Mihai Călin, acuzaţii grave la adresa lui Ion Caramitru: „Din 120 de reprezentaţii, 65 sunt regizate şi/sau jucate de dvs. şi băgaţi în buzunar 10% din încasări“

Mihai Călin, acuzaţii grave la adresa lui Ion Caramitru: „Din 120 de reprezentaţii, 65 sunt regizate şi/sau jucate de dvs. şi băgaţi în buzunar 10% din încasări“

Mihai Călin este actor al Teatrului Naţional din 1990 FOTO Facebook Mihai Călin

Actorul Mihai Călin semnează o scrisoare deschisă în care îl acuză pe directorul TNB Ion Caramitru că „a confiscat“ instituţia, numeşte şefii de departamente fără a organiza concursuri şi profită de funcţia pe care o deţine în interes propriu şi financiar.

Ştiri pe aceeaşi temă

Actorul Mihai Călin (51 de ani) a publicat pe Facebook o scrisoare deschisă adresată lui Ion Caramitru (77 de ani), directorul Teatrului Naţional Bucureşti.  

Mihai Călin susţine că Ion Caramitru a convocat o adunare a salariaţilor din TNB cu scopul de a-i „înfiera“ pe el şi pe Marius Manole în faţa a sute de oameni pentru faptul că la începutul anului au trimis un memoriu Ministerului Culturii în care semnalau o serie de probleme din interiorul instituţiei, dar şi lipsa de deschidere a directorului către dialog. 

Actorul continuă printr-o serie de acuzaţii grave la adresa directorului TNB, inclusiv că într-o proporţie covârşitoare spectacolele din Sala Mare sunt regizate şi/sau jucate de Caramitru, care ar băga în buzunar 10% din încasările nete ale fiecărei reprezentaţii în care este implicat. 

„Adevărul“ l-a contactat pe Ion Caramitru pentru un punct de vedere, iar acesta a promis că va reveni cu un răspuns în zilele următoare, precizând doar că este hotărât să apeleze la instanţa de judecată. 

Redăm integral scrisoarea deschisă semnată de actorul Mihai Călin: 

Scrisorică deschisă adresată directorului TNB, Ion Caramitru

Am trăit astăzi (24 septembrie - n.red.) la Adunarea salariaţilor din TNB, convocată de dvs., trei ore de tristeţe amară. Aţi adunat sute de oameni cu scopul principal de a „înfiera“ doi actori, Marius Manole şi cu mine, care în calitate de lideri (împreună cu Medeea Marinescu şi Diana Dumbravă) ai Sindicatului actorilor din TNB şi-au „permis“ să trimită, în primăvară, un memoriu Ministerului Culturii, în care menţionau o serie de probleme şi, mai ales, lipsa totală de deschidere spre dialog a dvs., domnule Caramitru. Memoriul a fost sprijinit de colegii noştri.

De aproximativ trei ani încercăm să dialogăm cu dvs. Azi am înţeles, mai mult ca oricând, valabilitatea motto-ului dvs.: „Eu n-am nevoie să mă iubească nimeni, eu vreau profesionalism“. Şi uite aşa, după 14 ani de directorat, o bună parte din activitatea TNB a luat forma acestui motto. Numai că dvs. nu vreţi de fapt profesionalism, ci supuşenie.

i confiscat în mare parte TNB. Noi nu am sesizat ministerului ilegalităţi, ci faptul că legea managementului, pe care dvs. aţi reuşit s-o modificaţi de ani buni, este sursa permanentizării în funcţie a unor oameni care se transformă din directori în patroni.

Nu aveţi vârsta de pensionare, nu există concurs deschis (nimeni nu are dreptul să concureze, la final de mandat, cu dvs.) şi băgaţi în buzunar 10% din încasările nete pe fiecare reprezentaţie a unui spectacol regizat de dvs. Dacă nu la toate, măcar la cele mai profitabile. Numiţi şefii de departamente (fără concurs).

Suntem, probabil, singurul teatru din ţară care, de 14 ani, nu are un actor în Consiliul Artistic. Avem colegi actori angajaţi pe contract determinat (un an) de 12-14 ani! Pentru că puteţi! Vă felicit pentru frumoasa carieră de regizor de teatru care a „explodat“ de la vârsta de 63 de ani, când aţi devenit director.

Încerc să fac teatru (cu mai mult şi mai puţin succes) în TNB din 1990 (Trilogia antică a lui Andrei Şerban), dar nu am întâlnit un director care să profite atât de mult de funcţia sa în propriul interes, mediatic şi mai ales financiar. Ştiu, o tot spuneţi, legea vă permite. În 2018, doar la Sala Mare, din 120 de reprezentaţii, 65 sunt regizate şi/sau jucate de dvs.(10% din încasări). Asta în timp ce spectacole precum „Vizita“, „Regele Lear“, „Livada de vişini“, „No man's land“, „Romeo şi Julieta“ sunt programate extrem de rar sau chiar distruse, după ce aţi cheltuit pe producţie 800-900 de mii de RON la fiecare.

Nu vă mai reţin, dar să ştiţi că teatrul (chiar şi managementul lui) se face cu iubire sau măcar cu respect, consideraţie şi chiar grijă pentru colegi şi public. Sunteţi egoist şi dispreţuitor, dar, bineînţeles, asta nu e ILEGAL. Atmosfera e dominată de nemulţumiri, bârfe şi frica de a vorbi liber. Cam atât, deocamdată. Aştept cu nerăbdare procesul cu care ne-aţi ameninţat azi, pe mine şi pe Marius.

P.S. „Dineu cu proşti“, un spectacol de comedie de mare succes, nu este, totuşi, emblema TNB. Şi nici „Magic Naţional“. Îmi pasă prea mult de TNB ca să nu vă spun toate astea (şi nu numai mie).

Cu adâncă tristeţe, Mihai Călin

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: