Consultanţi: O soluţie la coronavirus ar putea fi amânarea sau eşalonarea la plată a impozitului pe profit, TVA şi taxe salariale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Companiile propun amânarea plăţii anumitor taxe
Companiile propun amânarea plăţii anumitor taxe

O amânare sau eşalonarea la plată a impozitului pe profit, a taxei pe valoarea adăugată, a impozitului pe venit şi a taxelor salariale ar putea reprezenta o soluţie sustenabilă pentru mediul de afaceri, în contextul epidemiei de coronavirus, este de părere compania de fiscalitate şi consultanţă în afaceri Cromwell Evan Global.

Potrivit companiei, incertitudea şi instabilitatea create de pandemie au poziţionat companiile româneşti în postura de a activa urgent planurile de riscuri şi de continuitate a afacerii (BCP – Business Continuity Plan). Unele au fost pregătite pentru o astfel de situaţie, altele sunt în căutarea acelor instrumente care le-ar permite continuarea activităţii în astfel de momente.

Este adevărat că o atenţie sporită este bine să fie acordată în această perioadă activării planurilor contingente din BCP, şi din planurile de risc dar la fel de importantă este analiza şi impactul politicilor fiscale pe care fiecare companie le are implementate. Se anticipează o scădere mai mult sau mai puţin pronunţată a afacerilor, în mod evident, anumite industrii urmând să fie mai mult afectate decât alte industrii, susţine compania.

„Într-un astfel de context macroeconomic, este esenţială păstrarea unei economii funcţionale atât la nivel macro, cât şi microeconomic, axată pe menţinerea unui nivel corespunzător de lichiditate în economie la un cost suportabil pentru toţi actorii din economie, pe asigurarea mentinerii veniturilor populatiei (indiferent daca acestia sunt salarizati sau persoane fizice autorizate) reprezentând poate factorul principal pentru relansarea consumului şi redresarea sectoarelor afectate.  Cu alte cuvinte, lipsa de venituri a populaţiei ar putea duce la o blocare a majorităţii sectoarelor economice, de la sistemul bancar, comerţ, logistică până la servicii care ar duce la blocarea altor sectoare auxiliare cu efect de bumerang asupra veniturilor la bugetul de stat (afectând, evident nu numai investiţiile guvernamentale, dar şi întregi sectoare esenţiale care sunt finanţate direct de bugetul de stat)”, arată punctul de vedere al companiei.

Autorităţile au comunicat că sunt în căutarea unor măsuri care să reducă impactul situaţiei actuale asupra economiei. O primă masură anunţată este amânarea la plată a taxelor şi impozitelor locale însă o astfel de măsură, în mod evident, nu poate reprezenta o soluţie pentru ceea ce se anticipează a fi impactul pe termen mediu sau scurt al situaţiei actuale, susţine Cromwell Evan Global. 

Potrivit companiei, rămân totuşi neabordate impozitul pe profit, taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe venit şi taxele salariale şi nu numai. O amânare sau eşalonarea la plată a unora din aceste taxe şi impozite ar putea reprezenta o soluţie sustenabilă pentru îmbunătaţirea capitalului de lucru al companiilor şi pentru evitarea blocajelor la plată şi intrarea în insolvenţă, sunt de părere consultanţii.

„Trecem prin momente în care dialogul deschis dintre autorităţi şi mediul de afaceri este absolut esenţial. Este îmbucurător faptul că autorităţile în aceste momente transmit mesajul că sunt deschise dialogului astfel încât împreună să putem adresa potenţialul impact într-un mod eficient şi aplicat.

Credem că aceste măsuri ar trebui să aibă la bază un criteriu esenţial cu impact direct asupra companiilor şi al economiei, respectiv menţinerea de lichidităţi în economie, evitarea blocajelor la plată, menţinerea locurilor de muncă”, afirmă Cromwell Evan Global.

În acest context, impactul major atât asupra lichidităţilor companiilor, cât şi asupra bugetului de stat provine din valoarea taxelor şi impozitelor salariale şi a taxei pe valoarea adăugată. Compania reaminteşte una din măsurile fiscale deja implementate în trecut în materie de TVA, respectiv sistemul de TVA la încasare.

În câteva cuvinte, acest sistem presupune că obligaţia de declarare şi plată TVA către bugetul de stat intervine la momentul încasării facturilor de la clienţi. Implicit, dreptul de deducere TVA în cazul achiziţiilor intervine la momentul plăţii facturilor către furnizori. Un astfel de sistem este extrem de benefic întrucât are un impact direct strict asupra cash flow-ului companiilor deoarece contravaloarea TVA din facturi nu reprezintă niciun venit şi nicio cheltuială, fiind doar o taxă datorată bugetului de stat.

În prezent, acest sistem poate fi implementat doar de IMM-urile a căror cifră de afaceri nu depăşeşte suma de 2.250.000 lei (aproape 500.000 EUR). Totuşi, considerând contextul actual, extinderea posibilităţii aplicării acestui sistem la nivelul tuturor contribuabililor, persoane juridice, din România ar putea, pe de o parte, să diminueze impactul în cashflow al acestora, iar considerând că platforma este deja aplicabilă anumitor contribuabili, considerăm că extinderea acestui sistem ar putea fi realizat fără impedimente la nivelul autorităţilor, fiind uşor de implementat, astfel încât obiectivul final să rămână continuarea încasărilor din TVA la bugetul de stat şi evitarea blocajului la nivel de companii.

„Cu siguranţă multe alte măsuri trebuie sa fie luate în considerare, mai ales având în vedere flexibilitatea demonstrată de Comisia Europeană în ceea ce priveşte deficitul bugetar la nivel de ţară, precum şi ridicarea limitărilor cu privire la ajutoarele de stat pentru statele membre. La nivel European există deja exemple de state care au anunţat o serie de măsuri fiscale extrem de agresive în sensul impulsionării economiilor proprii, precum Germania. Desigur România nu va putea să importe mutatis mutandis măsurile implementate de alte state, întrucât economia fiecărui stat are elementele sale specifice, însă, cu siguranţă guvernul în colaborare cu mediul de afaceri din România va putea identifica acele masuri potrivite pentru economia românească.  Spre exemplu, considerăm că Banca Naţională a României va fi unul din actorii principali în perioada imediat următoare având o responsabilitate uriaşă nu numai în ceea ce priveşte rata dobânzii de referinţă sau valoarea monedei naţionale în raport cu alte valute, ci şi în rolul său de regulator al sistemului bancar. De asemenea, statul va trebui să crească volumul proiectelor investiţionale”, afirmă Cromwell Evan Global.

Dar această perioadă nu poate fi în întregime trecută în sarcina autorităţilor, potrivit consultanţilor. Mediul privat va trebui să dea dovadă de maturitate şi responsabilitate financiară prin reducerea inteligentă a costurilor, managementul eficient al capitalului de lucru şi analiza investiţiilor, dar şi a politicii de dividende în special a distribuirii lor şi a politicilor de finanţare. Măsurile pe care companiile le vor implementa în acest context trebuie să fie analizate având în vedere efectele pe termen lung şi costuri. Cu alte cuvinte, măsurile care pot părea eficiente financiar pe termen scurt se pot dovedi ineficiente şi extrem de costisitoare pe termen lung.

„Aceste circumstanţe ne vor testa, fără îndoială, maturitatea şi hotărârea ca ţară. Credem însă că un dialog deschis între autorităţile guvernamentale şi sectorul privat va duce la identificarea măsurilor financiare şi fiscale corecte şi reprezintă, în viziunea noastră, singura soluţie pentru a sprijini economia în drumul greu spre revenire.  Dar acest dialog trebuie să înceapă acum!”, conchide Cromwell Evan Global, într-un punct de vedere realizat de Oana-Mihaela Motoi, Managing Partner, Iuliana Andronache, Partner, şi Diana Neagu, Partner.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite