Cel puţin un spaţiu de birouri din Capitală s-a eliberat în fiecare zi de la debutul pandemiei de coronavirus

0
Publicat:
Ultima actualizare:
cladiri birouri FOTO Asociaţia Investitorilor în Real Estate

Piaţa de birouri traversează una dintre cele mai mari provocări din istorie, fiind marcată de schimbări majore încă de la debutul pandemiei de coronavirus, arată o analiză realizată de agenţia de consultanţă imobiliară 24REAL.

De la modul în care angajaţii lucrează astăzi în companii, cu suprafeţe închiriate tot mai mici, pe fondul mutării temporare a activităţii în regim remote sau work-from-home, până la eliberarea completă a spaţiilor de lucru, criza generată de COVID-19 a condus la recalibrarea tot mai multor spaţii din clădirile de birouri, estimarea 24REAL fiind că în următoarele luni între 20-30% din suprafaţa totală a birourilor ocupate s-ar putea elibera.

„În fiecare zi se eliberează câte un spaţiu de birouri, lucru care nu se întâmpla înainte de criza sanitară care a schimbat percepţia de lucru în multe companii. Chiriaşii care părăsesc aceste spaţii fie au angajaţi care pot lucra remote (de acasă, inclusiv), fie optează pentru o optimizare a costurilor în spaţii mai mici, cu suprafeţe adaptate nevoilor din următoarele luni. Vedem această direcţie ca o tendinţă temporară, de până la un an de zile, dar cu certitudine vorbim de o reconfigurare a pieţei de birouri în aceste 12 luni. Chiar şi în acest proces de reconfigurare, avem clienţi interesaţi mai mult ca oricând de achiziţia unor proiecte de birouri de dimensiuni mai mici (800 – 1.000 mp) pentru a renunţa la chirie şi a deveni proprietari pe spaţiile respective. Costul unui astfel de proiect, în centrul Bucureştiului, poate porni de la 1,5 milioane de euro”, a declarat Constantin Căpraru, managing partner 24REAL.

În ceea ce priveşte cererea, specialiştii au observat o creştere a interesului pentru clădiri de birouri din partea companiilor IT, servicii poştale, respectiv zona de ticketing (aviaţie), companii care optează în cea mai mare parte pentru locaţii în zona Pipera.

„Avem clienţi din domeniile IT, servicii poştale, mobilier (showroom), ticketing (turism) sau servicii financiare interesate de extinderea spaţiului de lucru sau de relocări în spaţii mai generoase, în medie aceste companii căutând spaţii cu 30-50% mai mari”, a adăugat Constantin Căpraru.

100.000 mp tranzacţionaţi în primul semestru, jumătate din volumul întregistrat în S1 2019

Conform datelor 24REAL, în prima jumătate a acestui an s-au tranzacţionat circa 100.000 mp spaţii de birouri, un volum cu aproximativ 50% mai mic faţă de cel înregistrat în S1 2019.

„Prima jumătate a anului a stat sub semnul incertitudinii, dictată de evoluţia pandemiei şi a măsurilor Guvernului care au blocat orice planuri pentru companiile prezente pe plan local – dacă unii chiriaşi şi-au continuat activitatea într-un regim normal, mulţi au optat pentru facilitarea lucrului de acasă pentru angajaţii lor, fapt ce a condus la eliberare temporară a spaţiilor de birouri, iar în anumite cazuri şi cu o amânare de plată a costurilor de închiriere, respectiv o diminuare a tarifelor cu chiria pe o perioadă de câteva luni. Ne aşteptăm ca în următoarele luni să se normalizeze acest lucru, dar totul va fi în legătură directă şi cu evoluţia cazurilor de COVID-19 de pe teritoriul României. Suntem optimişti, însă, şi avem semnale din piaţă că volumele de spaţii de birouri tranzacţionate până la sfarşitul anului să recupereze din decalajul suferit în prima jumătate a lui 2020”, a adăugat Constantin Căpraru.

Pentru 2020, 24REAL estimează un volum total de tranzacţionare pe piaţa de birouri de aproximativ 200.000 mp.

Creştere de până la 50% a costurilor de mentenanţă în clădirile de birouri

Costurile de mentenanţă ale clădirilor de birouri au crescut, în medie, cu 30-50% în ultimele şase luni, iar acest lucru se datorează în special cheltuielilor mai mari cu utilităţile, a creşterii salariilor din domeniu, cât şi unei întreţineri mai riguroase a clădirilor, ca urmare a măsurilor de prevenire a COVID-19, fapt ce a determinat proprietarii de clădiri de birouri să investească sume foarte mari în dotarea clădirilor cu echipamente de ultimă generaţie, respectiv soluţii de dezinfectare profesionale.

„Vorbim despre creşteri semnificative în ceea ce priveşte costurile de facility şi property management ale clădirilor de birouri, de până la 50% în ultimele 6 luni, sume care se transferă direct către chiriaşi. Dacă la sfârşitul anului trecut costurile de mentenanţă se situau între 2,5 - 3 EUR/mp în Bucureşti, astăzi vorbim şi de peste 4 EUR/mp, tendinţa fiind una de creştere a acestor valori în perioada următoare”, a punctat Constantin Căpraru.

În ceea ce priveste chiriile, specialiştii 24REAL estimează posibilitatea unor scăderi ale chiriilor pe perioada verii de până la 10%. În prezent, chiriile pentru clădirile moderne de birouri se situează şi la sub 10 EUR/mp în zonele Pipera, Preciziei sau în sudul Capitalei şi pot depăşi chiar 21 EUR/mp în zona Victoriei – Buzeşti.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite