Acciza suplimentară, de mâine pe masa negocierilor cu FMI

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Delegaţia FMI, condusă de Andrea Schaechter, va sta în România două săptămâni
Delegaţia FMI, condusă de Andrea Schaechter, va sta în România două săptămâni

Guvernul trebuie să-i convingă pe finanţatorii internaţionali, care încep marţi o nouă misiune în România, că poate compensa pierderile provocate de amânarea cu trei luni a accizei de 7 eurocenţi pe carburanţi.

O nouă misiune a Fondului Monetar Internţional (FMI) va sosi mâine la Bucureşti, împreună cu reprezentanţi ai Comisiei Europene şi ai Băncii Mondiale, pentru discuţii privind prima şi a doua evaluare a acordului stand-by.

Pe agenda discuţiilor se regăseşte acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe carburanţi, dar şi alte măsuri negociate în misiunile anterioare.

Ce vrea Guvernul

Guvernul se aşteaptă ca board-ul FMI să aprobe două evaluări ale acordului preventiv al României, după ce preşedintele Traian Băsescu a refuzat să semneze ultima scrisoare de intenţie, opunându-se astfel introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru de carburanţi. Documentul, care ar fi încheiat evaluarea derulată la finele anului trecut de FMI, va fi abordat din nou în negocierile de acum.

Oficialii de la Palatul Victoria sunt convinşi că economia a performat anul trecut mai bine decât au estimat autorităţile române împreună cu experţii internaţionali, creşterea din 2013 îndreptându-se spre 3%, astfel că acordul cu FMI este în derulare.

„Nu este nicio suspendare a acordului, acesta este în derulare. Chiar şi în absenţa unei scrisori aprobate, implementăm toate măsurile. Acelaşi lucru este valabil şi pentru memorandumul cu UE, care nu are nicio problemă, deoarece evaluările lor sunt la câte şase luni, iar în ianuarie va fi prima“, a declarat ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.

Ce vrea FMI

Misiunea va discuta cu autorităţile române evoluţiile recente şi priorităţile în ceea ce priveşte reformele structurale, în special cele economice. De asemenea, „vor fi discutate măsuri pentru compensarea veniturilor pierdute prin amânarea cu trei luni a majorării accizei la carburanţi, astfel încât să fie asigurată ţinta de deficit bugetar de 2,2% din PIB“, a declarat într-un comunicat reprezentantul rezident al FMI în România şi Bulgaria, Guillermo Tolosa.

Cum vom compensa lipsa accizei

Pe scurt, pierderile rezultate din neaplicarea accizei suplimentare, care însumează 600 de milioane de lei, ar putea fi compensate din taxa pe construcţiile speciale (celebra „taxă pe stâlp“), care va genera venituri semnificativ mai mari decât cele estimate iniţial. Oricum, oficialii români au dat asigurări că nicio taxă nu va creşte pentru a compensa lipsa accizei.

„Avem un buget agreat cu FMI şi Comisia Europeană. Este un buget în vigoare şi mai poate fi modificat prin două rectificări, cel mai devreme în luna iulie. Până atunci pot fi făcute ajustări din împărţirea banilor pe trimestre, astfel încât să se reţină anumite sume în primele două trimestre, dar soluţia exactă pentru cei 600 de milioane de lei, care reprezintă pierderea la buget din amânarea accizei, nu poate fi decât aceea care va face parte din următoarea scrisoare de intenţie cu FMI şi CE. Chiar dacă vom agrea o variantă de compensare în luna ianuarie, la vizita partenerilor noştri de la Comisie şi de la FMI, această variantă nu va fi pusă în practică decât începând cu momentul primei rectificări“, a explicat recent Liviu Voinea.

Misiunea în România a delegaţilor FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiuale se va încheia la 5 februarie.

Mai puteţi citi: 

Cât pierde statul din revoluţia şoferilor: amânarea introducerii accizei de 7 eurocenţi la motorină produce o gaură de aproape 125 de milioane de euro în buget. După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.

Comisia Europeană: Propunerile alternative la acciză trebuie să aibă acelaşi impact bugetar.Alternativele pe care le propune România în locul accizei de 7 eurocenţi la motorină trebuie să aibă acelaşi impact bugetar ca această taxă, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al CE, Simon O’Connor.

Tom Bugeţel, cu acciza la Bruxelles. Pe când se potcovea acciza cu 99 de ocale de fier şi se dădeau economiştii Guvernului peste cap să spuie năzdrăvănia că vaca bugetară va da mai mult lapte păscând pe lângă staţia de benzină, Victor Ponta ce-mi făcea?

UPDATE VIDEO Băsescu, despre acciza de 7 cenţi numai la benzină: Voi continua discuţiile cu premierul. Poate vom găsi o soluţie. Preşedintele Traian Băsescu a declarat luni, la Cotroceni, că îl aşteaptă pe premierul Victor Ponta să se întoarcă în ţară pentru a relua discuţiile despre acciza de 7 cenţi pe combustibil. Şeful statului ar putea promulga bugetul de stat dacă ajunge la un acord cu premierul.

Ponta: Acciza de şapte cenţi, aplicată numai la benzină. L-am informat şi pe Traian Băsescu.Premierul Victor Ponta a declarat, luni, că ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, se află la Bruxelles, unde discută cu reprezentanţii Comisiei Europene amânarea, cu trei luni, a introducerii accizei suplimentare la motorină. În schimb, acciza de şapte eurocenţi rămâne să fie aplicată la benzină.

Liviu Voinea, ministrul Bugetului: Se putea face bugetul pe 2014 şi fără acciza de 7 cenţi pe combustibil. Ministrul Bugetului, Liviu Voinea, a explicat astăzi, la emisiunea „După 20 de ani“, modul în care a fost construit bugetul pe 2014. Voinea a precizat că în timpul negocierilor cu FMI s-a luat în calcul majorarea cotei unice de la 16% la 18%.

Băsescu spune că i-a propus lui Ponta să introducă acciza suplimentară pe carburanţi în iunie, dacă nu se închide bugetul, dar premierul nu a acceptat. Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi seară, că, la întâlnirea pe care au avut-o la Cotroceni, i-a propus premierului Victor Ponta să nu introducă acciza de 7 eurocenţi pe litru de carburanţi de la 1 ianuarie, dar dacă nu se închide bugetul să o introducă din iunie, însă acesta nu a vrut.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite