„Solidaritate“ bancară pe timp de criză. Cum ţi se amână, de fapt, ratele: O lună iertat, a doua „îngropat“

„Solidaritate“ bancară pe timp de criză. Cum ţi se amână, de fapt, ratele: O lună iertat, a doua „îngropat“

FOTO Profimedia

Băncile din România s-au grăbit să anunţe că amână ratele românilor în vreme de criză, ca exerciţiu de imagine, însă măsura poate ascunde şi un cadou otrăvit: rate cumulate sau plăţi mai mari imediat după ce trece criza.

Ştiri pe aceeaşi temă

Criza cauzată de coronavirus a făcut ca alte state să-şi ajute cetăţenii, prin amânarea plăţii ratelor la bănci. În România, sistemul bancar nu a venit cu o practică unitară, iar fiecare bancă a trebuit să-şi sprijine clienţii aşa cum s-a priceput.

Ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu, declara că a avut discuţii cu sistemul bancar şi a cerut reprezentanţilor acestuia să găsească soluţii pentru amânarea, timp de două-trei luni, a plăţii ratelor.

Cu toate acestea, Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au lăsat băncile să decidă fiecare cum sprijină clienţii. „Instituţiile bancare caută soluţiile tehnice individuale şi legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare”, au afirmat cele două instituţii într-un comunicat.

Problemele de comunicare din sistem au fost descrise involuntar şi de Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului Băncii Naţionale, care a spus că „există o înţelegere la nivelul întregului sistem bancar”, care se traduce prin faptul că „fiecare bancă îşi face propriul program, urmând să anunţe clienţii şi debitorii”.

Băncile comerciale au solicitat BNR modificarea cadrului de reglementare în privinţa amânării plăţii unor credite, însă până când va fi făcută o analiză completă ele pot lua decizii individuale, caz cu caz.

Drept urmare, în ultimele zile, băncile s-au întrecut în anunţuri prin care le transmit clienţilor că le amână plata ratelor la bancă. Ce-a ieşit a fost că unele bănci au găsit soluţii să le dea o gură de oxigen împrumutaţilor, însă altele, cel mai probabil, vor reuşi doar să-i împovăreze după ce trece criza.

Noi presupunem că cei care sunt bun-platnici şi au resursele financiare vor plăti.
 
reprezentant CEC Bank

CEC Bank: Rată dublă luna viitoare

CEC Bank a anunţat luni că este pregătită să susţină amânarea pentru 30 de zile a plăţii ratelor la toate creditele acordate persoanelor fizice. Banca nu va considera că există o întârziere dacă anumiţi clienţi nu vor putea să se deplaseze la bancă. Astfel, clienţii persoane fizice vor putea să-şi plătească ratele oricând, în termen de maximum 30 de zile de la scadenţă. Pentru perioada de amânare de 30 de zile, nu se vor aplica penalităţi, iar clienţii nu vor fi raportaţi la Biroul de Credit. Durata contractului va rămâne neschimbată, deci nu va fi necesară semnarea unor acte adiţionale. Măsura este valabilă pentru toate creditele: pentru locuinţe, pentru consum sau pentru limite de credit prin carduri.

Cu toate acestea, la următoarea scadenţă, clienţii CEC Bank vor trebui să plătească deodată toată suma datorată, şi cea la zi, şi cea amânată, ceea ce va însemna o presiune financiară asupra bugetului personal. CEC nu a oferit clienţilor o soluţie de eşalonare la plată a ratelor amânate. Banca ne-a explicat că este vorba despre o situaţie atipică, în contextul în care a fost declarată starea de urgenţă, iar amânarea plăţii ratelor este o măsură luată pentru a preveni răspândirea acestui virus, astfel încât cetăţenii să nu se deplaseze în spaţiul public foarte mult. CEC Bank are clienţi în principal în mediul rural, unde plata ratelor se face preponderent cu bani cash, prin deplasare la bancă.

„Nu înseamnă o reeşalonare. Noi presupunem că cei care sunt bun-platnici şi au resursele financiare vor plăti. Nu e nevoie să reeşalonezi în 2-3 bucăţi o rată. Ne asumăm buna credinţă a cetăţenilor şi a clienţilor noştri că de fapt nu îşi plătesc rata pentru că nu vor, ci pur şi simplu pentru că se află într-o situaţie atipică şi nu pot să vină sau să disponibilizeze banii respectivi”, ne-au spus reprezentanţi ai băncii.

De altfel, banca a îndemnat clienţii să îşi ramburseze ratele chiar şi în această perioadă, având în vedere că la următoarea scadenţă vor avea o presiune mai mare asupra bugetului, având de rambursat şi rata amânată, şi rata scadentă din luna respectivă.

Întrebaţi ce vor face dacă anumiţi clienţi nu vor putea plăti ratele bancare cumulate, reprezentanţii băncii ne-au spus că îşi vor adapta măsurile, la fel ca în cazul în care autorităţile decid să prelungească starea de urgenţă dincolo de cele 30 de zile anunţate.

Şi Banca Românească amână plăţi

Banca Românească a anunţat o soluţie similară cu cea a CEC Bank. Mai precis, pentru credite ipotecare, de consum cu ipotecă sau nevoi personale, plata ratelor poate fi amânată, dar pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată. Pentru clienţii care deţin un card de credit, banca extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de graţie. „Adevărul” a întrebat şi reprezentanţii Băncii Româneşti cum şi când vor fi rambursate ratele amânate, însă nu am primit un răspuns până la închiderea ediţiei.

BCR încă analizează cum se rambursează

Banca Comercială România a anunţat că poate acorda clienţilor care nu-şi pot plăti ratele trei soluţii: 1. perioadă de graţie de trei luni la plata ratelor de credit, 2. reducerea ratei la credit pe o perioadă limitată de timp, 3. extinderea perioadei de derulare a creditului, pentru a diminua suma lunară de plată.

Reprezentanţi ai BCR ne-au declarat că încă au în analiză un pachet de măsuri, însă ratele amânate fie ar putea fi redistribuite pe restul de plată, ceea ce ar însemna creşterea ratei, fie ele vor fi mutate, cel mai probabil cu decalarea graficului de plată.

BCR ne-a transmis că nu este o soluţie plata cumulată a ratelor amânate. „Ne gândim la o soluţie care să nu impacteze clientul pe viitor, adică după ce se termină perioada de criză – de o lună, două, trei, cât o dura – ca el să fie afectat fie de dobândă, fie de o rată mult mai mare. Asta nu e o soluţie fezabilă, ci o soluţie de moment, pentru că, după, îl omori pe client”, ne-au spus aceştia.

Mai curând mai iei o gură de oxigen şi mai dai rate la final, când ai o situaţie de-asta.

reprezentant Raiffeisen Bank

Raiffeisen mută ratele la final

Raiffeisen Bank a transmis că acei clienţi persoane fizice care au credite în derulare au, majoritatea, posibilitatea prevăzută deja în contracte de a opta pentru o amânare de până la 3 luni la plata ratelor. Totodată, pentru clienţii care nu au o astfel de opţiune, dar au dificultăţi temporare la plata ratelor, banca a anunţat că va găsi soluţii individualizate.

Reprezentanţi ai băncii ne-au transmis că ratele amânate vor fi mutate pur şi simplu la finalul perioadei de creditare. „Nu se eşalonează. În loc să terminaţi în mai, terminaţi în iulie. Graficul de rambursare se mută cu totul, ca să nu reeşalonăm după şi să împovărăm oamenii. Mai curând mai iei o gură de oxigen şi mai dai rate la final, când ai o situaţie de-asta”, ne-au spus aceştia.

Alte bănci au fost mai timide

Banca Transilvania a luat măsuri doar pentru clienţii care deţin carduri de credit şi i-a notificat că va fi extinsă perioada de graţie a plăţii aferente acestora. Instituţia a comunicat într-un mesaj transmis clienţilor care deţin astfel de carduri următoarele: „Dorim să te scutim de drumuri la bancă şi extindem perioada de graţie la cardul tău până în luna mai. Astfel, nu mai ai obligaţie de plată în lunile martie şi aprilie. Prima obligaţie de plată o vei avea între 1 şi 25 mai”. Acest lucru poate fi de asemenea un fruct otrăvit. Băncile care le acordă clienţilor o perioadă de graţie îndelungată la cardul de credit le oferă şansa celor necumpătaţi să se întindă mai mult decât le permite plapuma. Drept urmare, când va veni ziua plăţii, cheltuielile în plus se vor resimţi mai usturător.

BRD - Groupe Societe Generale a decis să renunţe la unele comisioane pentru anumite plăţi făcute online.

Şi ING Bank pregăteşte măsuri pentru susţinerea clienţilor, conform surselor noastre. Totodată, şi o instituţie financiară nebancară a decis să amâne plata ratelor.

IFN Extra Finance a anunţat că amână cu 15 zile scadenţele clienţilor săi, cu costuri zero.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările