Finanțiștii ies în stradă, reclamând inclusiv discrepanțele salariale. Calendarul protestelor
0Cârpeala sacului bugetar nu poate fi acceptată de finanțiști și generează proteste de stradă, a informat Cartel Alfa, prezentând principalele revendicări și calendarul protestelor.
„Noi, finanțiștii, am ales o meserie care se practică din convingere, din respect pentru stat și cetățeni. Este o meserie care necesită vocație și formare profesională permanentă, un anumit tip de pregătire, abilități sporite, o anumită predictibilitate și stabilitate.
În contextul în care, România se situează între statele cu cele mai slabe colectări din Europa, 26,6% din PIB, cu un deficit de personal reliefat de raportul, 1 angajat din FISC la 200 de companii, clasa politică pregătește un set de măsuri anti-finanțiști, menite să șubrezească și mai mult mecanismele bugetare”, susțin finanțiștii.
Calendarul protestelor
Sindicatul Național Finanțe Publice (SindFISC) a anunțat că va picheta sediile sistemului instituțional al Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din București și din țară, după următorul program:
- Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili - joi 04.05.2023, orele 13,00
- Direcția Regională Antifraudă Fiscală Alexandria - vineri 05.05.2023, orele 14,00
- Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești - luni 08.05.2023, orele 14,00
- Direcția Regională Antifraudă Fiscală Sibiu - marți 09.05.2023, orele 17,00
- Direcția Regională Antifraudă Fiscală Deva - miercuri 10.05.2023, orele 17,00
- Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timisoara - joi 11.05.2023 orele 13,00
- Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Craiova -luni 15.05.2023 orele 13,00
- Direcția Regională Antifraudă Fiscală Constanța, marți 16.05.2023, orele 17,00
- Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Brașov, miercuri 17.05.2023, orele 13,00
- Ministerul Finanțelor/Agenția Națională de Administrare Fiscală, joi 18.05.2023, orele 13,00
Revendicările sunt cu privire la următoarele deficiențe:
- Finanțarea defectuoasă a activității profesionale, sănătății și securității la locul de muncă;
- Discrepanțele salariale existente în instituții (prag de până la 25% doar la salariul de bază, la care se adaugă și sporuri specifice, în condiții similare de muncă și pregătire/specializare);
- Condițiile de lucru inadecvate, pe alocuri sub standardele de decență;
- Impunerea de obiective instituționale unui personal subdimensionat (locații deservite de doar 4-5 persoane);
- Îngrijorări cu privire la neimplicarea angajatorilor/ordonatorului principal de credite în susținerea finanțiștilor pentru o poziționare corectă în noua lege a salarizării, lipsa dialogului social cu privire la acest subiect;
- Lipsa deciziei politice de a se demara elaborarea un Statut al finanțistului, similar cu al altor categorii de funcționari care desfășoară activități specifice, precum activitatea desfășurată de angajații sistemului instituțional al Ministerului Finanțelor;
- Pregătirea profesională continuă este deficitară;
- Necorelarea fișelor de post cu realitățile activității desfășurate;
- Sisteme informatice și structuri IT , greoaie, uzate moral;
- Necorelări salariale în concordanță cu actualele restricții/incompatibilități și răspunderi suplimentare pentru diferite categorii de finanțiști (cu referire la proiectul de act normativ ce privește responsabilizarea suplimentară a inspectorilor fiscali și imputarea cheltuielilor de judecată acestora în solidar cu instituția);
- Observăm că la nivelul clasei politice până și legile fizicii sunt diferite: gravitația pare a fi mai mare. Totul este greu: greu de gândit, greu de implementat, greu de explicat, greu de asumat.
„În contextul în care sistemele actuale, cârpite și nereformate, generează colectarea a doar un sfert din PIB, de ce nu procedăm invers?
O finanțare corectă a activității finanțiștilor care să ducă la o colectare spre 37% din PIB, înseamnă digitalizare, sisteme de management moderne, respect, susținerea și formarea profesională continuă a finanțiștilor, îmbunătățirea comunicării instituționale cu contribuabilii, salarizare adecvată în concordanță cu complexitatea muncii și a riscurilor suplimentare asumate. Efectul de multiplicare produs de aceste măsuri este soluția, pentru guvernanți, de a avea la dispoziție resurse bugetare sustenabile pentru finanțarea corectă atât a mediului privat cât și bugetar”, se arată în informarea sindicatului.