Criza din tipografii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Criza din tipografii
Criza din tipografii

Presa scrisă este în declin, multe redacţii (din provincie) s-au închis şi sunt în pragul de a-şi pune lacăt pe uşi, volumul de publicitate se rostogoleşte, iar tirajul general scade zi de zi (Cu excepţia ziarelor „Adevărul“ şi „Click!“). Ultima verigă din lanţul trofic al printului, tipografiile, se confruntă cu pierderi financiare semnificative. Criza îşi face loc tot mai brutal în media autohtonă şi taie în... car

Şi cu toate astea, patru companii de presă, Adevărul Holding, Media Pro, Ringier şi Ring, investeasc masiv în tipografii. De ce acum, în criză? Mai întâi, trebuie precizat că investiţiile au început acum aproape doi ani, când cuvântul criză nu spunea nimic managerilor de presă. Şi când presa scrisă trăia fără grija încasărilor din publicitate.

După televiziune, ziarele şi revistele erau preferatele clienţilor de publicitate în anii trecuţi, acestea înregistrând creşteri ale bugetelor atrase, de la un an la altul, chiar şi de 20%. Zeci de titluri au văzut lumina zilei pe tarabele şi în chioşcurile de presă. La toate acestea se adaugă dezvoltarea rapidă a marilor retaileri pe piaţa românească - Metro, Carrefour, Real, Cora - care au comandat un volum mare de tipărituri. Agenda tipografiilor era atât de plină încât de multe ori se refuzau titluri la tipar. Nimeni nu a ştiut cum o să arate anul 2009. Astfel încât, pentru multe din casele de tipografie, investiţiile în retehnologizare sau noile achiziţii par a fi acum o mişcare riscantă.

Lupta pe piaţa tipăriturilor comerciale (afişe, cataloage, flayere, panouri publicitare) este la fel de crâncenă şi pare a se da între Infopress şi restul pieţei. Tocmai pentru că piaţa comercială se ridică la circa 40-50 de milioane de euro. Infopress, compania de origine islandeză, care şi-a vândut anul trecut operaţiunile din Bulgaria, tipăreşte în proporţie de 70% materiale promoţionale pentru Metro Cash&Carry, Praktiker, Real, Selgros sau Bricostore. La toate aceste comenzi comerciale se adaugă revistele trusturilor Ringier, Burda şi Sanoma Hearst.

Cititi mai multe despre acest subiect în numarul 15 al revistei Forbes România, din 5 octombrie pe piata.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite