Black Friday. Cine face jocurile în piaţă: cele mai profitabile companii
0Afacerile comercianţilor de electronice şi electrocasnice ar putea depăşi, în acest an, pragul de 2 miliarde de euro (9,5 miliarde de lei), pe fondul apetitului românilor pentru achiziţii cu ocazia Black Friday şi a sezonului de shopping de Crăciun, arată o analiză realizată de KeysFin, care punctează şi cele mai profitabile companii.
Anul trecut, cifra de afaceri din acest sector a crescut cu 21% faţă de anul 2016, la 8,35 miliarde de lei, şi cu 120% faţă de cea înregistrată în urmă cu cinci ani.
Potrivit analiştilor de la KeysFin, retailul românesc îşi pune mari speranţe în Black Friday, momentul din an în care se înregistrează cele mai mari vânzări, atât în magazine cât mai ales în online. "Sărbătoarea cumpărăturilor a prins excelent în România, devenind deja o tradiţie. În 2018, pe fondul creşterilor salariale şi al extinderii gamei de oferte, estimăm un maxim al cifrei de afaceri sectoriale”.
Analiza KeysFin, care a luat în calcul evoluţia firmelor al cărui domeniu principal de activitate îl reprezintă comerţul cu amănuntul al articolelor şi aparatelor electrocasnice, în magazine specializate (CAEN 4754) arată că această piaţă este una extrem de concentrată, existând cinci firme care generează 93% din totalul cifrei de afaceri la nivel national.
"Comerţul de electronice şi electrocasnice este unul foarte bine închegat în jurul unor investitori majori. Astfel, deşi există peste 600 de companii la nivel naţional, prea puţine dintre acestea reuşesc să reziste în faţa marilor jucători. Aşa se explică de ce numărul firmelor a scăzut anul trecut cu 8% faţă de 2016 şi cu 15% faţă de 2013. Estimăm că procesul de consolidare va continua, investiţiile majore în reţelele de magazine, în logistică în general şi mai ales în segmentul online, urmând să contribuie la coagularea pieţei”, afirmă analiştii.
Potrivit datelor din 2017, liderul pieţei este DANTE INTERNATIONAL SA (emag) cu o cifră de afaceri de 3,31 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 39,7% din totalul business-ului la nivel naţional). În topul celor mai importanţi retaileri urmează ALTEX ROMANIA SRL, cu afaceri de 3,28 miliarde lei (39,4%), FLANCO RETAIL SA (afaceri de 983 milioane de lei, 11,8% din total), EURO GSM IMPEX SRL (113 milioane de lei, 1,4% din total) şi GORENJE ROMANIA SRL (77,6 milioane de lei, 0,9% din total).
În condiţiile în care DANTE INTERNATIONAL SA (emag) s-a concentrat pe investiţii semnificative, anunţând recent lansarea celui mai mare depozit din România, titlul de cea mai profitabilă companie a revenit ALTEX ROMANIA SRL, cu un profit de 48,7 mil. lei.
Clasamentul celor mai profitabile firme din sector este completat de DOMO SRL (6,4 mil. lei), FLANCO RETAIL SA (5,2 mil. lei), NORDIC ROMAR SRL (4,9 mil. lei), EURO GSM IMPEX SRL (4,3 mil. lei). Împreună, cele mai profitabile 5 companii au generat 70,3% din profitul total al pieţei.
BUCUREŞTI, POLUL RETAILULUI ROMÂNESC
Analiza KeysFin arată că, din punct de vedere regional, Capitala şi Ilfov-ul atrag cele mai mari afaceri din acest sector, de peste 7,7 miliarde de lei în 2017. La mare distanţă urmează Cluj (127,8 milioane de lei), Botoşani (56,4 milioane de lei) şi Constanţa (50,6 milioane de lei). Împreună primele 5 judeţe au generat peste 95% din cifra de afaceri totală.
"Bucureşti-Ilfov are cea mai vastă reţea de magazine, menită să acopere o cerere incomparabilă cu cea din celelalte regiuni ale ţării. Salariile mai mari, nivelul de trai din Bucureşti şi investiţiile majore în logistică şi publicitate au influenţat semnificativ această focalizare a business-ului de profil”, explică analiştii.
Şi forţa de muncă urmează acelaşi tipar, în Capitală fiind cei mai mulţi angajaţi. Altex este lider la acest capitol, cu 2.995 angajaţi, urmată de DANTE INTERNATIONAL SA (1.990 angajaţi), FLANCO RETAIL SA (1.509 angajaţi), EURO GSM IMPEX SRL (245 angajaţi) şi NORDIC ROMAR SRL (221 de angajaţi).
Datele statistice arată că numărul de angajaţi din acest sector a crescut cu 10,5% faţă de 2016 şi cu aproape o treime faţă de 2016, la 8.800 de angajaţi în 2017. Interesant este şi faptul că costul mediu per angajat a crescut mult mai rapid decât productivitatea muncii, cu 18,3% faţă de 2016 şi cu aproape 80% faţă de 2013.
"În acest sector, productivitatea muncii este de circa 900.000 de lei per angajat, una dintre cele mai mari din economie, un semnal foarte clar al nivelului de eficienţă din acest sector. Iar productivitatea muncii continuă să crească, cu 10% faţă de 2016 şi cu 70% faţă de 2013”, arată analiza KeysFin.
ELECTRORETAILUL, PLIN DE PROVOCĂRI
Chiar dacă este unul dintre cele mai dinamice şi active domenii ale economiei, comerţul cu electronice şi electrocasnice nu este scutit de probleme. Plăţile restante au crescut în 2017 cu 155% faţă de 2016, iar cele faţă de furnizori au reprezentat 85% din total.
Pe de altă parte, lichiditatea pieţei s-a îmbunătăţit, perioada medie de încasare a creanţelor, de 18 zile, fiind una dintre cele mai bune din economie, mult sub media sectorului de comerţ din care face parte, de aproximativ 60 de zile. În privinţa comportamentului de plată, perioada medie de plată a datoriilor este de 117 zile, puţin peste media sectorul din care face parte.
"Chiar dacă lucrurile se mişcă mai bine decât în alte sectoare, şi în acest segment blocajul financiar este la ordinea zilei. Creditul furnizor este practicat la scară amplă, cu consecinţele sale negative, iar multe companii mici se zbat la limita supravieţuirii. Nu este exclus ca 2019 să aducă o rarefiere a mediului de business, în condiţiile în care multe dintre companii sunt nebancabile, adică nu întrunesc condiţiile pentru a accesa credite. Fără resurse financiare, multe dintre aceste firme nu vor mai putea trăi doar din rulajul de marfă, iar de câştigat vor avea marii jucătorii, care îşi vor extinde şi mai mult cotele de piaţă”, estimează analiştii.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN 4754 – Comerţul cu amănuntul al articolelor şi aparatelor electrocasnice, în magazine specializate. Date extrase în octombrie 2018. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puţin 5 ani.