Ungaria penalizează dur prestația serviciilor de prognoză meteo. Gest politic necesar sau doar demonstrație de forță?

0
0

Serviciile meteo naționale sunt, fără îndoială, parte componentă a sistemului instituțiilor considerate esențiale pentru securitatea națională și pentru calibrarea corectă a luării deciziilor politice.

FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Dar, uite că se poate și chiar la modul neașteptat de public și de dur, a unui ministru dintr-o țară europeană, colegă cu noi în UE și NATO, să hotărască destituirea din funcție doamnei Kornelia Radics, șefa institutului național de meteorologie și a lui Gyula Horvath adjunctului acesteia, la o zi după ce marele foc de artificii fusese amânat datorită previziunilor comunicate de institutul respectiv privind iminența unor furtuni severe și a unor episoade de vânt puternic... Institutul a dat un comunicat în care se scuză invocând „un factor de nesiguranță inerent profesiunii noastre”.

Cu asta, discuția s-a terminat? Desigur, tehnic, așa se și întâmplă, totul în așteptarea focului de artificii promis pentru această săptămână și descris drept „cel mai mare din Europa”. Dar, pe fond, dezbaterea este deschisă și poate fi extinsă (sau, prin absurd, s-ar putea dovedi relevantă și pentru politica românească) la nevoia respectării – și până la ce punct – a principiului răspunderii individuale și chiar a unei instituții de importanță strategică. Cu alte cuvinte, este sau nu corect ca șefii unei instituții care oferă date greșite să plătească pentru ceea ce poate fi rezultatul unei incompetențe personale sau colective? Sau, dimpotrivă, așa cum a acuzat imediat opoziția din Ungaria, este vorba despre un alt exemplu de comportament dictatorial al guvernului condus de Victor Orban?

Chestiunea este cu mult mai importantă decât poate să pară la prima lectură indiferentă, cel puțin din partea noastră, cei obișnuiți de generații să fie respectat principiul de guvernare al pământului, adică blestemul lipsei totale de dorință de a trage vreodată pe cineva la răspundere pentru un act decizional din perioada în care a fost la cârma unei instituții sau serviciu public.

Ceea ce mi se pare interesant este că un asemenea semnal apare și se anunță că s-ar putea ca principiul responsabilității să ajungă să opereze la modul total, adică incluzând miniștrii, prim-miniștrii și să se aplice măsurile prevăzute în legislațiile naționale și cerute cu insistență, de ani și ani de zile, de forurile de la Bruxelles.

Ok, asta-i teoria. Dar de ce apare acum acest exemplu extrem de relevant la nivel simbolic în raționamentele de securitate europene? Tocmai pentru că serviciile meteo din structura administrației civile (dublate de cele militare, dar care, în marile țări NATO, au specialiști formați pentru a calcula impactul fenomenelor meteo asupra acțiunilor militare) au căpătat și se estimează că vor căpăta pe mai departe o importanță din ce în ce mai mare, vitală, pentru ceea ce înseamnă deja sensul și conținutul deciziilor strategice destinate menținerii competitivității naționale și în asigurarea capacității de supraviețuire în confruntarea cu rezultatele de uriașă amploare ale schimbărilor climatice.

În ce măsură rezultatele previziunilor se transformă în analize strategice, asta ține de știința de guvernare aplicată realității din fiecare țară. Dar lecțiile de bună guvernare spun că este indicat, mai ales în perioade de criză intensă, ca aceste previziuni să fie făcute publice, ca formă deschisă care solicită implicarea activă a cetățenilor și a organismelor societății civile. Sau, dimpotrivă, totul este ocultat strategic și singurul mesaj către cetățenii, oricum civili proști și fără pregătire adecvată, este, după cum știți, că totul e bine și nu există probleme atât timp cât diriguitor este generalul dr. prim ministru Ciucă și oamenii săi de nădejde, mereu evaluați și reevaluați și perfecți cum se află în funcțiile lor prezente și viitoare.

Cine să ceară, cine să impună și cine să prezinte, numai pentru a lua acest exemplu, harta din august 2022 a sistemelor de irigații care sunt funcționale, a celor afectate (și în ce proporție) de secetă și, în consecință, estimarea producție pe fiecare dintre parcele, cu precizarea măsurilor de intervenție și fondurilor alocate, cu numele responsabililor la fiecare nivel de implicare. Absurd? Se trădează cumva secrete ce țin de securitatea națională? Dacă da, să se spună. Dacă nu, măcar acum, să se dea numele incompetenților și să fie trași la răspundere penală cei care au gândit prost sau au omis intenționat finanțări europene pentru aceste sisteme ce țin de siguranța națională.

Uite, pentru că nu s-a putut ține un foc de artificii, au fost penalizați exemplar niște oameni. Rămâne asta un simplu foc de artificii reușit la Budapesta sau, dimpotrivă, semnalul este unul mai important pentru o Europă politică confruntată cu un nivel de neîncredere din ce în ce mai ridicat din partea propriilor cetățeni?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite