Dublu discurs despre spatiu la Palatele Brancovenesti

Expozitiile care sunt acum deschise la Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia ,vorbesc" toate, intr-un fel sau altul, despre spatiu si maniera in care poate fi acesta transformat in functie de

Expozitiile care sunt acum deschise la Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia ,vorbesc" toate, intr-un fel sau altul, despre spatiu si maniera in care poate fi acesta transformat in functie de simbolurile pe care le contine. Pomul din plexiglas cu ramuri de neon, din expunerea-instalatie a Cristinei Passima numita ,Lucruri", reprezinta proiectul unei instalatii de dimensiuni mult mai mari care s-ar dori amplasata undeva in centrul Bucurestiului ca punct de reper noaptea. Prin urmare, este vorba despre un proiect care are o natura urbanistica, conceput in imbinare (sau cu ajutorul) mijloacelor artei contemporane. Sensurile variatelor forme ale pop-art s-au tot discutat, pornind de la creatiile unui Robert Rauschenberg sau Andy Warhol, percepute, printre altele, ca fiind o manifestare a tranzitoriului in cadrul artei contemporane. Tot despre o arta tranzitorie este vorba in cazul ,Lucrurilor", ori al creatiilor studentilor francezi. Cuburile Cristinei Passima, ale caror fatete sunt acoperite de fotografii-fragmente ale unui singur portret, autoportret al artistei, invita la un travaliu de reconstituire a unei singure imagini, de refacere a unei coerente a discursului vizual. Expozitia studentilor Scolii Superioare de Arte din Paris-Cergy, ,Pe treptele palatului", este ea in sine interesanta, dar la fel de interesanta este odiseea pe care a parcurs-o din momentul incercarii de panotare in pivnita si pana acum: ploile din ultima vreme si-au adus aportul la ceea ce s-a dorit a fi un soi de gradina cu pavilioane si un castel. Este o adevarata placere sa urmaresti cum faldurile albastre ale castelului de panza se reflecta in apa si sa constientizezi ca deseori, ca artist, trebuie sa stii sa profiti de elementele-surpriza, sa le inglobezi creatiei tale cu naturalete. Operele lor poarta un dialog cu arhitectura Mogosoaiei, de exemplu ,Gradinile suspendate" ale Mathildei Cameirao - seminte recoltate din sit, palatul albastru al lui Camille Rossi, portabil, asemenea unui cort urias, creandu-se un alt spatiu in interiorul altuia. In cuhnie se afla o instalatie inspirata de insasi arhitectura cladirii, ,Octo" a lui Romain Huteau, in care forma octogoanelor din neon se reflecta ludic in apa din bazin, intrand intr-o corespondenta semnificativa si cu turla inalta. Astfel, structura mediului care inconjoara octogoanele luminoase insesi este intentionat angajata, devenind parte intima a obiectului de arta si a mesajului continut de el.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: