Dobânda şi comisioanele, primele criterii după care se ghidează românii atunci când îşi aleg banca cu care vor lucra

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Dobânda, comisioanele aplicate, proximitatea faţă de locuinţă şi renumele băncii reprezintă cele mai importante aspecte pe care le iau în calcul românii când aleg să lucreze cu o bancă, potrivit unui studiu realizat în decembrie 2020 de IRES şi comandat de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).

Potrivit sursei citate, 85,3% dintre tinerii cu vârste între 18 şi 35 de ani, participanţţi la studiu, se declară interesaţi de posibilitatea de acces la servicii şi produse bancare la distanţă, prin canale digitale, în timp ce 60% dintre persoanele cu vârsta între 51-65 de ani consideră foarte important acest aspect.

De asemenea, aproximativ 71,7% dintre bărbaţi consideră foarte şi destul de importantă posibilitatea de acces la servicii şi produse bancare la distanţă, prin canale digitale, relevă rezultatele studiului "Digitalizarea sistemului bancar în percepţia românilor".

Pe de altă parte, 82% dintre respondenţi consideră că existenţa unei sucursale în apropiere este foarte importantă şi destul de importantă în ceea ce priveşte intenţia de a-şi deschide un cont bancar. Din analiza tuturor criteriilor expuse, pentru 79% dintre respondenţi sunt foarte şi destul de importante costurile serviciilor sau ale produselor contractate, iar pentru 69% este foarte importantă şi destul de importantă posibilitatea de acces la servicii şi produse bancare la distanţă, prin canale digitale.

Recomandarea serviciilor unei bănci de către prieteni sau familie este foarte importantă pentru 26% dintre respondenţi, fiind cotată aproape în mod similar cu recomandarea serviciilor de către un agent (27%).

Românii, mulţumiţi de serviciile bancare oferite de banci

Media generală acordată de românii care utilizează produse şi servicii bancare instituţiei de credit cu care lucrează cel mai mult este 8,54. Un procent de 80% dintre respondenţii care utilizează produse şi servicii bancare au acordat note între 8 şi 10 băncii cu care lucrează cel mai mult.

Astfel, 39% dintre utilizatorii de produse şi servicii bancare s-au declarat „foarte mulţumiţi" de relaţia pe care o au cu banca cu care lucrează cel mai mult şi au acordat nota 10, în timp ce 19% au acordat nota 9, iar 22% nota 8.

Relaţia clienţilor cu banca cu care lucrează cel mai mult a fost evaluată cu note de la 1, în care intră clienţii „foarte nemulţumiţi", la 10, unde clienţii s-au declarat "foarte mulţumiţi". În categoria clienţilor "foarte nemulţumiţi" intră 1% dintre respondenţi. 9% dintre clienţi au acordat nota 7, iar restul de 10% dintre respondenţi au acordat note mai mici.

Pe de altă parte, 62% dintre respondenţii care utilizează produse şi servicii financiare au declarat că lucrează cu o singură bancă, 29% apelează la serviciile a două instituţii de credit, 7% la trei bănci, în timp ce 2% dintre români interacţionează cu patru sau mai multe instituţii de credit. 66% dintre femei preferă să lucreze cu o singură bancă, în timp ce proporţia bărbaţilor este de 58,5%.

Peste 80% dintre respondenţii studiului şi-au exprimat acordul total privind afirmaţiile că angajaţii băncilor respectă mereu termenele privind solicitările depuse, au fost în măsură să soluţioneze toate problemele care au apărut, iar comportamentul angajaţilor băncii le inspiră încredere. Doar 1% dintre clienţi s-au aflat în dezacord total.

Un procent de peste 71 dintre clienţii chestionaţi au fost de acord total cu privire la faptul că serviciile bancare pot fi accesate cu uşurinţă de pe internet/mobil, toate serviciile de care au nevoie sunt disponibile la aceeaşi unitate bancară şi ar recomanda serviciile băncii rudelor, prietenilor şi cunoscuţilor.

La nivel naţional, 67% dintre români utilizează produse şi servicii bancare de orice fel: aproximativ 79% dintre utilizatorii de produse şi servicii bancare au declarat că utilizează un cont curent (inclusiv card de salariu), 16% au un împrumut de nevoi personale, 11% au un credit imobiliar/ipotecar în derulare, 36% deţin un card de credit (card de cumpărături), iar 7% dintre respondenţi au un overdraft.

La capitolul economisire, 14% dintre respondenţi au depozite bancare şi tot 14% au mizat pe conturile de economii. Un client poate utiliza simultan mai multe produse şi servicii bancare.

Sondajul de opinie a fost realizat pe un eşantion de 1.479 respondenţi adulţi, dintre care 1.158 sunt utilizatori de servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 2,8%. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite