Forbes Opinii: Spectacolul auto a dispărut demult!
0Pe vremuri, entuziasmul legat de lansarea unui nou automobil reprezenta o realitate de necontestat.
Îmi amintesc de noul Mustang din 1964. Întreaga naţiune era încântată. Time şi Newsweek au pus maşina şi pe creatorul ei, Lee Iacocca, pe copertele lor în aceeaşi săptămână, prima dată când aceste două reviste au coincis într-un asemenea mod. Prezentarea a avut loc la Târgul Mondial din New York City, cu participarea a sute de reporteri.
În zilele noastre, modelele noi se insinuează pe piaţă, neobservate de publicul larg. Mi s-au oferit o mulţime de motive care să justifice această apatie. Inexpresivitatea noii tehnologii electronice ne devorează interesul. Atenţia ne este abătută de ecologie, iar maşinile nu stau prea bine la capitolul acesta. Viteza şi puterea sunt lucruri rele. Bicicletele de 5.000 de dolari sunt lucruri bune.
Tot acel tam-tam din trecut era de fapt o imensă promovare. Acel Mustang a vândut 400.000 de unităţi în primul an. Şi acum? Buick LaCrosse, care a ţinut prima pagină a ziarelor când a apărut vara trecută, se vinde cu media anuală de 50.000 de unităţi.
Mi se pare nedrept ca maşini importante să fie lansate fără niciun pic de entuziasm. Noul Ford Fiesta, prezentat în iunie şi una dintre cele mai importante maşini pe care le-am văzut în ultima vreme, este un exemplu perfect. Este o maşină cochetă, prima maşină într-adevăr mică produsă pe continent care şi-a câştigat laude pentru uşurinţa de manevrare. Acest autovehicul testează piaţa pentru alte autoturisme mici cu consum infim. Dacă nu va fi un succes la noi, ar trebui să punem sub semnul întrebării întregul plan de a-i determina pe americani să conducă maşini mai mici cu consum redus.
Boom? Ei bine, iPhone-ul a reuşit aşa ceva, şi chiar de mai multe ori. Fiesta, în schimb, n-a reuşit.
Da, circumstanţele sunt diferite. Există mult mai multe modele în zilele noastre. Minivanurile şi SUV-urile nici măcar nu existau în 1964. Deci este cu atât mai greu pentru un model nou să atingă cifra de 400.000 de unităţi vândute. Să fie oare de vină şi altceva în afara vremurilor? Ar putea fi faptul că promotorii şi distribuitorii şi-au pierdut inspiraţia? Să fie adevărat faptul că vânzătorii de automobile ar avea nevoie de o împrospătare a strategiei de vânzare a autovehiculelor? Poate o mai bună vânzare cu amănuntul?
Dar probabil că nu este cinstit. Întreaga lume a publicităţii se află în schimbare. Hârtia şi cerneala sunt din ce în ce mai puţin importante. Internetul şi site-urile de socializare - Facebook şi altele - sunt în vogă. Dar funcţionează ele cu adevărat?
Acel nou Ford Fiesta a fost promovat prin intermediul site-urilor de socializare. O altă linie nouă de automobile, modelul Scion de la Toyota, care era destinat tineretului, a fost prezentat acum câţiva ani prin aceste noi mijloace de comunicare în masă. Scion a avut la început mare succes în privinţa vânzării, dar a clacat în ultima vreme.
Fără reclamă şi promovare de succes, cât de repede îşi poate reveni piaţa auto? Automobilele şi camionetele se vând într-un ritm de 11 milioane de unităţi pe an, în scădere de la 16 milioane înaintea recesiunii. Dacă nu ne vom entuziasma când apar modele noi, probabil că vânzările vor rămâne la 11 milioane. Dacă acest lucru se va întâmpla, când vom scăpa de recesiune? Acele iNimicuri sunt făcute în China; maşinile sunt făcute aici. Judecaţi voi înşivă. Avem nevoie de mai mult entuziasm în design-ul de automobile? Cele mai încântătoare produse care apar se pare că sunt maşinile electrice. Dar ele au nişte probleme care le-ar putea împiedica să ajungă vreodată acel Mustang care să declanşeze o revenire a industrie.
O problemă ar fi costul. Mustangul n-a avut nevoie de fluturaşi de la guvern ca să se vândă. Şi chiar şi cu subvenţii de la autorităţi, maşinile electrice nu sunt un concurent pentru maşinile cu carburanţi. Ele beneficiază de o treime din autonomia automobilelor obişnuite şi durata încărcării poate fi de până la opt ore comparativ cu cele cinci minute necesare alimentării unei maşini pe bază de carburant.
O mulţime de alte noi automobile apar: Chevy Cruze, noul Ford Focus, noul Volkswagen Jetta şi Nissan Leaf. Ele pot fi destul de bune pentru a stârni un festin al vânzărilor. Poate e un lucru imposibil de făcut. Poate că acele schimbări sunt permanente şi nouă chiar nu ne mai pasă atât de mult de automobile. Doamne, sper să mă înşel! Unde sunt vânzătorii adevăraţi tocmai când ai nevoie de ei?