Administraţia Porturilor Maritime şi un număr de şase firme, amendate pentru cartel cu 22 de milioane de lei de către Consiliul Concurenţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Administraţia Porturilor Maritime are în subordine porturile Constanţa, Midia şi Mangalia  FOTO: Mediafax
Administraţia Porturilor Maritime are în subordine porturile Constanţa, Midia şi Mangalia  FOTO: Mediafax

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa şi şase firme de pilotaj şi remorcaj din portul Constanţa au fost amendate cu 22,3 milioane lei de către Consiliul Concurenţei pentru că au constituit carteluri în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia de la Marea Neagră, potrivit unui comunicat al instituţiei.

Prin diverse înţelegeri cele şapte companii au blocat intrarea pe piaţă a altor companii şi au mărit preţurile la niveluri duble sau triple faţă de cele din alte porturi ale Uniunii Europene, a anunţat, luni, autoritatea anti-monopol.

Compania de stat Administraţia Porturilor Maritime, controlată de Ministerul Transporturilor, a primit cea mai mare amendă, de 11,9 milioane lei, fiind considerată principala responsabilă de abuzul de pe piaţă în unul din cele două cazuri descoperite de către inspectorii Consiliului Concurenţei.

Companiile de pilotaj şi remorcaj amendate sunt Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL.

Consiliul Concurenţei a început o anchetă în portul Constanţa în noiembrie 2012, iar în aprilie a fost declanşată o nou anchetă, după ce mai multe companii au acuzat administraţia portului de abuz de poziţie dominantă şi au înaintat plângeri autorităţii anti-monopol.

„Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei declanşate, în luna noiembrie 2012, pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM. În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei a constatat existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înţelegeri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitor“, a precizat Consiliul Concurenţei.

Creşterea preţurilor, în urma înţelegerilor

Primul cartel este cel de pe piaţa de pilotaj, la care înţelegerea s-ar fi realizat doar între firmele private care au primit contracte de la stat. 

Astfel, Administraţia Porturilor Maritime asigură serviciile de pilotaj în porturile pe care le administrează - Constanţa, Midia şi Mangalia - prin încheierea unor contracte de prestări servicii cu firme private care trebuie să îndeplinească criterii legate de numărul de piloţi şi pilotine.

Pilotinele sunt ambarcaţiuni care însoţesc navele mari la intrarea şi la ieşirea din port sau care servesc la transportul piloţilor spre bordul navei. În 2012, contractele au fost încheiate de către compania de stat cu trei firme - Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot.

„Cei trei operatori s-au înţeles să excludă orice formă de concurenţă atât din partea altor companii, cât şi între ei. Practic, s-au înţeles, să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot şefşi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înţelegere să plătească 5 milioane euro“, acuză Consiliul Concurenţei.

Principalul efect al cartelului a fost majorarea preţurilor la niveluri cu mult peste cele practicate în alte porturi concurente. „Această practică a condus la creşterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect menţionat, de altfel şi de raportul privind Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concurenţial, realizat de OECD, publicat in iunie 2016. Documentul arată că tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute în porturile maritime din România sunt de 2 sau 3 ori mai mari decât cele percepute în alte porturi UE, care gestionează un volum total de bunuri comparabil (greutate brută), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova şi Koper“, arată comunicatul autorităţii.

Cartel cu voia statului

Al doilea cartel a fost constituit pe piaţa de remorcaj, de data aceasta cu participarea statului. Astfel, contractele au fost încheiate de către compania de stat cu patru firme - Canal Sea Services SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL -, însă Administraţia Porturilor Maritime a impus un mecanism care a obstrucţionat competiţia.

„CNAPM facturează aceste servicii, deşi nu prestează în mod direct nicio activitate. Din sumele încasate, CNAPM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare.  Prin acest comportament, practic, a fost eliminată orice formă de concurenţă între companiile care executau servicii de pilotaj, dezavantajând în mod direct beneficiarii acestor servicii“, a descoperit Consiliul Concurenţei.

În plus, compania de stat a impus condiţii mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiei pentru serviciile de remorcaj.

„De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CNAPM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricţionat concurenţa, creând barieră la intrarea pe piaţa serviciilor de remorcaj“, a menţionat Consiliul Concurenţei.

Autoritate independentă pentru supravegherea porturilor

Pentru a evita repetarea acestor situaţii, Consiliul Concurenţei susţine recomandarea OECD privind înfiinţarea unei autorităţi independente de reglementare pe piaţa transporturilor navale, care să stabilească condiţiile de acces pe piaţa serviciilor portuare şi să asigure transparenţa financiară a porturilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite