017.
Dacia cu tradiţie are viitor
Fără îndoială, cea mai importantă companie din Franţa care activează pe plan local este Groupe Renault, cifra de afaceri însumată a doar două dintre entităţile juridice aparţinând acestuia depăşind 6 miliarde de euro, în 2018 - Automobile-Dacia SA (5,3 miliarde de euro) şi Renault Commercial Roumanie SRL (877 milioane de euro).
De la intrarea sa în grupul Renault, în 1999, Dacia a devenit o poveste de succes în economia românească, astfel că, în prezent, Automobile-Dacia SA este compania cu cea mai mare cifră de afaceri din România, iar maşinile Dacia fabricate pe plan local sunt comercializate în zeci de ţări din întreaga lume.
Alte companii franceze care au construit poveşti de succes în România sunt: Leroy Merlin, BRD, Sanofi si Expur.
Pe lângă companiile cu tradiţie care investesc în România, parteneriate de perspectivă precum cel dintre Airbus şi Uzinele Ghimbav sau cooperarea în cadrul proiectului Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele, pot reprezenta modalităţi de a creşte şi mai mult valoarea investiţiilor franceze în România.