România riscă să piardă fonduri europene de 80,5 milioane de euro. Cum s-a ajuns în această situaţie

România riscă să piardă fonduri europene de 80,5 milioane de euro. Cum s-a ajuns în această situaţie

România riscă să piardă fonduri europene de 80,5 milioane de euro, dacă ANOFM nu dezvoltă relaţia cu angajatorii pentru modernizarea pieţei forţei de muncă, Comisia Europeană aşteptând depunerea proiectelor încă de la jumătatea anului trecut.

Concret, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) a avut în responsabilitate îndeplinirea unor condiţionalităţi ex-ante tematice 8.1 şi 8.3 referitoare la existenţa şi punerea în aplicare a Strategiei de Ocupare şi a Strategiei Serviciului Public de Ocupare, precum şi condiţionalitatea 8.6 referitoare la existenţa unui cadru politic strategic pentru promovarea ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, inclusiv prin executarea garanţiei pentru tineret.
 
În legătură cu aceste condiţionalităţi, Comisia Europeană a avertizat în numeroase rânduri că, în cazul în care ANOFM nu crează o platformă fezabilă de asigurare a relaţiei cu angajatorii şi proceduri de lucru şi mecanisme eficiente este pusă în pericol alocarea financiară pe următoarea perioadă de programare destinată serviciului public de ocupare.
 
Amânări peste amânări
 
Iată cum s-a ajuns aici: AM POCU a lansat încă din 16 martie 2018 apelul non-competitiv, la care ANOFM trebuia să aplice până la 11 iunie 2018. 
 
În 24 mai 2018, beneficiarul ANOFM a transmis proiectul INCLUDDIS care a fost respins în etapa de conformitate administrativă şi eligibilitate, dar ANOFM nu l-a refăcut şi nu l-a mai depus, cerând în schimb prelungirea termenului de depunere până la 30 septembrie 2018. Ulterior, Agenţia a cerut o altă prelungire, până la 30 noiembrie 2018. Din cauza timpului scurt care rămânea până la sfârşitul anului, alocarea apelului, de 118,3 milioane de euro a fost redusă la 55 milioane de euro. La solicitarea ANOFM, AM POCU a modificat apelul, incluzând şi Agenţiile judeţene (AJOFM) ca beneficiari eligibili.
 
Tot la solicitarea ANOFM, termenul a fost prelungit din nou, până la 31 decembrie 2018, apoi până la 28 februarie 2019, ulterior până la 30 aprilie 2019.
 
Pentru a veni în sprijinul Agenţiei de forţă de muncă, la 27 martie 2019, Am POCU a modificat şi Grila de evaluare şi selecţie tehnico-financiară anexă la Ghidul Solicitantului „Modernizarea instituţiilor pieţei forţei de muncă (SPO)”.
 
Abia la 19 aprilie 2019, ANOFM a transmis proiectul STRATEG, în valoare de 3 milioane de lei, care vizează doar componenta recomandărilor de ţară. În aceaşi zi, Autoritatea de Management (AM POCU) a publicat ghidul solicitantului, alocarea financiară fiind de 80,5 milioane de euro, rezultată din diferenţa dintre alocarea disponibilă anul trecut (118,3 milioane de euro) şi alocarea rămasă în urma celei de-a doua amânări solicitată de ANOFM, la care s-au adăugat o majorare ţinând cont de posibilitatea de supracontractare prevăzută de OUG 40/2015.
 
În prezent, Autoritatea de Management a postat în dezbatere publică ghidul solicitantului „Modernizarea instituţiilor pieţei forţei de muncă”, care are drept beneficiari agenţiile judeţene (AJOFM), dar ANOFM a transmis o adresă prin care cere scoaterea unor activităţi eligibile din conţinutul ghidului, ceea ce va duce la o altă amânare.
 
„AM se află în imposibilitatea de  a lansa acest ghid, pentru că are obligativitatea asigurării îndeplinirii indicatorilor de program prin intermediul lansărilor pe care le are în vedere. În plus, cu toate că AM a aprobat toate fişele de proiecte ale ANOFM până la data închiderii apelului nu au fost depuse proiectele în sistemul informatic MySMIS şi nici nu a mai solicitat o altă prelungire de apel”, au declarat pentru „Adevărul” surse apropiate discuţiilor.
 
Comisia Europeană a avertizat deja că s-a întârziat prea mult
 
De altfel, în Raportul de ţară din 2019, Comisia Europeană a avertizat că „reforma planificată a serviciului public de ocupare a forţei de muncă a fost mult întârziată”.
 
„Serviciul public de ocupare a forţei de muncă are o metodă foarte limitată de gestionare a cazurilor. Lipsa integrării serviciilor de ocupare a forţei de muncă, a serviciilor sociale şi a serviciilor educaţionale şi cooperarea ineficare cu angajatorii rămân obstacole importante. S-a constatat o întârziere acumulată în ceea ce priveşte punerea în aplicare a măsurilor, deşi numărul cererilor de subvenţii a crescut de la 334 în ianuarie 2018, la 3.470 în septembrie 2018”, se arată în raportul de ţară.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: