Angajaţii îşi vor putea verifica singuri vechimea în Revisal. Legea a fost promulgată
0Salariaţii din România sau foştii angajaţi vor avea acces online la datele proprii din Registrul de evidenţă a salariaţilor (REVISAL), Legea fiind promulgată vineri de preşedintele Klaus Iohannis.
Potrivit legii, angajaţii vor putea vedea, oricând, informaţiile privind contractele de muncă şi vechimea, dar şi dacă angajatorii le-au plătit contribuţiile către stat.
De asemenea, în Registrul de evidenţă a salariaţilor vor fi incluse, de acum înainte, şi informaţii despre nivelul şi specialitatea studiilor absolvite, pentru a veni în sprijinul celor care ocupă funcţii pentru care sunt obligatorii anumite calificări.
Pe de o parte, în Registrul de evidenţă a salariaţilor vor fi incluse, de acum înainte, şi informaţii despre nivelul şi specialitatea studiilor absolvite, pentru a veni în sprijinul celor care ocupă funcţii pentru care sunt obligatorii anumite calificări.
Pe de altă parte, Revisal va fi accesibil online pentru salariaţi şi foşti salariaţi, în privinţa datelor care îi privesc. Informaţiile din Registrul vor putea fi vizualizate, descărcate şi tipărite, fiind totodată posibilă generarea online şi descărcarea unui extras din Registru.
De asemenea, vechimea în muncă şi/sau în specialitate va putea fi dovedită şi cu extrasul generat online, document cu putere juridică.
Guvernul va trebui să adopte o hotărâre de guvern, în termen de 60 de zile, prin care să stabilească procedura de acces online în Revisal, modalitatea de generare şi descărcare a extrasului, precum şi condiţiile în care prin extras se va putea dovedi vechimea în muncă şi/sau în specialitate.
În prezent, potrivit HG 905/2017, angajatorii sunt obligaţi să furnizeze salariaţilor sau foştilor salariaţi date privind propriul contract de muncă în cel mult 15 zile de la primirea unei solicitări scrise în acest sens.
Datele pot fi cuprinse într-un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, sau într-o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de salariat, durata activităţii, nivelul salarial sau vechimea în muncă şi în specialitate.
În cazul în care angajatorul nu poate elibera extrasul din Revisal, salariaţii sau foştii salariaţi ai acestuia se pot adresa inspectoratului teritorial de muncă, care, tot în interval de 15 zile de la data solicitării, va elibera acestora extrasul.
Aşadar, pentru a obţine un extras din Revisal, salariaţii depind fie de angajator, fie de inspectoratul teritorial de muncă şi, indiferent de variantă, procesul durează mai mult de două săptămâni.
Ce date se înregistrează în REVISAL
Angajatorii sunt obligaţi să completeze în REVISAL urmatoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal — CNP, cetatenia si tara de provenienta — Uniunea Europeana — UE, non-UE, Spatiul Economic European — SEE;
b) data angajarii;
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative;
e) tipul contractului individual de munca;
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia;
g) salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca;
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;