Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Conceptul regizoral rezistă şi astăzi, la aproape un sfert de secol de la premiera pariziană. Într-o lume obsedată de cultură fizică şi igienă, riguroasă până la demenţă totalitară, liberul arbitru al Luciei nu are nici o şansă şi singura evadare din acest univers e nebunia clinică, urmată de moarte. Din punct de vedere teatral, regizorul supune cântăreţii solişti la nişte eforturi nemaiîntâlnite, însă rezultatul este la limita catharsisului.

Am fost mişcat să văd că, după aproape cinci ani de la primul spectacol ieşean cu această Lucia di Lammermoor, mişcarea scenică s-a păstrat intactă, tot ansamblul dovedind o disciplină fără echivalent pe celelalte scene lirice naţionale. Implicarea cântăreţilor ieşieni este şi astăzi mai puternică decât premiera bucureşteană a aceleiaşi producţii. Or asta mă face să trec mai uşor peste erorile muzicale, fără să le ignor însă.

În căutarea unei soprane pentru Lucia di Lammermoor

În 2014 au fost două distribuţii, cele două Lucii fiind Lăcrămioara Hrubaru Roată şi Diana Ţugui, cea din urmă cântând mai bine. La Bucureşti au cântat Venera Protasova şi Veronica Anuşca, depăşite clar de dificultăţile rolului. Însă la Iaşi rolul e cântat mereu de Lăcrămioara Hrubaru Roată. E dureros să o asculţi. Coloratura rolului îi este inaccesibilă pentru că tehnica ei de canto pare forţată, producând un vibrato artificial, iar ornamentaţia e aproximativă şi foarte chinuită. Dar, spre deosebire de alte soprane (vezi Apollonia Egyed în Trubadurul de la ONB), soprana ieşeană e conştientă de existenţa cerinţelor stilistice ale belcanto-ului, pe care nu le poate satisface. E un merit în asta, dar insuficient. Din fericire pentru ea, nu are de cântat serii de câte 4-5 spectacole cu acest rol, pentru că ar putea rămâne fără voce după al doilea. Dar cine altcineva să cânte Lucia? Doar Elena Moşuc, ieşeancă de origine, are datele vocale ale personajului pe care-l cântă de multă vreme pe scene mari, dar şi în România (la… Galaţi, în 2017), însă nu s-a ajuns niciodată la un acord cu ea pentru a cânta acest rol în spectacolele de la Bucureşti sau Iaşi.

Pe partea teatrală însă, e greu de imaginat o actriţă mai implicată în rol precum Lăcrămioara Hrubaru Roată în Lucia di Lammermoor. E un rol care o consumă artistic din toate punctele de vedere, şi vocal şi dramatic, şi cred că şi la nivel personal acest personaj îi cere mereu un tribut.

Citiţi continuarea articolului pe blogul Despre Opera.