ANAF, cu ochii pe comenzile online cu plata ramburs: Vrem să-i identificăm pe cei care nu plătesc taxele şi impozitele
0Guvernul a adoptat miercuri o Ordonanţă de Urgenţă care prevede obligaţia ca firmele de curierat să raporteze ANAF cazurile în care comenzile online sunt achitate în numerar la primirea coletului.
Ulterior anunţului Executivului privind adoptarea acestui act normativ, ANAF a venit cu o serie de precizări, explicând că scopul modificării Legii privind Codul de procxedură fiscală este menit să protejeze interesele cumpărătorilor.
„Scopul acestei modificări legislative este atât prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerţului on-line, cât şi protejarea intereselor cumpărătorilor.
Prin această măsură se urmăreşte identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele şi impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poştale, a veniturilor obţinute din tranzacţii efectuate în mediul on-line”, a informat ANAF.
Astfel, prin stabilirea realităţii relaţiei comerciale dintre cumpărătorul şi vânzătorul implicaţi în comerţul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puţin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală şi să beneficieze astfel de garanţia legală şi indirect să determine plata taxele şi impozitele aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.
„Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituţionale privind viaţa intimă, familială şi privată, precum şi secretul corespondenţei, fără a se referi la conţinutul coletului. (...) personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informaţiilor de care a luat cunoştinţă ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu, iar aceste informaţii se referă inclusiv la cele obţinute din declaraţii ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terţi”, se arată în comunicarea Fiscului.
Ce informaţii vor transmite firmele de curierat către ANAF
În scopul asigurării conformării fiscale, furnizorul de servicii poştale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectării inviolabilităţii secretului corespondenţei, să furnizeze lunar, organului fiscal central informaţii referitoare la trimiterile poştale care au ca şi particularitate achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul reţelei poştale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poştale înregistrate.
Astfel, firmele de curierat vor transmite către ANAF următoarele informaţii:
- numărul de înregistrare şi data trimiterii poştale;
- datele de identificare a expeditorului;
- numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice şi denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;
- adresele de expediţie respectiv livrare;
- contravaloarea bunului livrat.
Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie şterse automat, după împlinirea acestui termen.
Furnizorul de servicii poştale informează persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora către organul fiscal central.
Furnizarea informaţiilor se face prin completarea unei declaraţii pe propria răspundere.
Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, iar transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptării ordinului preşedintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul declaraţiei.