Firmele de închirieri se tem că nu îşi vor recupera cele peste 400 de avioane din Rusia. „Am putea asista la cel mai mare furt de aeronave din istoria aviaţiei”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Shutterstock
FOTO: Shutterstock

Pe măsură ce se apropie termenul limită de 28 martie până la care operatorii aerieni ruşi ar trebui să returneze peste 400 de avioane închiriate, în valoare de aproape 10 miliarde de dolari, firmele străine de închirieri se tem că nu le vor mai recupera, relatează Reuters.

Cele mai multe dintre avioane încă zboară pe rute interne ruseşti, spune compania de consultanţă IBA, deşi Bermude şi Irlanda – unde sunt înmatriculate majoritatea avioanelor respective – au suspendat certificatele de navigabilitate, ceea ce înseamnă de obicei că ar trebui să fie consemnate la sol.

Aviaţia a fost o victimă de afaceri timpurie a invaziei Rusiei în Ucraina, deoarece Occidentul şi Rusia au impus interdicţii în spaţiul aerian.

Acum, locatorii se confruntă cu deprecieri mari sau cu o luptă lungă pentru asigurări, pe măsură ce termenul limită de 28 martie se apropie, pentru rezilierea contractelor de leasing de avioane, sub sancţiunile Uniunii Europene.

„Mă tem că vom asista la cel mai mare furt de aeronave din istoria aviaţiei civile comerciale”, a declarat Volodimir Bilotkaci, profesor asociat de management al transportului aerian la Institutul de Tehnologie din Singapore.

Înregistrarea dublă nu este permisă conform regulilor internaţionale, dar Rusia a mutat deja mai mult de jumătate din aeronavele deţinute de străini în propriul registru, după ce a adoptat o lege care permite acest lucru, a anunţat miercuri guvernul rus.

Guvernul a mai spus că 78 de avioane închiriate transportatorilor ruşi au fost confiscate în străinătate şi nu vor zbura înapoi în Rusia, a anunţat marţi agenţia de presă Interfax.

Principalul locator de avioane Avolon a reziliat toate contractele de închiriere ale companiilor aeriene ruse şi a reposedat patru dintre cele 14 aeronave închiriate unor companii aeriene ruse din afara ţării, a declarat vineri o sursă familiarizată cu problema. 

Nu este clar dacă cele patru avioane fac parte din cele 78 raportate de Moscova.

Deşi avioanele sunt asigurate, natura şi amploarea fără precedent a potenţialelor pierderi va însemna probabil ani de litigii între locatori şi asigurători, înainte de luarea oricăror decizii privind plăţile, spun analiştii.

Conform datelor Reuters, chiar dacă avioanele sunt reposedate, valoarea recuperabilă ar fi pusă sub semnul întrebării, deoarece aeronavele trebuie să aibă înregistrări precise de întreţinere pentru a se asigura că au fost echipate cu componente autentice, urmăribile – un alt domeniu vizat de sancţiunile occidentale împotriva Rusiei.

Deşi valoarea totală a avioanelor este uriaşă, impactul asupra firmelor individuale de leasing poate fi încă gestionabil, chiar dacă sunt necesare reduceri de valoare, deoarece aeronavele închiriate companiilor aeriene ruse reprezintă mai puţin de 10% din portofoliile majorităţii firmelor de leasing.

„Nu vor paraliza aceste afaceri”, a spus Brad Dailey, director la Alton Aviation Consultancy, care a lucrat anterior la gigantul de leasing din Irlanda AerCap Holdings (AER.N).

„Ceea ce se face, în opinia mea, este că se schimbă potenţialul viitor al pieţei Rusiei”, a spus el.

Acoperirea pierderilor

Unele companii aeriene private şi-au arătat disponibilitatea de a preda avioanele locatorilor, deşi nu este clar dacă guvernul rus va aproba tranzacţiile.

Compania rusă UTair Airlines (UTAR.MM) a declarat pe 14 martie că va retrage din serviciu toate cele nouă avioane Boeing (BA.N) 737 NG închiriate, invocând cerinţele proprietarului, o mişcare care ar putea păstra relaţiile pe termen mai lung după încheierea sancţiunilor.

Aceste avioane nu au mai zburat de la acel anunţ, dar rămân în Rusia, arată datele de pe site-ul de urmărire a zborurilor FlightRadar24.

În unele cazuri, locatorii au depozite de garanţie care ar putea fi reţinute şi ar putea ajuta la acoperirea unei părţi din orice pierderi – dar totuşi doar o fracţiune din valoarea unui avion.

De exemplu, un depozit de garanţie pentru un avion cu caroserie îngustă în valoare de 20 de milioane de dolari ar putea fi de aproximativ 450.000 de dolari, echivalentul a trei luni de chirie, a spus Dailey de la Alton.

Agenţia de rating KBRA a spus că depozitele de garanţie variază în general între una şi patru luni de chirie, în funcţie de evaluarea creditului companiei aeriene care închiriază avionul.

Transportatorul naţional rus Aeroflot (AFLT.MM) a fost considerat cel mai bun risc de credit înainte de invazie, au spus surse din industrie, deşi această evaluare nu se mai aplică după decizia Moscovei de a-şi înregistra avioanele în Rusia.

În total, Rusia are 35 de transportatori aerieni, dintre care 15 reprezintă 95% din traficul aerian rus.

Uniunea Europeană a interzis zborurile operatorilor aerieni din Rusia pe teritoriul său, iar apoi Moscova a luat o decizie în oglindă. Blocarea rutelor înseamnă probleme pentru ruşii care îşi făceau anterior concedii în străinătate.

Cel mai mare operator aerian din Rusia este Aeroflot, deţinut de stat.

Acesta este urmat de S7 Airlines, Rossiya Airlines (subsidiară Aeroflot), UTair Aviation, Ural Airlines, Pobeda (subsidiară Aeroflot), Globus Airlines (zboară pentru S7 Airlines), Azur Air şi Norwind Airlines. Cele mai mari companii de leasing aerian din lume sunt AerCap, GECAS, Avolon etc.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite