După petrol, acum și gaze: ultima piesa a puzzle-ului flotei întunecate rusești se așază la locul său

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În lunile care au urmat invaziei sale din Ucraina și restricțiilor punitive impuse de Occident ca răspuns, Rusia a acumulat o flotă fantomă pentru a-și transporta petrolul în întreaga lume. În prezent, există tot mai multe dovezi că Moscova a început să facă același lucru pentru gazele naturale lichefiate (GNL).

foto nava de transport gaze naturale lichefiate
Nava de transport GNL Foto: Shutterstock

Gazul este esențial pentru planurile Kremlinului de a stimula exporturile, de a umple cuferele guvernamentale și de a-și finanța mașinăria de război - dar pentru aceasta este nevoie de o cotă mai mare din piața mondială a GNL, acum că traficul european prin conducte, cândva profitabil, a fost aproape întrerupt. Până în prezent, planurile de extindere au fost împiedicate de sancțiunile SUA, care au ținut departe companiile străine și au oprit livrarea de transportoare specializate, pregătite pentru gheață, care sunt vitale pentru a ajunge la instalațiile arctice, transmite Bloomberg.

Noile restricții europene care vor intra în vigoare anul viitor, limitând accesul la porturi, vor îngreuna și mai mult actualul lanț de aprovizionare.

În ultimele trei luni, proprietatea a cel puțin opt nave a fost transferată către companii puțin cunoscute din Dubai, conform Equasis, o bază de date globală privind transportul maritim. Patru dintre acestea sunt de clasă ice și au primit deja aprobarea Moscovei de a naviga prin apele arctice ale Rusiei în această vară.

Deși specialiștii Bloomberg nu a reușit să stabilească o legătură directă între nave și entități ruse majore, detaliile sunt extrem de asemănătoare cu manevrele de creare a flotei petroliere fantomă a țării, inclusiv utilizarea unor companii opace și a unor nave atât de vechi încât, în mod normal, ar fi fost deja dezafectate.

În industria GNL, de câteva ori mai mică decât piața petrolului, este foarte neobișnuit ca un nume necunoscut să achiziționeze nave specializate care pot costa sute de milioane de dolari. În baza de date a Organizației Maritime Internaționale, cel puțin trei dintre navele-cisternă au, de asemenea, asiguratorii lor înscriși ca „necunoscuți” - o altă caracteristică a navelor din flota neagră.

„Există mai multe indicii care arată eforturile Rusiei de a crea o flotă întunecată pentru GNL”, a declarat Malte Humpert, fondator al Arctic Institute, un grup de reflecție cu sediul în Washington, D.C. Achiziția de transportoare mai vechi, transferul navelor de clasă de gheață către o entitate din Dubai și un număr record de permise pentru ruta maritimă nordică indică faptul că piesele „puzzle-ului flotei întunecate se așează la locul lor”.

Guvernul rus și Ministerul Energiei nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.

Europa va interzice re-exportul de GNL rusesc

Asya Energy este una dintre navele care au tras semnale de alarmă în industrie. În iunie, în timp ce militanții Houthi își intensificau atacurile asupra navelor comerciale din Marea Roșie, nava a navigat spre nord prin calea navigabilă nevătămată - devenind primul transportator de GNL care a traversat zona fierbinte din ianuarie.

Asya Energy, o navă în vârstă de 22 de ani care navighează sub pavilionul Palau, a primit numele actual în luna mai și, potrivit Equasis, este gestionată de Nur Global Shipping, o companie necunoscută în industrie și care funcționează la luxosul hotel Meydan, într-o zonă de liber schimb din Emiratele Arabe Unite care a fost criticată de oficiali pentru lipsa sa de transparență. Aceasta nu are niciun asigurător cunoscut.

Începând de joi, Asya Energy se îndrepta spre Marea Mediterană, conform datelor de urmărire a tancurilor compilate de Bloomberg. Acesta părea să nu fie încărcat și nu semnala nicio destinație specifică.

Nur, care, potrivit site-ului său, a intrat în sectorul energetic în 2022, a gestionat alte trei transportoare de GNL începând din aprilie - Pioneer, New Energy și Mulan - potrivit Equasis. Toate sunt deținute de companii cu sediul la adresa lui Nur. Asiguratorii a două dintre aceste tancuri sunt înregistrați ca necunoscuți, conform OMI.

Nur nu a răspuns apelurilor și e-mailurilor prin care i s-au solicitat comentarii.

Conform datelor Equasis, proprietatea a fost transferată separat către o societate numită White Fox Ship Management, cu sediul tot în Dubai, pentru patru nave de clasă de gheață construite recent. Rusia a aprobat recent navele - North Air, North Mountain, North Sky și North Way - pentru navigarea în Arctica în acest sezon estival.

North Way sosește în prezent la terminalul Zeebrugge din Belgia pentru a primi un transport de gaz rusesc, potrivit datelor portuare.

White Fox nu are un birou formal și își desfășoară activitatea de la un birou comun cu numeroase firme, potrivit unui oficial din clădirea în care este înregistrată societatea. Persoana a refuzat să ofere informații suplimentare, invocând o politică de confidențialitate a clienților.

Sancțiunile recente

Nu toate caracteristicile flotei petroliere rusești vor fi disponibile pentru o alternativă GNL. Combustibilul super-refrigerat necesită echipaje mai competente din punct de vedere tehnic și o tehnologie mai complexă, astfel încât există mai puține nave - ceea ce le face mai ușor de urmărit cu date prin satelit. În timp ce există 7 500 de petroliere de diferite dimensiuni care navighează în apele lumii, flota GNL reprezintă mai puțin de o zecime din aceasta.

Transbordarea - sau mutarea combustibilului de la o navă la alta - se poate face în ape deschise pentru petrol și este un mijloc obișnuit de mascare a originii acestuia. Acest lucru este mult mai dificil în cazul GNL, prin urmare Rusia a folosit până acum porturile europene pentru această manevră, deși restricțiile europene mai stricte înseamnă că acest lucru va fi imposibil începând cu luna martie a anului viitor.

Novatek PJSC are probabil mai multă experiență decât oricine în transferul GNL de la navă la navă, potrivit lui Humpert de la Institutul Arctic.

Astfel de transferuri „au loc în ancorajul Kildin la nord de Murmansk de ani de zile”, a adăugat el, referindu-se la portul rusesc de deasupra Cercului Polar Arctic. Anul trecut au avut loc 13 transferuri în acest ancoraj; între 1 ianuarie și 30 aprilie, au avut loc deja 10, a spus el.

Novatek nu a răspuns la solicitările de comentarii.

Rusia, în prezent al patrulea cel mai mare exportator de GNL, are toate motivele să își continue eforturile de a găsi rute alternative către piață. SUA au impus sancțiuni separate pentru a împiedica începerea exporturilor din Arctic LNG 2, o nouă instalație dezvoltată de Novatek, cel mai mare exportator de GNL din Rusia.

O flotă paralelă ar putea ocoli restricțiile și ar fi o lovitură pentru un domeniu-cheie în care sancțiunile occidentale au avut un impact imediat și tangibil, facilitând Moscovei susținerea economiei sale pe timp de război.

Nu este surprinzător faptul că Rusia recurge la construirea unei flote fantomă de GNL, la fel cum a asamblat o flotă fantomă de petrol pentru a eluda plafonarea prețului G7 și UE pentru exporturile de petrol rusesc”, a declarat Agathe Demarais, membru senior la Consiliul European pentru Relații Externe.

„Dorința Moscovei de a asambla flote fantomă servește la ilustrarea faptului că sancțiunile sunt un joc de whack-a-mole - odată ce o rețea de eludare a sancțiunilor este în funcțiune, autoritățile occidentale o vor viza și va fi apoi înlocuită cu o alta într-un joc fără sfârșit de-a șoarecele și pisica”. 

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite